lena:-)
Har för mig att jag läst någor bra tips på hur man får bort märken/fläckar efter kaffemuggar på bordsskivor. Har försökt att googla och söka här på forumet men hittar inget. Jag har kanske drömt! Men om det är någon som besitter någon sådan kunskaså får ni gärna dela med er. Jag vet ju av erfarenhet att detta är stället där väsentliga kunskaper och erfarenheter frodas och hålls vid liv.

Söndagförmiddag vid en liten solstrimma. lena:-)
lyckebo
Det finns ett medel som heter ring remover! Liberon är märket. Ska vara superbra, har dock inte testat det själv...

www.alfort.se
Mollis
CITAT (lena:-) @ 30-03-2008, 10:39) *
Har för mig att jag läst någor bra tips på hur man får bort märken/fläckar efter kaffemuggar på bordsskivor. Har försökt att googla och söka här på forumet men hittar inget. Jag har kanske drömt! Men om det är någon som besitter någon sådan kunskaså får ni gärna dela med er. Jag vet ju av erfarenhet att detta är stället där väsentliga kunskaper och erfarenheter frodas och hålls vid liv.

Söndagförmiddag vid en liten solstrimma. lena:-)

Vad är det för material?
Jag tror det är valnöt......(inte mitt bord..mammas bord)
Mollis
Jag har en bok som heter "De 1000 glömda knepen" där står allt möjligt om hur man fixar och trixar...
Om fläckar på möbler hittar jag bl a:

- Fläckar på antikt möbelträ kan tas bort med svag ättikslösning

- Fläckar på bonade möbler tas bort med tandkräm och bikarbonat på en trasa. Låt torka och polera bort blandningen.

- Vita fläckar på polerade möbler gnids med en tygbit fuktad med olivolja och doppad i cigarettaska!

- Brännmärken efter varma kastruller försvinner om man stryker skadan med lika delar matolja och salt. Låt blandingen
sitta i några timmar varefter den gnids bort. Upprepa en gång. Polera

Hm, titta där... där fanns det ju lite att gå efter. SJälv har jag en enkel bok som heter KÖkshjälpen men där stod intet. Mollis..vet du vad som avsees med "bonade" möbler?

Mirakelmedel som typ "ringremover" är jag lite tveksam till men varför inte, man skall inte vara skeptiskt till allt...Jag vidarebefodrar glatt alla tips!
Mollis
Jag är nog inte riktigt säker men jag har ett bord av något finare träslag som är liksom "blankt" på ytan, jag tror att det är bonat (har precis ärvt det så jag har inte själv bonat det men det ser liksom bonat ut). Kanske någon annan vet?
*Stintan*
Jag är inte säker men jag har fått för mig att bonade möbler behandlas med vax.

Själv har jag ett gammalt blankt bord i något ädelträ som som ser ut som det är lackat och det gör jag rent med möbelpolisch köpt i möbelaffär. Jag kallar det bordet polerat. Djupare fläckar går dock inte bort med polisch utan där får du testa med något annat tips.
Pirum
CITAT (Stintan43 @ 30-03-2008, 12:50) *
Jag är inte säker men jag har fått för mig att bonade möbler behandlas med vax.

Själv har jag ett gammalt blankt bord i något ädelträ som som ser ut som det är lackat och det gör jag rent med möbelpolisch köpt i möbelaffär. Jag kallar det bordet polerat. Djupare fläckar går dock inte bort med polisch utan där får du testa med något annat tips.

Traditionellt är det väl kanske bivax, men på senare tid har man väl använt petroleumbaserade ämnen antar jag. Jag ser "bonat" som synonymt med "vaxat och blankpolerat", men jag kan väl ha fel. Jag kör MP52 på alla mina möbler, utan undantag, om jag tycker de behöver rengöras - och det är nog petroleumbaserat antar jag. Eller, jag gör undantag för bordet, det gör jag rent med sandpapper om jag klantat mig med kaffe eller te i för stor omfattning. Men det rekommenderas nog inte för finare bord smile.gif
Mitt eget personliga köksbord kan tom få sig en duvning av sicklen om det kniper.... jag har någon form av bixvax eller vad det kan vara på det när jag behandlar det. Spiller man vin på det så får det en fläck javisst, men den är borta på en vecka..hur det går till det har jag inte en susning om.
Om jag klantar till det och det blir djupa märken av något så ställer jag ett varmt strykjärn på en fuktig kökshanduk över det skadade stället...vips reser trät på sig igen...Bordet har patina och det trivs jag med.
Magdis
Vitlackerade möbler som sugit in fläckarna i färgen går det inte att göra nåt åt va? Mer än att måla om alltså.
Pirum
CITAT (Magdis @ 30-03-2008, 14:46) *
Vitlackerade möbler som sugit in fläckarna i färgen går det inte att göra nåt åt va? Mer än att måla om alltså.

Man kan nog prova lite Klorin eller annat gift, det kan tänkas funka. Gör underverk mot fläckar på porslin iaf. Men sitter fläcken verkligen i färgen, ja, då är det väl kanske kört.
Mollis
CITAT (Magdis @ 30-03-2008, 14:46) *

Tyckte jag såg ett avsnitt om just det i min lilla bok....återkommer
Mollis
Tyvärr, det enda som stod om målade möbler var att de flesta fläckar försvinner av att tvättas med en blandning av handdiskmedel och ljummet vatten...men det har du säkert provat redan..
pimpim2
Fick en ljus ring efter en varm kaffemugg som stått på ett mörkt bord med en blank yta.
Tipset jag fick av en äldre granne var att hälla ut lite parfym som fick verka en stund. Ringen försvann.
Testade på en låg bokhylla med en ring efter en blomvas, och det funkade där också. Kan vara värt att testa.
Parfym ohmy.gif någon särskild doft unsure.gif wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon