Full version: Samla egna frön
rosita
Vad tror ni om att samla tomatfrön på en bit hushållspapper, låta torka, rulla ihop och förvara tills våren och sedan lägga hela biten papper med frön på såjord och täcka med lite jord? Det låter mycket praktiskt, tycker jag, men kan det vara skadligt med tanke på kemikalierna i pappret?
Sussie F-Flower
Hej Rosita!

Jag tycker att det låter som en bra idé! Enkelt!

Min första tanke var, att det ÄR nog inte så mycket kemikalier i pappret. Det mesta av kemikalierna blir nog "förbrukade" i framställningen i produktionen.
Men sedan tänkte jag, -Aha?, det kanske var just därför, ändå, som inte mina "Djungelpäron/äpplen" blev, första sådden nu i år. Den är ju också av Solanum-släktet.

Jag mosade i okt-nov ett väl moget (gult) Djungelpäron i hush papper och lät det ligga över vintern. Samtidigt hade jag flera som bara fick torka, hela som dom var. (Visste inte hur man gjorde, så jag gjorde både och...)

Första sådden tog jag alla frön på hela hush. pappret, (utom pappret). Ett frö tog sig, men dog efter någon vecka.
Nu har jag, den 23/3 sått igen, ett uppskuret, torkat smulat "päron". 3 frön har blivit ännu så länge.

Mina frön har legat framme i köket sedan jag tog dessa. Kanske fel? Hur ska dom förvaras helst?
Hur länge kan man spara sina fröer. Jag har fröer som är 20 år gamla, tror jag. Tänker att jag kanske vill sätta någon gång...

Kanske någon annan har testat???
KURT
Det är bäst om fröna får ligga luftigt, om de ligger inrullade i hushållspapper finns det risk att de kan mögla även om man torkat dem.
rosita
Jag har faktiskt en bekant som gjorde så med frön från en tomat i höstas och sådde dem i februari. Flera stycken grodde, hon omskolade några och de plantorna är i dag ca 15 cm, friska och välmående! bravo.gif
MammaMattsson
Det är enkelt att spara tomatfrö, du skall bara tänka på en sak, och det är att fruktköttet runtom skall bort, dels för att det kan ruttna, dels för att det innehåller en del växthämmande ämnen. Jag gör som så, att jag mosar tomaten i en tesil, spolar länge med rumstempererat vatten från kranen genom silen tills allt kött är borta.
Sedan torkar jag fröna och lägger dem i ett kuvert i kylen.

Visste du förresten att tomatfrö har en väldigt lång hållbarhet?

man kan få en 8-10 år gamla frö att gro utan problem.

Jag tror att om du har oblekt, vanligt hushållspapper, så kommer din hemgjorda såtapet fungera utmärkt. Iden är faktiskt väldigt bra!
Eftersom man kan lägga sådant papper i komposten, så tror jag inte att det finns farliga kemikalier i det.
Odlarinna
Jag har sparat tomatfrön ett antal år just i hushållspapper.Det har gått utmärkt.
Kilmister
Jag köpte ett gammalt ruckel som varit obebott i ungefär hundra år.
När jag rev ner skiten så fanns det en burk med ärtor som naturligtvis gick sönder.
Nu har jag ärtor som växer överallt.
Så visst kan frön klara sig länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon