Eva Swahn
25-11-2002, 21:53
Är kattbett farligt? Skulle skilja katterna åt. Lyfte upp min anfallande och hyperilskne Hugo när han gick på vår inhyseskatt Mixie, som var intklämd i ett hörn. I hettan bet han mig ordentligt i foten. Bettet är fem centimeter långt. Nu är området rött, svullet och ömt.
Ska jag bara tycka synd om mig själv eller måste man göra nått?
jag tycker att du ska ta en stelkrampsspruta om du inte har det skyddet
annars e de bara att låta det blöda ur o göra rent
kattbiten

har även jag varit
Ja det kan det vara. Jag blev biten i handleden när jag skulle försvara ett
koltrastbo som jag hade intill ett utedass. Hela handleden svullnade upp
och jag fick både antibiotika och stelkrampspruta. Antibiotikan fick jag för att dom bakterier som katter ibland har i munnen kan vara ganska farliga,
sa min läkare. Jörgen kattälskare trots allt.
Eva Swahn
25-11-2002, 22:30
Ja, jag förstår att jag ska uppsöka sjukvården. Men det blir i morgon först. Tack för snabba svar!
Har haft husdjur omkring mig i mer än 40 år men aldrig blivit biten!
Jävla kattaskrälle!
Hej Eva igen.
Jag vet inte om jag hade vågat vänta till imorgon. När fick du en stelkrampspruta sist? Är det mer än tio år sen du fick en så är det dags nu.
Om det inte känns varmt och svullet så kan du kanske vänta och se. Har tagit på Alsolsprit eller något liknande så kan det kanske räcka.
Jörgen
Jag blev biten när jag gick emellan i kattslagsmål mellan min katt och en vildkatt! Skulle ta bort min katt därifrån. Det var vildkatten som bet. Tog en stelkrampspruta för säkerhets skull och fick oxå antibiotika, men handen svullnade ändå upp som en ballong och jag hamnade i sjukhuset och fick ligga i dropp i två dygn!!
Jepp stelkrampsvaccin är absolut att föredra. Åt kattrivsår och bett brukar jag spola länge med vatten, minst 10 minuter en eller två gånger per dag. Förhindrar infektioner bättre än alsolsprit på mig.
Cilla
Hej, du måste kolla ditt stelkrampsskydd. Om du väljer att vänta så se till så du har smärtlindrande hemma. Det kan göra jätteont efter ett tag fast det inte är så allvarligt bett. Sist jag blev biten satt jag uppe en hel natt för att det var omöjligt att sova med smärtan. Jag blev biten i handen av en rasande vilsen perser instängd i ett växthus, men hela armen gjorde ont på natten.
Unni
Liselotte i zon 3
26-11-2002, 10:50
Hej .
Ja kattbiten har man ju blivit några gånger då min 18 åriga burma hane ( numera änglakatt ) skulle försvara sitt revir mot en grannkatt som satt på vårt fönsterbleck och retades. För att inte "Trazan" skulle dundra genom fönstret så fick jag ta tag i honom, därav betten.
Men å andra sidan så har jag inte sett en katt skämmas så infernaliskt efteråt.
Nåväl, nu till det jag ville komma till. När jag blev biten, så kom jag ihåg vad min nu 90 åriga mormor alltid sagt; Om du blir biten av något djur gör rent bettytan med sprit ( hon sa aldrig vilken sort, så man får väl göra som Kajsa Varg, ta vad man har) sedan lägger man dit socker bitar där tänderna penetrerat huden och lindar fast det med någon sorts linda och låter det sitta några timmar. När du tar bort dem så kan man faktiskt se att de dragit ut massor av bakterier.
Har faktiskt praktisk erfarenhet av detta knep, på mig själv och min man som blev hundbiten när vi var i stugan ute i Ålands skärgård ( det tar ungefär 1,5 timmar in till närmaste sjukvård, Mariehamn).
Jisses... vilken utlägg det blev förlåt mig.
Liselotte
Hej igen Eva.
Hur gick det med din fot förresten?
Nyfiken Jörgen
Eva Swahn
28-11-2002, 01:23
Tack Jörgen för din omtanke!
Foten? ja den fick dom hugga av. Katten är skjuten. Ska få snygg rollator på måndag.
Nej - så illa är det inte. Men jag har fått en spruta. Foten är öm, men funkar. Och kattaskrället vet inte något om vilket rabalder han har ställt till med - och jag tänker inte tala om det för honom heller. Nu ligger han här bredvid mig i soffan med tjocka magen i vädret, tassar åt alla väderstreck och snarkar som en hel karl. Sånna scener visar dom aldrig i Whiskas-reklamen.
Gunvor Nilsson
28-11-2002, 08:51
Hej Eva! Vill bara säja att du har en härlig humor. Jag skrattade så tårarna rann när jag såg dej och din katt framför mej! Tack för den! hälsar Gunvor
Fialotta
28-11-2002, 11:45
Hej Eva!
Är du säker på att det är en katt du har???
Annars tycker jag det låter som en Tiger
( skojade bara )
Ha en bra dag!
Kramis
abborrmaster
19-01-2003, 20:20
CITAT (Eva Swahn @ 28-11-2002, 01:23)
Tack Jörgen för din omtanke!
Foten? ja den fick dom hugga av. Katten är skjuten. Ska få snygg rollator på måndag.
hehe... Skrattar som fan

/Simon
Oj då!.....Jag har 4 katter just nu och det har varit ett par innan dem åxå och biten å riven har man ju blivit ett par gånger! Min senaste stelkrampsspruta tog jag för 27 år sen....och jag lever och mår bra! Är det verkligen SÅ farligt med kattbett och rivsår? Kanske man skulle ta itu med sprutskräcken?!
Hoppas att det gick bra för dig!
Läste att av en miljon icke vaccinerade människor i USA får en stelkramp per år. Å andra sidan dog ca 30 000 i Indien i stelkramp under fem år i slutet av 1990-talet.
Man kan få stelkramp också av jord som kommer i kontakt med sår. Sjukdomen är inte att leka med, här finns kort beskrivning
http://www.vaccination.nu/sjukdomar/sjukdom.cfm?sid=2.
Kvinnor har sämre skydd än män.
abborrmaster
20-01-2003, 19:05
känns skönt och orättvist

/Simon
Gunvor Nilsson
20-01-2003, 19:23
Det var en matnyttig websida!
Det fanns fler sidor där om fästingar också! Min värsta sommarplåga.
Läste att myggmedlet "Mygga" bildar barriär mot fästingen om man stryker medlet på kläderna. Jag rollade "Mygga" mot mina stövlar när jag gick i skogen i somras och fick inte en enda fästing på mej. Jag brukar annars vara ett tankställe för fästingar.
Åt kattstackarn - den långhåriga - fick jag köpa fästingmedel för hund, för han fick massor med fästingar på sej.
Monique
20-01-2003, 19:46

Gunvor, vi var hos vet. häromdagen för årliga vaccinationer, såg då att det kommit ett nytt halsband som skyddar mot fästingar och loppor.
Köps på recept och skyddar i ca 6 mån.
Så fort det blir +4 igen kommer mina "svartskallar" att få nya halsband.
Inga centralpåverkande medel och enl. tillverkaren inga biverkningar.
För humanbruk har jag också testat Mygga med framgång.
Ett medel från apoteket som också funkar är Mosigard. Vad gäller de stackars myggen så kan jag intyga att de FLYR när de kommer i närheten av en Mosigardindränkt tvåbenting.
En tvåbenting och två fyrbentingar
Ibland sätter jag ett mintdoftande halsband på mina katter under fästingtiden, köps hos veterinären. De hjälper bra ungefär en månad.
Skrev en gång om fästingar och fästingburna sjukdomar och grävde mig rätt djupt i fästingarnas leverne. Alla forskare och läkare är överrens om att myggmedel avskräcker fästingar lika bra som de avskräcker mygg.
Borrelian, som man inte kan vaccinera sig emot, smittar 1-2 dygn efter att fästingen bitit sig fast. Om man vaccinerar sig mot TBE och får bort fästingar i tid är risken minimal att man ska få en sjukdom.
Hallo där aborrmaster. Vad var det nu som var så roligt då? Även en gammal hårdrockare kan bli biten av en katt. Eller var det något annat som var roligt?
Omtänksam rockare
abborrmaster
21-01-2003, 09:30
katten skjuten och foten avhuggen...
Inte kattbettet i sej

/Simon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.