Full version: Klätterrosor i träd
Barret
Hej

På min tomt finns en mycket vacker rönn med en trädkrona som är som en boll. Grenverket är tätt och jag har tänkt att en eller två klätterrosor i trädet vore perfekt för att få lite färg men har några funderingar som någon kanske har bra svar på

Är rönnen lämplig för klätterros eller kommer den att ta all näring och rosen kommer aldrig igång?

Hur får man rosen att skjuta i väg i höjden utan att bli en buske. Klipper man bort alla grenar som kommer ut och försöker att få en eller två stammar att ta fart? Kan man ta ett rör med bred diameter och trä över rosen som får den att vilja skjuta iväg mot ljuset utan att producera grenar?

Jag tänkt mig Flammentanz och någon gul eller vit ros. Någon kanske har förslag på bra trädklättrare

Trädet står i zon 3 och ganska skyddat.

MVH Thomas
svennis
Rönn är väl lämplig som klätterträd. Jag har en Aglaia i en rönn, zon 1
Prova en Honungsros, jag har flera som har den i Trollhättan.
Har flera själv i Äppelträd o en rödbok.
De klättrar själv, växer mot ljuset. smile.gif
Helenavborg
Rekommenderar varmt klätterrosor i träd. De blir som vackrast när de får växa så som de gör i naturen. Helst ska trädet krona vara gles för att rosen ska få tillräckligt sol. Om din rönn har en tät krona måste du leda rosens grenar så att de hamnar i rönnkronans periferi. Hur gammal är rönnen? Äldre rönnars rötter konkurrerar inte alltför mycket med rosens så en 'Flammentanz' bör klara läget. Även honungsrosen 'Hybrida' eller 'Lykkefund' skulle gå bra, likaså 'Venusta Pendula'. De klarar zon 3 utan att frysa i ett så utsatt läge. Här är en bild på min 'Hybrida' som nått 6 m upp i ett gammalt äppelträd. Klätterrosor söker sig uppåt själva. Man behöver inte göra annat än se till att skotten sitter stadigt med stöd av trädets grenar. Får de många skott från basen kan man klippa bort en del så går all näring till de övriga . 4-5 skott brukar räcka.
[attachment=16001:Hybrida....__Large_.JPG]
Barret
Tack för era svar.
Trädet är nog 35 år. Jag hade också en annan tanke med röret, att det skulle skydda mot rådjuren så länge tills det vuxit upp i trädet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon