Full version: växthustomater
0670
Jag blir så arg!!!
Mina tomater ruttnar bort för mej och jag begriper
ingenting. Vi köpte ett växthus (gubben och jag) när vi fyllde 40 år.
Det är inte så stort (5,2) men vi tyckte att det var lämpligt åt oss som
nybörjare. wub.gif Nu har vi satt tre sorters tomater, pärontomat, växthustomat och olivade. Olivade kommer jättefint. Pärontomat har det
blivit blommor på men det blir ingen frukt. Och växthustomatern kommer
jättebra men då ruttnar dom istället ifrån där blommorna har suttit. mad.gif
Nu undrar jag. Vad gör vi för fel igentligen??? Vi har big drippa som
vattensystem och kalvskit ibotten av sängarna./ Gunilla
Åsa, mälardalen zon 2
Det är ojämnt klimat som oftast är boven till pistillröta, i hobbyväxthus är det svårt att hålla jämnt klimat avseende temperatur, luftfuktighet mm. Små växthus är det svårare att hålla jämnt klimat i än i lite större växthus.

+Olika sorters tomat drabbas olika lätt av pistillröta så man bör prova sig fram bland det sortutbud som finns.

Verkar inte insekterna fixa pollineringen snärta till blommorna med fingrarna + se till så inte temperaturen blir för hög vissa tomatsorter har pollen som dör när det blir en bit över +30C.
Ann-Christine
Mina tomater ruttnade också när luftfuktigheten var så där hög men nu verkar dom klara sej bra.
Ingrid på Västkusten
5,2 utan upphöjd sockel är väldans liten - speciellt en sommar som denna. Satsa på extra fläktar, skuggardiner - fast - större luftvolym hade tyvärr itne skadat. Är det glas Ni har?
Och väderstreck?
Om ja och glas och söder så definitivt skuggardiner och mera fläkt som rör om luften!!

Hälsar ingrid
Virgo
Har man ett litet växthus som detta är det en fördel att odla i krukor eller spannar. Dessa kan man då ställa ut på lämpligt ställa under den varmaste årstiden. Framåt hösten ställer man in dom i växthuset igen och kan njuta av tomater långt in på hösten.
Nuttan
I år har tomaterna på friland blivit bättre än de inne i växthuset. Men en kallare och regnigare sommar är det tvärt om!
0670
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 15-08-2003, 22:03)
5,2 utan upphöjd sockel är väldans liten - speciellt en sommar som denna. Satsa på extra fläktar, skuggardiner - fast - större luftvolym hade tyvärr itne skadat. Är det glas Ni har?
Och väderstreck?
Om ja och glas och söder så definitivt skuggardiner och mera fläkt som rör om luften!!

Hälsar ingrid

Vi har ett 5,2 stort 6mm plast växthus som står på ett orginalsockel.
Det står står i både sol på förmiddan och skugga på eftermiddan.
Det ska skydda mot både värme och kyla sägs det.Men det kanske
är för litet för att det ska funka så bra. Men det kan nog stämma det med
temperatur och fuktighet för vi köpte detta för tre år sedan och då var det
en så kallad normal sommar här uppe i jämtland, (kanske lite för mycket
regn). Och då lyckades vi ganska så bra. Då hade vi ett termostatelement
ståendes inne. Men skam den som ger sig, man lär sig ju av alla misstag
man gör./ Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon