Hej,
ska ju börja odla grönsaker i år och har satt potatis på förgroning.
Men, ska det verkligen växa såhär snabbt?
Jag la de på groning för 14 dagar sen och de har stått ljust i ca 15 grader
Sorterna är Cherie och Juliette.
Känns som att de inte kan ligga där längre...Bör jag sätta ut de i landet nu direkt? Det är ju 9 grader i jorden så det funkar ju och täcker man med fiberväv så klarar det sig väl på nätterna?
Gror era potatisar lika fort om de ligger på jordlager??
Bör de stå kallare, ute i garaget istället?
sqrulan
30-03-2008, 16:25
Jag lägger aldrig mina på ett lager jord.Varför har du gjort så?
Jag gror också på jordlager som du, fick det som tips från en gammal yrkespotatisodlare och har tyckt att det blir tidigare potatis då, både groddar och rötter finns ju då. Det brukar gå rätt fort att gro dem, jag gror ofta i rumstemperatur, fast lite senare. Här har snön just försvunnit men det låter ju som du har väder och temperatur som kan passa potatisen, och så kan du ju passa med fiberduk som du skrev om det blir kallt.
hälsningar Inglan
sqrulan
31-03-2008, 13:02
Men det var ju ett smart sätt,fast jag har så mycket så det går inte för mej att göra så.
shaman958
06-04-2008, 09:10
har du haft dom på förgroning i 14d redan?? tycker du är lite tidig....är det 9° i jorden redan kan du väl sätta ut dom.
Åsa, mälardalen zon 2
06-04-2008, 09:13
Har man väldigt lite potatis kan man även odla dem i krukor och sedan sätta ut rejäla plantor + täcka med fiberduk då får man ofta en tidigare skörd, fast det är ju inte någon brådska med potatis på de allra flesta håll i sverige.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.