Sussie F-Flower
Sitter och funderar på hur jag ska kunna skapa nya rabatter på min lilla tomt, men med en stor ogräsbeklädd slänt, (ca 30x6meter)

Fick idén, att om man skulle kunna lägga torvblock i botten (hela rabatt-arean alltså) i slänten samt höja upp på ena sidan så det blir ganska vågrätt. Typ två st nya rabatter á ca 3x7 meter. "Trapp-rabatter" kanske?

Lite sluttande skulle jag gärna vilja ha kvar, då det vetter mot söder.

Min fundering är om torven är så pass sumpig och tät att inte ogräset tar sig igenom...? Matta i botten kanske...? Hur fixera iså fall?
Multnar väl så småningom, eller?

Vad tror ni om detta? Tips?

Jag visste inte att det fanns torvblock överhuvudtaget, tills jag hamnade här...
Har tittat på några andra "torv-sidor" men vill gärna höra från Er som har egen erfarenhet.

Tack på förhand.
Fågelvägen
Du kan lägga tidningar underst (ca 1 cm tjockt lager) och torvblocken ovanpå dem. Då hinner ogräsen kvävas innan tidningspappret förmultnat. Fördelen är att du i längden inte har plastväv eller annat oorganiskt material underst i dina sluttningsrabatter.
I forumets pallkragetrådar finns också synpunkter på täckning med tidningar.

En nackdel med torvblock är att fåglar letar efter godsaker i torven, så på en del ställen blir blocken ganska skamfilade i kanterna. Eller positivt tänkt: torven får en naturlig rundning...

Man kan vattna med en blandning av yoghurt, vatten och mosad mossa för att få torvblocken mossbevuxna. Fast det kanske inte fungerar på sydsidan.
Sussie F-Flower
Tack så mycket för ditt svar!

Ja, Det var ju ett bra "tänk"! Då ska jag börja spara och tigga ihop tidningar från grannarna från och med nu.

Har du byggt något liknande själv?
Är bambustavar det bästa att fixera med?
Jag var lite inne på såna där ten-stavar, för armering... iaf längst ner där trycket blir som störst. Slänten lutar nog nästan ca 45 grader.

Vad tror du?
Lena N
CITAT (Sussie F-Flower @ 30-03-2008, 11:36) *
Fick idén, att om man skulle kunna lägga torvblock i botten (hela rabatt-arean alltså) i slänten samt höja upp på ena sidan så det blir ganska vågrätt. Typ två st nya rabatter á ca 3x7 meter. "Trapp-rabatter" kanske?

Kan säkert bli fint med terasserat i två plan. Men det är säkert enklare och blir billigare med tidningar i botten och säckjord ovanpå (om du inte har jord redan som kan användas). Torvblocken är ju inte så bra att plantera direkt i.

Kanterna kan du stötta med torvblock men det finns många andra val för kanterna t ex olika betongblock eller byggtimmer om man tycker bättre om trämaterial. Att bygga kanten av natursten kan också bli snyggt om man har tillgång till tillräcklig mängd sten.

CITAT (Sussie F-Flower @ 30-03-2008, 12:42) *
Jag var lite inne på såna där ten-stavar, för armering... iaf längst ner där trycket blir som störst. Slänten lutar nog nästan ca 45 grader.

Om slänten lutar så mycket och är 6 m bred hade jag nog gjort tre eller fyra terasser så att kanterna inte blir så höga. Om du inte gör alla terasserna i samma bredd och låter terasskanterna bölja lite så ger det ett mindre stramt intryck.
Sussie F-Flower
Just det! Terass, så var det ju det kallades... tummenupp.gif Tack Lena!

Ja, jag tror nog att egentligen vore det bäst. Med terasser alltså. Min tanke var att isåfall täcka med torven för att kväva. Sedan jord, torv och skit (ifrån bonden...) ovanpå. Finns nästan ingen jord, bara ett tunnt lager. Består mest av stenar.

Jag påbörjade ett projekt i somras, i en del av slänten, med svart granit. Tungt, slitsamt väldigt pusslande så att stenarna ligger stumt och inte vickar. Jobbigt att hämta. Ingen traktor.
Blev tvungen att göra ett "brejk" med den då mina armar nästan har kollapsat! Går hos sjukgymnast nu för att bli bra så jag ska kunna fortsätta... Fick höra av vaktmästaren på kyrkogården att svart granit är nästan dubbelt så tung som grå granit... sweatingbullets.gif

Här kommer jag också, tror jag, att få problem med att trycket från den kommande fyllningen, kommer att trycka på så mycket att det kanske "ger med sig". Har funderat om jag ska försöka rulla dit lite STORA stenar, som är ganska platt så de ligger kvar i lutningen, och lägga dessa lite här och där på pressenningarna, som "uppfångare". Den här muren skulle bli ca 170 cm hög, men jag kommer att få nöja mig med ca 120 cm. Är väl uppe på ca 90 cm nu. Lite varierande.
Kommer inte att orka mer och har ingen karl som kan hjälpa till heller...

Tänkte att torven är väl lite lättare... ???

Visar bild, men den är tagen uppifrån så man ser inte höjden så bra.
Lena N
CITAT (Sussie F-Flower @ 30-03-2008, 13:41) *
Den här muren skulle bli ca 170 cm hög, men jag kommer att få nöja mig med ca 120 cm. Är väl uppe på ca 90 cm nu. Lite varierande.

Svart granit - det var inte illa! Det kommer att bli urtjusigt. tummenupp.gif

Nöj dig med den höjd på 90 cm som du har gjort och dela istället upp i fler terasser. Tänk på att det går åt mer muskelkraft för varje cm extra att lyfta stenarna. Den totala höjden från nedersta murens nederkant till den översta murens överkant blir densamma oavsett om du delar in i två, tre eller fyra terasser.

Sedan tror jag att det är lättare att bygga upp terasserna om du fyller på jord bakom stenarna efterhand som du bygger muren. Du kan då foga mellan stenarna med jord och stödja med mindre stenar i innerkanten vid behov. Dessutom blir det då enklare att göra den svaga lutning inåt som den typen av murar behöver ha för att bli stabila.

Finns pressenningen där för att stoppa ogräs? Ta i så fall bort den och ersätt med tidningar, plast i jorden är ett elände.

Spännande projekt, visa gärna bilder efterhand som arbetet går framåt. Låt det ta den tid det tar och stressa inte. bravo.gif
Sussie F-Flower
Tack för alla dina tips och idéer Lena!

Ska verkligen ta till mig och fundera på alla tips jag fått!

Ja, pressenningarna är mot ogräset. Det var för mig den minst kostsamma lösningen, när jag började med det här. Visste inte att man kunde ha tidningar. Tänkte inte ens tanken...

Ska fundera om jag gör en terass med stenarna, men definitivt kommer jag att göra det på nr 2 och tre (torv).

Ska bli mormor till sommaren så jag vill ha lite kraft i armarna att lyfta den lilla bäbisen också...

Mvh. Tack! Hörs vidare.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon