Bee
Hjälp! Jag har nu laddat ner Avast gratis antivirusprogram som några av er här har rekommenderat. Nedladdningen gick smidigt. Sen skannade programmet datorn - vilket har tagit sin modiga tid - och sen, när jag vände ryggen till, var skärmen helt svart! Jag väntade en bra stund men inget hände så jag tryckte på Ctrl-Alt-Delete för att starta om. Den ville inte! Till slut gick Windows in och "reparerade" och sa att alla nyligen nedladdade program/filer skulle försvinna. Det fick jag gå med på, jag blev lite rädd helt enkelt. Och nu ser datorn ut att fungera igen. Men.

Vad kan ha hänt? Hur vet jag vad som hänt med Avast? - Jag kan se det när jag klickar på Windowsflaggan (har Vista). Vad har jag gjort för fel? Skulle jag ha avinstallerat Norton först? Licensen för Norton har ju gått ut så jag trodde inte det skule vara ngt problem att installera ett annat antivirusprogram.

?? - Behöver hjälp!
Netha
Ingen aning om vad som kan ha hänt.
Men alla gånger då jag laddat ner något och det blivit "knas" så har jag gått till
Start ... Kontrollpanelen... Lägg till eller ta bort program ..
där har jag sedan tagit bort det installerade och därefter gjort om proceduren,
Alltså laddat ner det på nytt.

Kanske ska du avinstallera Norton via Kontrollpanelen ... det gjorde jag innan jag laddade ner Avast.

Lycka till!
Bee
Men så konstigt - jag kan se Avast i Alla Program men när jag går in och försöker avinstallera så finns det inte med i den listan!
Vågar jag avinstallera Norton och försöka ladda ner Avast på nytt tror du?
Floppy
Jag har AVast och hade Norton tidigare...så här gjorde jag...jag laddade hem Avast och sedan avinstallerade jag Norton och där efter installerade jag Avast....och jag har Vista kan jag tillägga...och allt fungerar perfekt och har så gjort i 2 år nu...
Netha
CITAT (Bee @ 29-03-2008, 22:32) *
Men så konstigt - jag kan se Avast i Alla Program men när jag går in och försöker avinstallera så finns det inte med i den listan!
Vågar jag avinstallera Norton och försöka ladda ner Avast på nytt tror du?

Javisst kan du det.
Pirum
Generellt sett ska man inte ha två antivirus i datorn, även om den ena är utgången. Norton bör avinstalleras först. Prova sedan Avast igen. Funkar inte det, ta AVG 7.5 från free.grisoft.com
*Stintan*
Är Avast ett gratis antivirusprogram? Jag gick in på ett par sidor och det var ju bara 60 dagar fritt. Där varnades också för gratisversioner som erbjuds på nätet. Mitt Norton går också ut snart och jag är i valet och kvalet om jag ska förnya eller skaffa något annat.

Jag såg på ett annat forum att flera har haft samma problem som du med att skärmen blev svart men jag hittade inga svar. Det känns ju inte så kul att ladda ner om det blir problem när man har en ganska ny dator. Jag vill ju inte heller att andra program ska försvinna.

Kan det vara så att avast helt enkelt inte är kompatibelt med vista? Jag har för mig att jag sett någonstans att en del antivirusprogram inte skulle vara det och det skulle bero på att det finns avtal endast med ett fåtal antivirusmakare.
Bee
Ja nu börjar jag undra om du inte har rätt Stintan. Jag gjorde ett andra försök efter att ha avinstallerat Norton. Samma resultat! Svart skärm, reparationsprogrammet gick igång igen och inget Avast. Nu vet jag inte vad jag skall göra. Jag tycks dock ha kommit undan med blotta förskräckelsen, allt ser ut som det skall så när som på att jag inte har ngt antivirus alls. Usch, känns inte bra. Får kanske krypa till korset (Norton!) i alla fall. Hm. Eller prova AVG som Pirum föreslår.
Pjater
Avg e bästa ´virus programmet om du inte vill köpa licenser på kaspersky eller nod 32, men finns ju att få tag i olagligt.
Du ska inte ha två virus program för då motarbetar de varandra...
Avast e kompitabelt med vista =P men gillar inte det för en gång sänkte ett virus min c disk som avast inte hitta =P
Tobb
CITAT (Stintan43 @ 29-03-2008, 23:30) *
Är Avast ett gratis antivirusprogram? Jag gick in på ett par sidor och det var ju bara 60 dagar fritt. Där varnades också för gratisversioner som erbjuds på nätet. Mitt Norton går också ut snart och jag är i valet och kvalet om jag ska förnya eller skaffa något annat.

Jag såg på ett annat forum att flera har haft samma problem som du med att skärmen blev svart men jag hittade inga svar. Det känns ju inte så kul att ladda ner om det blir problem när man har en ganska ny dator. Jag vill ju inte heller att andra program ska försvinna.

Jag har använt avast! i kanske 2 år? Ovh det har fungerat superbra, kör win xp-64.
Man kan testa det i 60 dagar utan att registrera sig, men det är typ bara att man fyller i sin mail och så får man en nycken som man skriver in i programmet. Detta upprepas en gång per år, man får en ny nyckel.
började använda det för det var det första och smidigaste, dessutom gratis, som fungerade med 64 bits win.
Bee
Update: Nu har jag suttit halva söndagen och försökt reda ut vad som gått fel. Resultatet är att jag skulle ha betalat Norton och allt hade varit frid o fröjd!
Fy vad förb*****d jag har varit - och ÄR - på Symantec! Det har inte gått att avinstallera Norton helt och hållet.
Till slut föll jag till föga och sa jatack till makens propå att installera Norton 360 på den här datorn. Han har iofs redan installerat det på de tre tillåtna datorerna men man kunde ju göra ett försök? Nedladdningen gick fint men inte installationen. "Det finns andra filer från Norton/Symantec som hindrar installationen" - det kanske inte var ordagrant men det var så det var. Och då började vi rota i datorn. Det visar sig att flera .dll-filer inte går att radera. Jag har inte behörighet att göra det! Och då är jag både användare, ägare och administratör!
SUCK!! Vem är det som har den behörigheten??
Vi har inte fått bort allt - det går helt enkelt inte! Hur i herrans namn kan det bli såhär??
Nuläget är alltså att jag har några Nortonfiler kvar så jag kan inte installera ngt nytt antivirus. Kan ju då heller inte installera nytt Norton!
Och Symantecs support har inte öppet på lördag/söndag.
Så fint dom knyter en till en viss produkt när det är förinstallerat vid köpet! Det sa dom inget om när datorn köptes för två månader sen.

Stintan - tänk dig för mer än en gång innan du överväger ngt annat än att förnya Norton!
Säger jag lite surt för nu vet jag inte riktigt vad jag skall/vågar göra. Trodde jag köpt en dator som jag kunde göra som jag ville med. "No strings attached" - Pyttsan!
*Stintan*
Japp ska nog avstå från att försöka mig på det där det hör jag det. Stackars dej trostar.gif det är ju bedrövligt att det ska va så här. Jag ska gå in på ett forum och kolla om dom vet vad man kan göra.

Nu är då frågan om Norton kommer att fortsätta fungera som förut förutom att det inte kommer några nya uppdateringar eller slutar det fungera helt den dag det går ut. Har inte råd precis just nu att förnya licensen utan först två veckor efter det gått ut. Vet inte ens vad det kostar att förnya.
henriks
CITAT (Stintan43 @ 30-03-2008, 19:01) *
Japp ska nog avstå från att försöka mig på det där det hör jag det. Stackars dej trostar.gif det är ju bedrövligt att det ska va så här. Jag ska gå in på ett forum och kolla om dom vet vad man kan göra.

Nu är då frågan om Norton kommer att fortsätta fungera som förut förutom att det inte kommer några nya uppdateringar eller slutar det fungera helt den dag det går ut. Har inte råd precis just nu att förnya licensen utan först två veckor efter det gått ut. Vet inte ens vad det kostar att förnya.

Svar 1:
Det är alltid lämpligt att avinstallera gammalt antivirus innan nytt installeras. Framförallt om det är en brandvägg med i paketet-det kan bli hur fel som helst om den inte avinstalleras på rätt sätt. (jag har råkat ut för det... :-( )

Svar 2:
Det som händer med Norton när prenumerationen går ut är mycket riktigt att uppdateringarna slutar. Programmet som sådant funkar ändå. Att vänta två veckor med uppdateringarna tycker jag inte är så stor risk.
*Stintan*
Tack Henrik 000.gif jag trodde det var så när jag läste på lite men var inte säker. Det står dessutom att man ska kunna göra uppdateringar manuellt att det alltså bara är automatiska uppdateringar som upphör.
Pirum
Ta hem avinstallationsprogram från http://service1.symantec.com/SUPPORT/tsgen...005033108162039

Förhoppningsvis tar det bort skiten. Prova sedan med AVG eller något annat.

Många dll-filer/program kan inte raderas på vanligt vis, de måste markeras för radering och tas bort nästa gång datorn startas om, det gör ovanstående program antar jag. Använde det för att få bort Norton 2004, och sen dess har jag hållt mig borta från Norton. (Symantec corporate antivirus är däremot ganska ok, eller var sist jag provade)
Piccante
för att göra en lång historia kort, jag hade också problem med antivirus som gick ut. Jag avinstallerade norton utan problem på min dator med vista och installerade AVG free som funkar utmärkt. Jag har använt AVG tidigare och aldrig upplevt problem så det vågar jag rekomendera andra.
Tezzla
Jag kör också AVG och jag är väldigt nöjd. AVG sägs vara det bästa.
henriks
CITAT (Pirum @ 31-03-2008, 00:38) *
Ta hem avinstallationsprogram från http://service1.symantec.com/SUPPORT/tsgen...005033108162039

Många dll-filer/program kan inte raderas på vanligt vis, de måste markeras för radering och tas bort nästa gång datorn startas om, det gör ovanstående program antar jag. Använde det för att få bort Norton 2004, och sen dess har jag hållt mig borta från Norton. (Symantec corporate antivirus är däremot ganska ok, eller var sist jag provade)

Finns ingen anledning att ta bort Norton.
Norton fungerar alldeles utmärkt.
Jag har själv använt och använder fortfarande Norton Antivirus (inte Internet Security)
Bee
CITAT (Pirum @ 31-03-2008, 00:38) *

Tack för länken. Skall prova det när jag kommer hem ikväll.
Ang .dll-filerna. Jag markerade och tryckte på delete. Det enda som hände var att jag fick svaret att jag itne hade behörighet. Datorn har nog startats om 10 gånger minst. När jag kollade på "säkerhet" i properties (för dll-filen) så finns det en rad längst ner (man måste scrolla för att se det) som heter "särskild behörighet" och som var förbockad. Om detta fanns inget i hjälptexterna. Och då undrar man ju - vad är "särskild behörighet" som jag som datorägare inte har tillgång till?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon