|
"Trots att Robert Edlund från Umeå alltid betalat in till a-kassan blev han utan ersättning den dagen han blev arbetslös år 2005. På grund av sitt idrottande. – Jättelöjligt, vad får man göra när man är arbetslös då? Om man har gymkort och tränar två gånger i veckan måste man sluta med det? säger han. Sportandet och jobbet hade aldrig krockat tidigare och länsrätten gick på Roberts linje. Han var berättigad till ersättning för den tid han gick utan jobb. Totalt tre månader. Fackets a-kassa överklagade och fick i veckan rätt av kammarrätten." http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2149016.abHur i hela fridens namn tänker de nu? Jag förstår inte faktiskt.
Nej, märkligt ibland. För det här handlar väl om amatöridrott antar jag. Hade en kompis som läste en kvällskurs, men den fick han sluta när han blev arbetslös - han vågade inte riskera att bli av med A-kassan och orkade inte ta en strid om saken. Hade han däremot gått på bio/krogen en kväll i veckan så hade säkert inte A-kassan klagat.
Jag tappar nästan tal/skrivförmågan när jag ser sånt här! Jag trodde i min enfald att det är bra för den arbetslöse om h*n fortsätter att vara aktiv på alla sätt. Och precis som han själv säger, hade han fått jobb så hade ju bandyn fått stryka på foten, inte jobbet. Ja jisses
aanderss
30-03-2008, 06:30
min pappa var arbetslös år 2002 han gick en kurs i tryghetsrådets regi. kursen varade i 2 dagar och ledde till jobb men under de 2 dagarna fick han ej a kassa
Aqvakul
30-03-2008, 06:45
Enfaldigt och fyrkantigt!
Fick han betalt för sitt idrottande, då är det väl rimligt att han anses som anställd. Många t.ex fotbollsspelare tjänar ju väldigt bra. Var det ren amatöridrott det rörde sig om så låter det inte riktigt klokt! Gita
rahmat2
30-03-2008, 07:50
Han måste få arbetslöshets ersättning utan tvekan!
Aqvakul
30-03-2008, 07:53
CITAT (Gita @ 30-03-2008, 08:31)  Fick han betalt för sitt idrottande, då är det väl rimligt att han anses som anställd. Många t.ex fotbollsspelare tjänar ju väldigt bra. Var det ren amatöridrott det rörde sig om så låter det inte riktigt klokt! Gita Innebandy i division 2 ger knappast några inkomster....
Chamomille
30-03-2008, 08:18
Suck. Ännu ett idioti. Så om man deklarerar att man varit arbetslös 8 timmar om dagen, och får betalt för detta, ska man då inte få göra något annat resten av dygnet än att sitta snällt i soffan och söka arbete och vänta på ett dito? Om man går ut och går ett par timmar om dagen, handlar, hälsar på vänner eller tränar t.ex, ska det då dras av också? I så fall skulle man ju för att dra det till sin spets kunna begära ersättning för 24 timmar om dygnet om man nu ska sitta i sin soffa!
rahmat2
30-03-2008, 08:22
CITAT (Chamomille @ 30-03-2008, 09:18)  ... I så fall skulle man ju för att dra det till sin spets kunna begära ersättning för 24 timmar om dygnet om man nu ska sitta i sin soffa!
Jag läste en distanskurs som gick på kvartsfart (5 gamla högskolepoäng och en hel termin, innan läste man 20 p per termin om man läste helfart). På grund av detta fick inte jag heller någon a-kassa... Om jag nu hade fått ett jobb så hade jag nog hunnit med kursen också... tror ni inte det? Jag hade inte rätt till studiemedel heller så jag fattar egentligen inte vad tjafset var om...
Stelbent system...
Ciczi
Aqvakul
30-03-2008, 09:22
CITAT (Ciczi @ 30-03-2008, 10:13)  Jag läste en distanskurs som gick på kvartsfart (5 gamla högskolepoäng och en hel termin, innan läste man 20 p per termin om man läste helfart). På grund av detta fick inte jag heller någon a-kassa... Om jag nu hade fått ett jobb så hade jag nog hunnit med kursen också... tror ni inte det? Jag hade inte rätt till studiemedel heller så jag fattar egentligen inte vad tjafset var om...
Stelbent system...
Ciczi Enfaldigt och fyrkantigt!
Ja, men det ligger ju i politikernas linje att det ska straffa sig att vara arbetslös, så är vi så förvånade egentligen?
CITAT (Pirum @ 30-03-2008, 10:30)  Ja, men det ligger ju i politikernas linje att det ska straffa sig att vara arbetslös, så är vi så förvånade egentligen? Fast söker man en tjänst om nattvakt ska man alltså inte ha a-kassa om man sover på nätterna, för då är man ju inte omedelbart tillgänglig? För det kan ju inte vara så att han hade kunnat sluta idrotta om det hade inkräktat på en eventuell ny tjänst? Jag vet, jag drar saker till sin spets men jag blir så sur när byråkraterna sätter igång.
Ja, det är vansinne. Reglerna verkar ofta straffa mer än de gör nytta. Sen finns det såklart undantag, det finns ju folk som har svårt att ta arbete eftersom de under arbetslösheten skaffat husdjur som sällskap - vilket är förståeligt. Inte lätt att gå tillbaks till arbete när man har en stackare hemma som står och ylar efter en. (Snackar om hundar här, för att undvika eventuella missförstånd vad gäller familjebildningar) Hur som helst, för att återgå till trådens ämne, det borde ligga i samhällets intresse att folk aktiverar sig. Sen är iofs sport en livsfarlig sysselsättning som orsakar många skador, men lite nytta gör det väl ibland också kanske eventuellt möjligen ryktas det.
MariaÖrebro
30-03-2008, 17:00
Jag går långtidssjukskriven, och jag vågar inte ens nämna för Försäkringskassan att jag går en kvällskurs i keramik på måndagskvällarna. Den får mig att må bra, men jag skulle nog bli av med min ersättning och jag ens andades om det till dem...
rahmat2
30-03-2008, 17:06
CITAT (MariaÖrebro @ 30-03-2008, 18:00)  Jag går långtidssjukskriven, och jag vågar inte ens nämna för Försäkringskassan att jag går en kvällskurs i keramik på måndagskvällarna. Den får mig att må bra, men jag skulle nog bli av med min ersättning och jag ens andades om det till dem... Det där är inte klokt. För om du som person går i en kurs borde samhället tjäna på det på alla möjliga sätt inte bara ekonomisk utan socialt, hälsomässigt etc.
Chamomille
30-03-2008, 17:15
CITAT (rahmat2 @ 30-03-2008, 18:06)  Det där är inte klokt. För om du som person går i en kurs borde samhället tjäna på det på alla möjliga sätt inte bara ekonomisk utan socialt, hälsomässigt etc. Jag håller med. Fy 17 för sådana påhitt. Tänk er en annan sak, att en person har problem med t.ex ryggen och måste gå och träna flera gånger i veckan för att över huvud taget kunna gå eller stå. Vad händer då om den personen måste sluta med att träna för att få A-kassa? Jo, den personen blir sjukskriven istället för att han/hon inte kan gå ur sängen.  Jättebra!
anna_rispan
31-03-2008, 10:31
Citat från artikeln CITAT – När man är arbetslös har man egentligen ingen fritid utan måste i princip kunna ta arbeten när som helst, säger Gertrud Hedenström-Eriksson, biträdande kanslichef på organisationen. Det är en del av att det är tärande att vara arbetslös. Detta tänk gör att den arbetslöse känner sig som en skurk trots att den lagt ner timmarna på dagen på att söka jobb, kanske jobbat någon timme, ringt till arbetsplatser... Trots dessa ansträngnigar känner man sig inte fri. Och att kunna planera sin framtid är ju i princip omöjligt!!! De som inbillar sig att det är lätt attt vara arbetslös vet inte vad det innebär för en som faktiskt antränger sig genom att aktivera sig på olika sätt. När man går på kurs, för att spara på a-kassedagar heter det, så berättar de att allt är viktigt till en mertiförteckning. tex föreningsarbete, idéellt arbete. Men om man då ställer upp på att stå o sälja lotter en lördag förmiddag så kanske a-kassan får för sig att man är förhindrad att söka arbete??!! Vad ger man för intryck om man måste avsäga sina idéella uppdrag stup i kvarten för att inte a-kassan ska anse att man är förhindra att arbeta?? Det finns ju arbetstider alla tider på dygnet så fritidssysselsättningar bör ju rimligtvis hinna få plats. Suck
Usch det är ju inte klokt!!  Folk mår tillräckligt dåligt av arbetslösheten ändå.
Sen undrar jag också hur de tänker om de anser att man är förhindrad att ta ett arbete för att man råkar befinna sig på ett gym eller träning 2-3 timmar i veckan. Som om man inte kan gå därifrån om man får ett erbjudande? Är man förhindrad att ta ett arbete om man är på biblioteket också, där man inte får ha mobil alls? Eller om man är hos tandläkaren eller läkaren för kontroll? Vad är det som avgör om man står till arbetsmarknadens förfogande?
anna_rispan
31-03-2008, 10:44
CITAT (LadyG @ 31-03-2008, 11:38)  Sen undrar jag också hur de tänker om de anser att man är förhindrad att ta ett arbete för att man råkar befinna sig på ett gym eller träning 2-3 timmar i veckan. Som om man inte kan gå därifrån om man får ett erbjudande? Är man förhindrad att ta ett arbete om man är på biblioteket också, där man inte får ha mobil alls? Eller om man är hos tandläkaren eller läkaren för kontroll? Vad är det som avgör om man står till arbetsmarknadens förfogande? Precis detta jag grubblat på också. Det låter bara vansinnigt. De flesta människor är flexibla. Det är inte bara den arbetslöse som ska hitta lösningar hela tiden. Jag menar så här. Säg att "Kim" sitter hos tandläkaren och missar ett samtal på sin mobil. Är det en arbetsgivare som ska boka tid för intervju så finns väl det erbjudandet kvar en kvart senare också? Skulle det vara en vikariepool av något slag så brukar även det lösa sig. Så jag begriper inte problemet från början alls. OBS. Kim är en fingerat namn på en fiktivperson, bara för att klargöra.
CITAT (anna_rispan @ 31-03-2008, 11:44)  Precis detta jag grubblat på också. Det låter bara vansinnigt. De flesta människor är flexibla. Det är inte bara den arbetslöse som ska hitta lösningar hela tiden. Jag menar så här.
Säg att "Kim" sitter hos tandläkaren och missar ett samtal på sin mobil. Är det en arbetsgivare som ska boka tid för intervju så finns väl det erbjudandet kvar en kvart senare också? Skulle det vara en vikariepool av något slag så brukar även det lösa sig. Så jag begriper inte problemet från början alls.
OBS. Kim är en fingerat namn på en fiktivperson, bara för att klargöra. Exakt min fundering, bra illustration där. Tycker Kim var ett bra namn, kan vara både tjej och kille.  Om det är ett jobberbjudande lämnar de väl ett meddelande och ber en ringa upp när man kan. Man skulle ju kunna sitta på muggen precis när de ringer, och då skulle iaf inte jag svara!!! Eller måste man det..?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|