Full version: Äter höns myror?
Lillkisse
Har tomt på en tallbacke där det finns mängder av stackmyror. Ingen stor stack men många små. Säkert bra med myror i skogen men de är inge roliga på altanen... Förra våren/sommaren fick vi myrpulver av Anticimex men det verkar som att myrbona bara flyttar omkring. Nu funderar jag på om höns kan vara en bättre lösning. Har inte haft höns förut. Är det någon som vet om höns äter stackmyror? Nån speciell hönsras? Hur många/få är lämpligt till ca 3000 kvm tomt?
vesuvia
hej på dig du!

Har haft höns genom halva mitt liv samt bott i skogsmiljö där jag hade samma problem som dig. Hönsen gillar inte myror men kan få för sig att sprätta lite i stackarna. Jag lärde mig däremot ett knep när jag bodde i Värmland och det var att vid vintetid gå ut och rota runt djupt i stackarna, myror som övervintrar fryser då ihjäl. Men tänk på att inte härja för intensivt några myrstackare skall väl få chansen att överleva liksom de djur som gillar att knapra på myrorna.
Mvh Karin

Lillkisse
Synd att inte höns verkar vara lösningen... Tyvärr lär det ju inte frysa på så mycket mer i Sörmland denna vår. Vi funderar dock på att försöka ta bort flera gamla stubbar där myrorna har gillat att vara.
KURT
Risken är ju att du bara ersätter myrorna med andra insekter! Myrorna tar ju trots allt väldigt många insekter.
MB1965
det har jag funderat på ... vilka insekter tar egentligen myror?
HelenN
Balooo äter myror, men Mowglii va inte förtjust i dem rotfl.gif rotfl.gif
KURT
CITAT (MB1965 @ 15-04-2008, 21:58) *
det har jag funderat på ... vilka insekter tar egentligen myror?

De äter allt de klarar av att döda, de växande larverna behöver mycket protein.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon