Mitt i irritationen över att inte kunna fixa med grönsakslanden på påsk pga av snön och kylan, kom jag på: Kan det finnas en ljusning i eländet - skulle det kunna vara så att fästingarna stryker med av minus 10 gr? De hade nämligen börjat kravla runt ett par veckor innan, såg jag.
Eller är de som kackerlackor - överlever allt och lite till?
Någon som vet?
Vet inget om det men däremot har jag läst att de vaknar när det är +5 grader.
Helt övertygad om att dom överlever allt!!
Dito Verde
30-03-2008, 09:13
Snabba temperaturväxlingar, gärna över +5 grader för att snabbt sjunka till flera minus, utan snöisolering bör med all sannolikhet reducera fästingantalet. Därtill en riktig torr sommar....
Håller med dig, de är olustiga små varelser. Jag får rysningar när jag ser rådjur och harar i trädgården. Inte bara för att de äter upp mina fina växter utan även för att jag tänker att nu får jag fästingar i gräset.
Hoppas att det var något positivt med vädereländet.
Sussie F-Flower
30-03-2008, 09:25
Hittade detta passagen.se
FÄSTINGAR
De flesta fästingar vi hittar på våra djur är av arten Ixodes ricinus.
Fästingen "överför" ett antal sjukdomsframkallande mikroorganismer till andra djur. Några av dessa ger Borrelios (Lyme disease), Ehrlichios och TBE (Tick-born encephalitis) - hjärninflammation.
Fästingarna sprids i Sverige med hjälp av fåglar.
--------------------------------------------------------------------------------
Fästingens livscykel består av fyra stadier:
ägg
larv
nymf
fullt utvecklad hane/hona.
För att nymfen och larven skall kunna utvecklas vidare måste de få blod, likaså behöver honan mycket blod när äggen skall produceras.
Även hannarna kan suga lite blod ibland.
Det är framför allt nymfen som bär på de sjukdomsframkallande mikroorganismerna.
--------------------------------------------------------------------------------
Fästingens tillvaro indelas i olika stadier:
värdsökande på markvegetationen
blodsugande på värddjuret
hudömsning till nästa stadium (larv och nymf) eller äggläggning hos honan efter att de har lämnat värddjuret
Fästingarnas olika stadierna suger blod från värddjuret under olika lång tid:
larven 3-5 dygn
nymfen 5-7 dygn
honan 7-13 dygn
Varje stadie varar i ca ett år men hela livscykeln kan pågår 2-6 år, beroende på väder och vind .
Ixodes ricinus finns upp till mellersta Värmland och Dalarna samt längs Norrlandskusten upp till Umeå men enstaka fynd har gjorts i Härjedalen, Jämtland, Lappland och Norrbotten.
Fästingen är aktiv i temperaturer över +4 - +5°C.
De tål torka bra och kan överleva utan ett värddjur ca 1 månad på torrt underlag men hela 3 månader på vått underlag.
De är också kyltåliga och kan överleva i -10°C men inte under någon längre period.
I södra Sverige är fästingarna aktiva mellan april - november förutsatt att vintermånaderna blir tillräckligt kalla annars kan man se fästingar där året om. I de norra delarna är fästingsäsongen mycket kortare.
En orsak till att det finns mycket fästingar i ett område är att där finns mycket värddjur så som harar, rådjur eller andra medelstora eller stora däggdjur som fästinghonan suger blod av.
Fästingen gynnas också av hög luftfuktighet. Det är anledningen till att det finns så mycket fästingar i skuggiga och fuktiga miljöer.
Så fort man ser en fästing skall man ta bort den. Undvika fördröjningar som att t ex kladda på fett eller andra preparat på fästingens kropp och vänta på att den skall släppa taget.
Fästingar andas inte genom kroppen och det går alltså inte att kväva eller förgifta dem genom denna procedur.
Om fästingen släpper när man kladdat på något så är det oftast för att kroppen då blir för tung för att hållas kvar i ett blodsugande läge och släpper inte fästingen taget risker den att käkpartiet slits loss från kroppen.
För att gardera sig ytterligare bör också bettstället tvättas med ett desinfektionsmedel efter att man tagit bort fästingen.
Att vrida fästingen med- eller motsols är en skröna och hjälper inte alls utan tvärtom så kan de hullingförsedda mundelarna gå av och bli kvar, som tur är brukar de då oftast bara orsaka en mycket lindrig inflammation och sen stötas ut.
Släng inte bortplockade fästingar på marken, utan döda dem på ett lämpligt sätt så att de inte kan krypa upp på djuret igen.
CITAT (Sussie F-Flower @ 30-03-2008, 10:25)

De är också kyltåliga och kan överleva i -10°C men inte under någon längre period.
I södra Sverige är fästingarna aktiva mellan april - november förutsatt att vintermånaderna blir tillräckligt kalla annars kan man se fästingar där året om. I de norra delarna är fästingsäsongen mycket kortare.
Ja där ser man, jag visste det. De överlever allt och lite till.
Vad jag har för värddjur har jag verkligen grubblat över (förutom mig själv då) för det var år sedan jag såg rådjur nära trädgården, och harar minns jag inte sen jag var liten, och annat finns inte (det är på en liten ö). Men kanske kan de nöja sig med skogsmöss och grönsaksodlande människor?
Dito Verde
30-03-2008, 17:27
Fåglar är också värddjur. När man tittar på spridningen av TBE från öster till väster så ser man att platserna med rapporterad TBE ligger kustnära eller sjönära. Det är som ett stråk från Östkusten med ett hopp till Vätterns stränder, hopp till Vänerns stränder och hopp ut till västkusten (även Norska sydkusten). Det är ju där man tänker att fåglar stannar till.
Fasen också, fåglar. Det kryllar ju av trut och mås hos oss förstås, svårt att komma ifrån. Skit också! Jag är så trött på detta, mina vänner vill knappt komma och hälsa på längre, för det går ju inte att undvika att man får en fästing då och då. Själv har jag på sätt och vis vant mig, och tar sprutor och sånt mot tbe (som visserligen ännu inte finns i trakterna ännu), men eftersom jag kravlar omkring i buskarna och trädgårdslanden mer än många andra får jag ju sisådär 15 fästingar om dan. Det är inte kul. Jag hade sett en liten ljusning i påskkylan åtminstone,
ingrid fuxwall
01-04-2008, 21:01
Fästingar och sniglar överlever allt - tyvärr
Jag har hund, och hunden har ett fästinghalsband, som är mycket effektivt.
De få fästingar som faktiskt hamnar på hennes långa öron skrumpnar och dör, om de alls hinner bita sig fast.
Men här kommer den konstiga - och lite läskiga - biten:
Sen jag började med fästingmedlet på hunden har jag inte fått en enda fästing på mig själv heller, trots att jag dagligen går i skogen och i högt gräs, och det finns massor av fästingar i trakten. Hunden är en Springer Spaniel, och de är mycket kontaktsökande, så min teori är att vad det än är som impregnerar hennes päls även hamnar på mina byxben när hon gnider sig emot mig.
Vet inte hur pass farligt det är. På bruksanvisningen står att man ska ha handskar när man sätter på halsbandet, men man har ju knappast handskar när man klappar sin hund.
Hur som helst: Bor man i TBE-områden och är paniskt rädd för fästingar, kanske ett par fästinghalsband nertill på byxbenen skulle vara en idé. Fast de kanske är cancerframkallande - vad vet jag.
Vet att fästinghalsbandet scalibur var receptbelagt förut och då stod det att man inte skulle ha hunden i sängen och att man inte borde ha det om man hade små barn har jag för mig.
Halsbandet är receptfritt numera, åtminstone den typ som jag använder.
Och visst ligger hunden i sängen. Hon är ju Springer spaniel.
Dessutom älskar hon små barn.
Det gamla fästingmedlet som man satte mellan skulderbladen på hunden - (Exspot hetter det visst) - var farligt för vattenlevande organismer, så det kunde jag inte använda. Hon älskar att bada också, och jag är rädd om mina grodor.
Det fanns en annan sort, (har glömt vad den hette), som var ofarlig; tyvärr verkade den vara ofarlig även för fästingarna, för den hade ingen som helst effekt.
Det är inte lätt att orientera sig i kemikaliedjungeln ibland.
Chamomille
04-04-2008, 23:09
Ja här i trakten är jag ett värddjur för fästingar. Jag orkade inte räkna efter 49 st en sommar. Jag har haft miljoner fästingar sedan jag var nyfödd och trodde jag var imun...Pyttsan. Borelian kom plötsligt som biet i kupan.
Vaccinera er mot TBE. T.o.m jag gjorde det till slut
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.