myy
Finns det några törstiga växter (träd, buskar) som kan dränera min gräsmatta? Zon 3 och relativt soligt. Helst inte så jättehöga , men ett par meter är OK. Något alllergivänligare än björkar.
Flyguy
Jag tänker ju direkt på Katsura, Cercidiphyllum japonicum, men den blir förstås lite större än Du tänkt?

Jag har en rejält våt sektion av trädgården där det sedan i fjol står tre katsuror, en vanlig och två "pendulum", vi får väl se hur de sörplar i sig i sommar. Även om det inte blir dränerat ordentligt skall de inte behöva törsta... whistling.gif
Thomas Wahlqvist
Ja de är ju kända för att vara törstiga och skapa svårodlade områden med eländig torka.

Jag har ett ex som växer i torrt läge, men ändå så har det fått väldigt bra fart, kanske har det hittat vatten på djupet.
myy
Lyckas de torka ut här framstår björken som en ökenväxt i jämförelse. Just nu kan man mer eller mindre vada fram, vilket förvisso inte hindrar maskrosorna.
bahia1
Kan man köpa dom i en vanlig handelsträdgård?
ingrids
Hittade en tidigare odlatråd på ämnet http://www.odla.nu/forums/lofiversion/index.php?t53819.html
myy
Tack för länken. Kanske borde jag betona att det är dräneringen jag vill åt. Alltså inga små smörbollar och näckrosor, utan hellre buskar och små träd.
Egentligen borde jag dränera, men det är ett projekt som kostar alltför mycket svett och pengar...
Lotta i Gbg
Tyvärr tror jag inte du kommer undan att dränera om du vill få det mindre vått. Några enstaka träd klarar inte att att suga torr en sumpmark.
myy
Då får jag väl leva vidare i det vattensjuka. Synd.
Cilla
Att dika om det är möjligt kanske känns som ett enklare projekt.

Annars är kombinationen vattenavdunstare (drickande) träd och små träd inte en möjlig kombination. Vill du ha hjälp med vattned i trädgården så kan du få det med träd som kan dricka och avdunsta, men de måste få göra det från många blad och det blir lite större träd än de du föreslår.

Pil och al kan stå i vattenbemängda områden. Björk om det inte är alltför mycket vatten.
Alternativet kan vara att sätta häckar som beskärs, men de drar itne upp alls lika mycket som ett större träd.
myy
Ja, där växte en hyggligt stor björk, men den högg vi ned. Det blev så mörkt, men med facit i hand så...förre ägaren satte den visst p.g.a. dålig dränering. Andra träd överlever - det är ingen damm -tex syrén, fruktträd, hästkastanjer, lönn, thujor etc. Däremot har andra växter dött som lökväxter, alpvallmo, höstanemoner.
Cilla
För att få perenner och framtida träd att klara sig kan det vara bra i ditt läge att plantera på kulle, så att växterna måste sträcka sig ned för vätska och inte behöver så med nosen i vätan.
myy
Ja, vi brukar plantera lite upphöjt...

Så här såg det ut under körsbäret innan jordgubbsplantorna kom på plats

Projekt upphöjd rosenrabatt
Cilla
;-) vilka snygga projekt! Kul att se. Ser ut som att du kan lyckas med det mesta här.

Mycket fint körsbärsträd! Är det vita en geoduk eller fiberduk av något slag?

Det lustiga med körsbär är att de så gärna vill ha sandigt och väldrönerat, men samtidigt reagerar så snabbt på torka. Med din kombination av upphöjt och fuktig mark kanske det blir perfekt.
myy
Jag vet inte vad duken heter, men den är inte köpt på trädgårdsfirma. Rätt stark sak och billig har jag för mig...
Cilla
Ser ut som fiberduk? Vad är syftet med den?

En fördel med att lägga geotextilduk t ex är ju att man inte får gräsbeväxtning lika snabbt (gräset kommer något år senare) men en nackdel är ju att trädet inte får tillförsel av organiskt material heller.
Under en duk som det kan regna igenom lätt blir ju jorden lucker och maskar och mikroorganismer brukar vara intresserade av området så länge soom det finns organiskt material som t ex kompost att käka, men sedan blir det liksom slut, och "jordelivet" flyttar någon annan stans.

Visserligen kommer ju trädets rötter att sträcka sig utanför den här kullen ganska snabbt, men jag ser inte fördelarna med att det under de/den första växtsäsongen/erna inte ska få tillgång till organiskt nedfall. Men du har säkert någon idé och erfarenhet som jag inte har om detta!
Huggorm
Vad finns det för större träd då, som trivs där det är blött och kanske lite stillastående vatten? Förutom de svenska träden finns ju Katsuran och Vingnöten, men mer?
Lotta i Gbg
Al, det finns många sorter:-)
myy
Kanske är duken till nackdel, jag vet inte, det är ett experiment, övriga träd har ogräs under istället. Duken lades på 2007,efter ca fyra år och vill man kan man ju allltid lyfta undan jordgubbar och duk för att gödsla. Fast jag gödslar annars bara nyplanterade (år 1-2) träd. Tiden får utvisa.
telli

hur är det med barrväxter, klarar enar lite våtare marker? Vi har inte "sump" och stående vatten men det är gammal åkermark och mycket lera så det blir lätt lite vått om fötterna...
myy
Ja, i vår tomtgräns finns det en. Där är väl inte fullt så vått som inne i vår trädgård, men ändå. Däremot dricker de nog mycket sparsamt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon