Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
embees
Jag har satt ut min Solanum quitoense på vår överbyggda altan. Är det bättre om den får stå i växthuset över sommaren eller kan den nöja sig med altanen? Där är varken lika ljust eller lika varmt som i växthuset så vilket blir bäst? Den blommar för fullt och det hade varit kul om man fick frukt.

Du som vet allt flaxss..... happy.gif
Alexander-VG-zon3
hade satt den i växthuset .
embees
Tack! Då gör jag det när jag har planterat om den i en mycket större kruka.
Knytt
Mina grapekärnor som jag var så lycklig över att de grott, de kommer med två stjälkar per kärna.
Det har jag aldrig sett förut, ska det se ut så?
Var varje kärna i själva verket två kärnor, men att jag inte fattade det?

Christer i Falköping
Händer ibland. Knipsa bort den som ser tanigast ut. Om jag förstått det hela rätt kommer de att konkurrera med varandra så att ingen av dem blir bra.
Christer.
Knytt
Oj jaha, lustigt då att det blev så på båda kärnorna smile.gif
MariaS
Om det kommer två groddar på en kärna, lär kärnan vara fröäkta. Altså sätter du en grape och det kommer två stjälkar, så blir det en grape sen också. Men lyd Christers råd och kapa den mindre, så börjar det hända saker biggrin.gif
Knytt
Så spännande, tänk om jag om ett par decenier kan sitta här och äta lika god blodgrape som moderfrukten biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 02-06-2008, 19:25) *
Om det kommer två groddar på en kärna, lär kärnan vara fröäkta. Altså sätter du en grape och det kommer två stjälkar, så blir det en grape sen också. Men lyd Christers råd och kapa den mindre, så börjar det hända saker biggrin.gif

det lät intressant ,, kan du inte berätta mer . tummenupp.gif
MariaS
Tja... Tipset läste jag mig till i Johan Lemtes bok "Kulturväxter i kruka". Faktum är att det stämmer, i alla fall på de kärnor som jag har sått. Både kumquat och kalamondin har ju blommat och fått frukter som är "äkta" och då har jag sparat just de som kommit dubbelt.
Dessutom har jag gjort jämförelserna, att de som kommer dubbelt växer ngt långsammare, men blir i gengäld kraftigare och buskigare. De enkla groddarna, vill liksom inte grena sig utan snarare "ränner" i höjden. Har aldrig fått en enkelgrodd att blomma heller!
Just nu har jag en dubbelgrodd citron som blommar! Kan inte påstå annat än att det visst är citroner som bildas. Men det tog 7 år att få den att blomma.
Knytt
Så intressant!

Jag gjorde som ni sa och klippte av den ena lilla stjälken. Men eftersom det tar emot att slänga något så satte jag de avklippta stjälkarna i jord och de har rest sig nu.
Jag vet inte om jag tror att så små groddar har en chans att bilda rötter, men jag slapp iaf slänga något spänstigt smile.gif
juddan
Oj vad glad jag blir, för jag har just fått upp två grodder från en grape som jag sått, och jag tycker att det är så jobbigt att vänta och vänta på átt citrusplantor ska få frukt, och så får dom det kanske aldrig, men om det är en liknande planta som mamman så borde det ju bli mycket frukt! jag har en oliv som kommit upp två på samma också. men brukar inte granatäppelplantor vara samma sort som frukten den kom ifrån? är det stor skillnad?

appropå det här med citrus och väntandet på frukt så har jag tänkt på en sak, om man har en ung planta som man frösått, och ympar fast en gamal kvist från ett annat träd, som brukar blomma varje år, kommer det nya trädet att få blommor lika ofta och fort som den gjorde när kvisten satt på ett annat träd, eller är det roten som bestämmer?
Christer i Falköping
Nä, det är ympan som bestämmer det. Så hittar du bara en gren som blommar och lyckas med ympningen, så har du ett blommande citrusträd.
Christer.
mogge92
Tänkte bara säga, att de som är intresserade av Mango, Carambole(stjärnfrukt) eller Avocadoträd(alla graftade) kan ta sig en titt på köp och sälj smile.gif
juddan
Men vilket trevligt svar Christer! Det är alltså så år efter år också? Då ska jag verkligen prova att ympa!
Christer i Falköping
Ja så är det. Men tänk på att då ta bort alla kvistar som kommer under ympstället, de tar nämligen kraft som borde gå till ympen. Om man inte tar bort dem så tar de över och i slutändan dör ympen.
Christer.
MariaS
Får väl bidra med färska bilder på min frösådda Passis edulis här med. Just nu försöker den överta husväggen!
[attachment=19308:Passiflo...dulis2.1.jpg]
Blommar snällt gör den också...
[attachment=19309:Passiflo...dulis2.2.jpg]
juddan
ååh vilken vacker passionsfrukt maria! otroligt! hur gamal är den? den var verkligen frodig.

angående ympningen, måste det vara exakt samma ras mellan roten och kvisten för att det ska gå att ympa ihop dom, eller hur långt ifrån varandra kan raserna vara?
Christer i Falköping
Det har jag ingen större koll på egentligen. Men de ympar ju det mesta på pommerans och en nära citrussläkting, Poncirus trifoliata (Korstörne), så det behöver nog inte vara allt för nära.
Christer.
MariaS
CITAT (juddan @ 07-06-2008, 14:08) *
ååh vilken vacker passionsfrukt maria! otroligt! hur gamal är den? den var verkligen frodig.

Den är ganska exakt tre år nu. Sådde åtta frön och behöll två. Den andra är betydligt mindre. Men den stora, har blommat oupphörligt nu sedan i mitten av mars. Den verkar aldrig sluta med att sätta nya knoppar. Samtidigt blommar careulan en bit bort och den lille edulisen har faktiskt också börjat sätta knopp nu, så nu borde det väl bli frukter också.
Fast jag har en frukt på den stora edulisen, den måste ha "parat" sig med careulan, som blommade samtidigt! Ska bli kul att se vad det blir...
jonatan
tjena...

jag har köpt lite frukter som jag tänkte försöka mig på att plantera och se hur det går...

jag undrar vilka av dom här fröerna som ska ligga i blöt och hur länge innan jag ska plantera dom ?

papaya
passionsfrukt
pitahaya
tamarillo
carambola
melon
paprika

köpte även en mango och inne i vad som verkade vara kärnan fanns ju själva kärnan...? den har jag lagt i blöt redan, hoppas det var rätt ?

sen köpte jag även lime men där fick jag lång näsa... inte ett enda frö... a0a.gif

//jonatan
MariaS
Ingen behöver ligga i blöt. Ner med dem i fuktig jord bara. Se till så att de får undervärme. Under gronigstiden är det viktigare med jämn temperatur och värme underifrån (+25 - +28 grader) är då bäst. Man kan t.ex. ställa krukorna ovanpå en hängande lysrörsramp.
Så fort det börjar gro, behöver groddarna ljus! Mycke ljus. Sen brukar de bli kraftigare i tillväxten om man samtidigt kan sänka temperaturen till ca +18grader. Var försiktig så inte de sköra plantorna torkar i bladen. Detta gör de fort i vanligt rum, som är väldigt torrt i luften.
Till våren, när risken för frost är över, mår samtliga bra av att komma ut i friska luften. Börja med att ställa dem i skuggan och låt dem sakta vänja sig vid den starka solen.
Kruka om och byt jord under för och midsommar. De kommer växa fort nu.
Innan risken för frost blir överhängande, tar du in dem igen, ställer dem svalt (ca +10 - +15 grader) och med extra belysning. Ställer du dem svalare än +10, behövs ingen extra belysning, men temperaturen bör inte understiga +4 grader.
Åsa, mälardalen zon 2
Inga av dessa har fröer som behöver ligga i blöt, mer än möjligtvis passionsfrukt ifall du låtit fröerna ligga och torka i flera veckor då kan de behöva ligga och suga upp fukt i några timmar.

Nu är allra sämsta tiden på året att så, ljuset är sådant så det är fel våglängder på ljuset de vglängder som är nu gynnar inte frögroning eller rotning av sticklingar. Vår-försommar är bästa tiden.

De som jag absolut skulle vänta med är melon och paprika, ifall man vill ha chans att få frukt. Paprika sås i jan-mars (sår man innan mars bör man dock ha extra belysning) tänk på att paprika inte är fröäkta. Melon sås ca 4-5v innan utplantering = runt mitten av maj, melon brukar inte må bra av att odlas inomhus och tyvärr funkar inte alla sorter i sverige man bör köpa fröer till sorter som funkar att odla i vårat klimat, inte heller melon är fröäkta.
jonatan
tack för era svar...

ok... då vet jag hur jag BORDE göra men jag tar och chansar ändå... det kostar ju inget...

jag har fixat så dom kommer att stå under 4st (Master TL-D Super 80, Philips 840) lysrör och dom har 4000 Kelvin st i ca 14 timmar/dygn så dom kommer att få det RIKTIGT ljust...
ang det med undervärme så har jag värmemattor som jag skulle kunna använda... måste bara ställa in det så det hamnar på den tempen då men det ska nog inte vara några problem...

fuktigheten kan jag öka med hjälp av en luftfuktare som jag har... just nu ligger fuktigheten på ca 50% där dom kommer att stå men jag kan ju öka på det lite några ggr om dan...

vad tror ni om det ?

vad menas med "fröäkta" ?

//jonatan

Åsa, mälardalen zon 2
ej fröäkta = det är inte säkert att frukten på de nya plantorna ser likadana ut som frukterna du tog fröerna ifrån.
blomkronan
Hej Jonatan
Jag har oxå satt en massa frön. Trots att det är fel tid!! Men vad gör det man kan ju göra om det i rätt tid sedan om det inte funka nu. coolgleam.gif

Jag har satt från köpefrukt:
Citron
Greape
Apelsin
Äpple (pallade)
Mango
Passion
Mandarin (från egen planta)
Tamarillo
Katalpa
Fikon
Litchi plommon
Rambutan

Jag lånade en bok på bibblan som heter "Sätt en kärna" odla och experimentera av Ralf Efraimsson.

Lime... samma här vet inte hur många jag har köpt, butiksägaren på närköpet har jag engergerat jag få alla lime som han inte kan sälja. Så jag har nog letat i minst 30 st. Jag får ge upp det finns inte frön i dom som säljs nu, kanske dom finns i frukt i annan årstid?

Jag började sätta min frön 15/9 tills i dag och inget har kommit upp än.

Jag kunde inte låta bli att plantera lite annat oxå så paprikan har kommit upp det tog bara en vecka nu ser dom ut så här.
[attachment=25699:DSC00970.JPG]

Jag har inte fått tag på någon undervärme än vet inte hur jag ska lösa det jag har växterna i ett litet

"inomhusväxthus"

[attachment=25700:DSC00972.JPG]

ett akvarium (ej på bild) och på en egen byggd ställning med underbevattningplattor.
[attachment=25701:DSC00973.JPG]

Vi får väll rapportera hur det går...
jonatan
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 11-10-2008, 22:01) *
ej fröäkta = det är inte säkert att frukten på de nya plantorna ser likadana ut som frukterna du tog fröerna ifrån.

aha... dom går ev. tillbaks till ursprungsformen om man säger så...

CITAT (blomkronan @ 11-10-2008, 22:20) *
Hej Jonatan
Jag har oxå satt en massa frön. Trots att det är fel tid!! Men vad gör det man kan ju göra om det i rätt tid sedan om det inte funka nu. coolgleam.gif

Jag har satt från köpefrukt:
Citron
Greape
Apelsin
Äpple (pallade)
Mango
Passion
Mandarin (från egen planta)
Tamarillo
Katalpa
Fikon
Litchi plommon
Rambutan

Jag lånade en bok på bibblan som heter "Sätt en kärna" odla och experimentera av Ralf Efraimsson.

Lime... samma här vet inte hur många jag har köpt, butiksägaren på närköpet har jag engergerat jag få alla lime som han inte kan sälja. Så jag har nog letat i minst 30 st. Jag får ge upp det finns inte frön i dom som säljs nu, kanske dom finns i frukt i annan årstid?

Jag började sätta min frön 15/9 tills i dag och inget har kommit upp än.

Vi får väll rapportera hur det går...

hej...
ok... då är det inte bara jag som är tokig och planterar fel tidpunkt då...*L*

kul att paprikan har kommit upp iaf... jag har satt några såna frön jag med så vi får väl se hur det går...:-)

ja det där med limen var en liten luring... men det är kanske som du säger att det är så en viss tid på året... eller så har dom fått fram såna som är fria från frön...?

jag har precis fixat det med undervärmen nu men har inte kopplat in det ännu, jag gör det i morgon när jag kan vara med och kolla tempen så det inte blir FÖR varmt...
jag löste det med att lägga en värmematta under brickorna som jag har krukorna på... en sån värmematta som man har till reptiler för att få bra "markvärme" i terrarierna...

ja rapportera gärna hur det går...

//jonatan
blomkronan
Jag har en värmeplatta för människor... OBH nordikas med tygöverdrag! Tror ni det kan gå att använda den om jag hittar ett sätt att skydda den mot fukt??? eller måste man kanske skaffa något man kan ställa in temperaturen på? Värmemattorna som finns på marknaden avsädda för odlig kostar för mig nu, för mycke! Jag måste "hålla" i pengarna vi ska ju till thailand snart yahoo.gif

Eller jag får sätta på elementet sweatingbullets.gif men då blir det så varmt för mig...
blomkronan
Min ide med min värmedyna sprak... den stänger av sig efter 90 min automatiskt. Sen måste man vänta en stund innan man kan åter starta den thumbdown.gif

Någon som har tips på hur man kan göra om man inte vill ta sig råd att köpa en "riktig" jag har sett priser på 500-1500 kr. Det är det inte värt för några frön skull köper hällre en stor citrus eller bananplanta för pengarna flirting.gif

MariaS
Ovanpå saker som alstrar värme. Lysrörsramp, element (fast plasta då sådden så den inte torkar) åvanpå akvarieramp, ovanpå TV:n... Det måste inte hålla jämn värme hela dygnet, bara större delen. Du hittar säkert något bra ställe.

JAg köpte ett drivhus med inbygd undervärme ngn stans, kommer tyvärr inte ihåg var...
Ska googla lite...
jonatan
blomkrukan:

håller med dig... man vill inte lägga ut hur mycket som helst...
du kan testa med värmematta om du vill... kostar från 200:- ungefär... här har du en länk t.ex
värmemattor

jag testade det med det blev lite för varmt så som jag har det... jag har armaturerna så nära så jag kommer upp till 28-29 grader bara med dom...

vad tror ni om detta...
jag har bra ljus som jag skrev här tidigare... jag ökar oxå luftfuktigheten några ggr om dan både i mina fröplanteringar och bland sticklingarna...
borde det inte funka att så och hålla på även denna årstiden då... ?

så här ser det ut när jag drar på med luftfuktigheten där jag håller på med fröna och sticklingarna...

[attachment=25832:DSCF8714b.jpg]

[attachment=25833:DSCF8713b.jpg]

//jonatan
blomkronan
Nu har jag skaffat värmematta... köpte den på zoo affären. Dom hade två sorter. En för Ökenklimat och en för regnskogsklimat. Jag köpte regnskogsklimat, det var en sort man skulle klistra under terariumet, så jag tänkte klistra fast den på en glasskiva, då kan jag flytta den vart jag vill.

Jag har redan 25-28 grader i akvariet behöver jag undervärme där iallafall?
Där står bananerna, och lite olika citrus.

Jonatan hur går det har det kommit upp något för dig??, här har det inte kommit någonting -cry-.gif
Förutom ringblommor och paprika crazy.gif

MariaS
CITAT (blomkronan @ 22-10-2008, 01:13) *

Du behöver definitivt ingen extra värme till akvariet! Över 28 grader, så gror inte fröna för att det är för varmt.

Så snart fröna har grott, bör du istället sänka temperaturen ngt. Ta då t.ex. bort täckglas eller höj rampen så det kommer in svalare luft. För hög temperatur + ljuset kommer annars att ge dig rangliga plantor.
jonatan
CITAT (blomkronan @ 22-10-2008, 01:13) *
Nu har jag skaffat värmematta... köpte den på zoo affären. Dom hade två sorter. En för Ökenklimat och en för regnskogsklimat. Jag köpte regnskogsklimat, det var en sort man skulle klistra under terariumet, så jag tänkte klistra fast den på en glasskiva, då kan jag flytta den vart jag vill.

Jonatan hur går det har det kommit upp något för dig??, här har det inte kommit någonting -cry-.gif
Förutom ringblommor och paprika crazy.gif

tjena...
det har inte hänt SÅÅ mycket här heller men lite...

melonen har kommit upp bäst iaf...
[attachment=26343:DSCF8728.jpg]

pitahayan har det kommit upp ur flera krukor men inte så mycket...
[attachment=26345:DSCF8729.jpg]

paprikan har börjat komma lite här med men inte heller så mycket ännu...
[attachment=26347:DSCF8730.jpg]

och idag såg jag faktiskt lite grönt komma på mangon oxå...
[attachment=26348:DSCF8731.jpg]

efter jag skrev sist så har jag faktiskt planterat lite mer...

vit änglatrumpet
röd änglatrumpet
läppstiftspalm
snöbanan
kaktusar
mimosa pudica (rör mig ej)
apelsinjasmin
himalayabanan
lila dvärgbanan
blå puya
solfjäderspalm
ginnalönn
blåregn
och sist men inte minst en macademianöt som jag ska såga upp i morgon och plantera...

vi får väl se hur det kommer att gå...

har även en HIMLA massa sticklingar på tillväxt så här håller på att bli rena djungeln... :-)

//jonatan

blomkronan
Hej Jonatan kul att dom har börjat komma tummenupp.gif

Idag satte jag... av färka frön måste testa. (Sedan ska jag sätta dom torkade)
Kaktus fikon
[attachment=26353:DSC00234.JPG]
Kaktus fikon fröna
[attachment=26357:DSC00232.JPG]
Papaya
[attachment=26354:DSC00241.JPG]
Papaya fröna
[attachment=26358:DSC00240.JPG]
Passionfrukt
[attachment=26355:DSC00238.JPG]
Öppen Passion frukt
[attachment=26359:DSC00237.JPG]
Kvitten
[attachment=26356:DSC00242.JPG]
Fick tyvärr inte plats med flera kort...

(Jag har oxå satt lite banan och änglar tidigare)

DEt ska bli så kul och se hur det går... Du har ju värta luftfuktaren som sprutar dina kommer nog växa så det knakar tummenupp.gif
jonatan
CITAT (blomkronan @ 23-10-2008, 23:15) *
Hej Jonatan kul att dom har börjat komma tummenupp.gif

(Jag har oxå satt lite banan och änglar tidigare)

DEt ska bli så kul och se hur det går... Du har ju värta luftfuktaren som sprutar dina kommer nog växa så det knakar tummenupp.gif

haha... ja jag hoppas det... jag kan inte göra så mycket mer än det jag gör tror jag... försöker hålla uppe fuktigheten lite mer än "vanlig rumsfuktighet" och ger dom ordentligt med "bra" ljus så vi får väl se...

tempen däremot ligger på mellan 25-27 på dagen och ca 16-18 på natten... vet inte om det är bra eller dåligt men det är så dom får ha det...

hoppas det börjar växa på ordentligt hos dig med...

//jonatan
blomkronan
cool.gif det är bara och vänta...
Men man går där varje dag och kollar............. när ska jag få se någe!!!! sick.gif
Jag har oxå luftfuktare men inte en sådan som din wink.gif
jonatan
CITAT (blomkronan @ 24-10-2008, 21:24) *
cool.gif det är bara och vänta...
Men man går där varje dag och kollar............. när ska jag få se någe!!!! sick.gif
Jag har oxå luftfuktare men inte en sådan som din wink.gif

japp...
jag kollar oxå varje dag... MINST !!! måste ju ha koll på alla värdena...:-)
ja luftfuktare är inte dumt för växterna... vi har ju alldeles för torr luft i våra hem normalt sett...

//jonatan
Chamomille
Spännande med allt ni odlar, men hur får ni plats med allt confused.gif .
Nu har jag inte läst tråden... Men jag köpte en cantaloupmelon (stavas det så) och sparade ett gäng med fröer. Kan jag plantera dessa nu? Kan den överleva som inomhusväxt?
Åsa, mälardalen zon 2
Melon funkar inte bra att odla inomhus, bättre att så i maj då man har chans att inom en inte alltför avlägsen framtid placera växten utomhus.
jonatan
CITAT (Chamomille @ 25-10-2008, 01:16) *
Spännande med allt ni odlar, men hur får ni plats med allt confused.gif .
Nu har jag inte läst tråden... Men jag köpte en cantaloupmelon (stavas det så) och sparade ett gäng med fröer. Kan jag plantera dessa nu? Kan den överleva som inomhusväxt?

jag har fixat till ute i mitt förråd, där har jag gjort ordning en plats för alla fröerna... när dom sen vuxit till sig lite så har jag en lite mindre plats inne där armaturerna sitter lite högre upp som jag fortsätter... men det är helt klart mer lättskött i förrådet...

och som åsa svarade dig så har hon även skrivit till mig tidigare här i tråden så är det lite fel tid att plantera melon, men när hon skrev det till mig så hade jag redan planterat så det får bära eller brista... dom har iaf vuxit bäst av det jag har planterat men som åsa skrev så kommer det antagligen inte bli några frukter.. även paprikan som hon skrev var fel tidpunkt att plantera har kommit upp bra här, näst bäst efter just melon...:-)
och sen är det inte säkert att dina fröer är "föräkta" och det är åsa igen som har lärt mig vad det är...:-)
läs du igenom tråden och se, den är ju inte SÅÅ lång...

... och tack åsa för all info...

//jonatan
Chamomille
Okejdå smile.gif , jag får väl läsa igenom tråden. Jag blev så ivrig bara biggrin.gif .

Edit: Jag väntar till i vår med fröerna..
jonatan
CITAT (Chamomille @ 25-10-2008, 10:51) *
Okejdå smile.gif , jag får väl läsa igenom tråden. Jag blev så ivrig bara biggrin.gif .

Edit: Jag väntar till i vår med fröerna..

haha... jag förstår dig... men det finns ju 1000 andra saker du kan planetera så länge...

//jonatan
Chamomille
Ja, det så klart... Har egentligen inte plats. Har sagt åt mig själv (väldigt högt) att jag INTE ska ha fler växter. Men, men bara en.. eller 2 till... whist.gif Det märker jag nog inte.
jonatan
CITAT (Chamomille @ 25-10-2008, 11:08) *
Ja, det så klart... Har egentligen inte plats. Har sagt åt mig själv (väldigt högt) att jag INTE ska ha fler växter. Men, men bara en.. eller 2 till... whist.gif Det märker jag nog inte.

men om du har någon plats över hemma som är ca 120x50 så hänger du upp en dubbelarmatur i kedjor ovanför som du kan höja och sänka, där kan du ha ca 90 planteringskrukor... det hade väl varit nått... tummenupp.gif

//jonatan
Chamomille
CITAT (jonatan @ 25-10-2008, 11:26) *
men om du har någon plats över hemma som är ca 120x50 så hänger du upp en dubbelarmatur i kedjor ovanför som du kan höja och sänka, där kan du ha ca 90 planteringskrukor... det hade väl varit nått... tummenupp.gif

//jonatan

Det där läste jag inte, det där läste jag inte....
jonatan
CITAT (Chamomille @ 25-10-2008, 11:39) *
Det där läste jag inte, det där läste jag inte....

hahaha... det gjorde du visst det och du går säkert och kollar runt hemma vart du skulle kunna göra en sån bänk... tänk vad du kan planetera då...

antagligen läser du inte detta heller då... devil.gif

//jonatan
Chamomille
CITAT (jonatan @ 25-10-2008, 16:13) *
hahaha... det gjorde du visst det och du går säkert och kollar runt hemma vart du skulle kunna göra en sån bänk... tänk vad du kan planetera då...

antagligen läser du inte detta heller då... devil.gif

//jonatan

whist.gif
jonatan
idag såg jag att det har kommit upp tamarillo skott i trekrukor... citronen såg jag var på väg nu oxå och jag vet inte om det var en hägring eller inte men jag "tror" att den vita änglatrumpeten är på g nu med...
häromdan kom det även skott i kruka nr2 med melon...

//jonatan
jonatan
tog lite bilder idag på hur det växer här hemma...

först en bild på den ena avocadon som jag planterade i sommras...

[attachment=26836:DSCF8789.jpg]

här är mangon som planterades 11/10

[attachment=26837:DSCF8773.jpg]

och här är en bild på den ena melonen som oxå planterades 11/10

[attachment=26838:DSCF8775.jpg]

det växer så det knakar verkligen... tummenupp.gif

//jonatan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon