lindholm
Hej.

Skaffade ett litet "växthus" som jag tänkte odla i i sommar. Men jag undrar var jag får billigt tag på krukor och blomlådor. funderade på att köpa vanliga plastlådor och göra hål i botten men vag vet inte riktigt. Hur mycket hål måste det vara? Beror säkert på vad jag ska odla. Tänkte odla mäst kryddor (gräslök, dill, persilja, oregano, basilika) men även rädisor (skrivs det så?) kanske en tomatplanta, om de inte kostar för mycket, och sallad. Ska bli så roligt att kunna testa odla.

Går det förresten bra med vanlig blomjord eller behöver jag nån seciell jord?
Bettanspettan
finns billiga blomlådor på ikea i skärholmen. dom är av zink och rätt så fina faktiskt.
och sen finns det en balkonglåda på ÖB i skärholmen för en billig peng också, balkonglådan är väldigt stor dessutom. tror den kostar runt 30kr.
lindholm
okej, tack. Ska kolla på ÖB här i Umeå...
Åsa, mälardalen zon 2
Viktigt ifall man odlar på balkong och speciellt om den är solig att man odlar i rejäla kärl, ju mindre kärlen är desto snabbare torkar de ut. Ex. en tomatplanta kan behöva en bytta på runt 20liter.

Du kan använda vanlig blomjord vid planteringen glöm bara inte göda växterna grönsaker och kryddor behöver regelbunden tillgång på gödning. (tomatplantan kan du vattna med guldvatten = 1 del urin + 9delar vatten, billigt och mycket effektivt). De växter där du vattnar på de ätliga växtdelarna skulle jag använda köpt gödning till, urin är visserligen sterilt då det är färskt men speciellt lockande att äta växtdelar man vattnat med urin är det ju inte.
lindholm
Urin som gödning? hmm. är inte det ganska starkt?
Någon speciell gödning man ska använda?

Har möjlighet att flytta växterna i skugga och ha dem i solen.
nina L
Urin ska man späda 1-9 då kallas det för guldvatten och det innehåller samma näring som tex blomstra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon