Full version: Vinäpple
Jan af Lisö
När jag besökte i helgen en plantskola, så såg jag en äppelsort som jag aldrig har hört om tidigare, hette vinäpple (eller något liknande ??) och var ympat på A2. På bilden var äpplet rosa inuti och enligt informationen på lappen kunde användas även som ätäpple.

Jag tyckte det var "häftigt" med ett äpple mer rosa kött.

Är det någon här som vet något mer om sorten ? Jag har ingen plats för ännu ett A2 träd, men en ymp eller dvärgträd vore intressant.
Ingrid på Västkusten
Wow - det låter som Du snubblat över det estniska vinäpplet!!!
Kommer ifrån Blomqvists plantskola i Finland 8 kolla p Nätet). vilken plantskola var det?
A2 är helt värdelöst för mig tyvärr ( och säkert för flera - stamträd med lång väntan till bördighet - Sverige är ett u-land) - det intressanta är ju at det FINNS att få tag i :-D

Yeah!!!

Ja - för kul. Tyvärr ingen aning om smaken men är det jag tror det är så BORDE det va surt :-)) vinäpple säger sig nästan själv vara surt.

Funderar ingrid
Jan af Lisö
Jag såg det på Ösmo plantshop (=stockholm). Men de är med i Trädgårdsringen så jag antar att det borde vara tillgängligt hos alla handlare inom kedjan.

Jag tycker också att A2 är ett elände, det enda som återstår är att jaga ympar till ett befintligt A2 träd. Skall försöka kolla vem som levererar äpplet till plantskolan.

Nätsökning på vinäpple ger inte mycket, men det verkar ha funnits något som hette Sickelsjö Vinäpple som finns bl.a på Julita.

PS: Hittade inget vinäpple hos Blomqvist Plantskola
Cilla
Sickelsjö vinäpple var det nog inte, det har inte vitt fruktkött. Se nedan.

Rödstrimigt eller aningen rödfärgat fruktkött har bl a Discovery, Farmors juläpple, Rött ananasäpple, Suislepper, Ringstad, Johannaes röd höst, Rosenhäger och Rödgylling. Här på holmen har vi en oidentifierad sort som har starkt mörkröda strimmor från skalet in i äpplet, och ger rosa äppelmos (kan vara farmors juläpple).

SICKELSJÖ VINÄPPLE
Ursprung: Svensk sort med okänt ursprung. Den härstammer från Sickelsjö gård vid Hjälmaren i Närke. Moderträdet flyttades in i trädgården på 1850-talet. Osäkert om det var kärnstam eller ej. Sorten var rätt mycket spridd i Arbogatrakten i början av 1900-talet.
Träd: Starkväxande med stor tät krona. Bördigt.
Härdighet: Zon I - III. Trädet är härdigt och friskt.
Frukt: Medelstor, högbyggd plattrund eller rund med starkt framträdande åsar. Vid mognaden citrongul grundfärg med på solsidan ofta rödstrimmig täckfärg. Vitgult, fast kött med angenäm vinsyrlig smak. Kan någon gång angripas av svampsjukdomar.
Skörd: Slutet av augusti.
Mognad: Början till mitten av september. Kort hållbarhet.
Användning: Hushållsfrukt.
Klonarkiv: Finns i NGB:s klonarkiv.
Hannele
"Jag tyckte det var "häftigt" med ett äpple mer rosa kött" skrev Jan af Lisö.

"Sickelsjö vinäpple var det nog inte, det har inte vitt fruktkött" skrev Cilla.

Har Sickelsjö vinäpple rosa fruktkött eller inte...? 'Vitgult, fast kött'
Ingrid på Västkusten
Fniss - pekka 111 är ett äpple som blir nästan svart!

Visst har Blomqvists plantskola den (detta har beskådats många ggr på webben så det glömmer jagitne i första taget);

Veiniöun IV Höstsort

Framförädlad i Estland på 1950-talet av klematisexperten Uuno Kivistik. Frukten är medelstor till stor, nästan helröd. Det speciella är, att också fruktköttet är helrött! Mycket ovanlig sort! Stora röda blom.
----
Och med BILD på blommorna med :-D

Hälsar Ingrid
Cilla
Mycket intressant plantskola! Var ligger den?

Veiniöun låter som ett träd jag ska ha här hemma!
Göran
Sorten lanserades som nyhet (i Sverige) för ett par år sedan, vet dock inte hur den smakar. Vad jag minns så var hela fruktköttet rejält rödfärgat så troligtvis är det en bra sort om man vill ha en annan färg på äppelmoset.

Blomqvist plantskola i finland: http://www.blomqvistplantskola.com
Jan af Lisö
Mina kunskaper i finska är alltför dåliga för att inse att Veiniöun är samma som vinäpple. Men nu har jag hittat det.

Om någon vill köpa det omedelbums, så fanns det tre stycken på Ösmo Plantshop i helgen, dessvärre på A2. De borde gå att få tag på i alla butiker tillhörande Trädgårdsringen.

Frågan är vem som säljer ympar, då jag skulle väldigt gärna ympa någon gren på mitt Säftaholm med Vinäpplet. Har inte plats med ett A2 träd till. Däremot på dvärgstam vore det ytterst intressant.

Vad gäller Blomskvists så har de flera intressanta sorter, t.ex äpplen med päronsmak.
Ingrid på Västkusten
Jag vet nån som säljer ympar i Sthlms trakten till våren enligt löfte - nämligen kontaktpersonen för Pomologiska som jag träffade på Mässan i våras. Bra att Du hittade den! Förut har det stått annan text intilll inbillar jag mig......jag tror jag väntar nått år eller två tills alla Ni har en ymp över till mig ;-)))
då hinenr jag fudnera ut vars jag skall ha den ;-)

Hälsar ingrid
crille
ympar :S jag skulle alldrig ge mig in på det varje gång ja testat att ympar har det gått i stöpet :s
Cilla
Crille - att ympa är inte svårt men det gäller att ge sig själv de bästa förutsättningarna i början:
- bra ympris som en van person lagrat åt en
- vass sekatör och sax
- Anton Nilssons Ympningsbok
- bra gummisnoddar eller eltape
- tid och vackert vårväder

Ofta beror misslyckandena i början på att man hastar eller har dåligt ris, och då får man upfattningen att ympning är svårt.
Hannele
"Jag vet nån som säljer ympar i Sthlms trakten" unsure.gif

Det finns la ympar i Göteborg också, Ingrid:

MÅ-frukt, Rolf Eskilsson från Munkagårdsskolan
Måvägen 12
430 33 FJÄRÅS
, fax 0300-54039
Ingrid på Västkusten
Jaså har Rolf det estniska vinäpplet - det trodde jag itne han hade! redan!

Hälsar Ingrid
Immix
Väcker upp den här gamla tråden med en fråga. För länge sedan blev jag bjuden på ett gott, ganska litet, mörkrött äpple med riktigt rosa fruktkött. Kärnorna var skarpt cerisrosa. Kan dettta ha verit estniskt vinäpple? Någon som har det som kan svara på om det stämmer på beskrivningen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon