Full version: Al
mrmi
[attachment=15992:20080330034.jpg]Hej!

Har 3st stora alar som växer nere vi diket (läs bäcken) som rinner ut med tomten. Deras kronor har växt sig rakt upp mot himmlen, Detta tycker jag ser lite tråkigt ut.

Kan jag såga av dom nu?
Kommer dom "Buska" tillsig?

//M
KURT
Det är möjligt att de kan överleva en beskärning, men de kommer ju inte att se mindre tråkiga ut!
mrmi
CITAT (KURT @ 30-03-2008, 18:17) *
Det är möjligt att de kan överleva en beskärning, men de kommer ju inte att se mindre tråkiga ut!

Du tror inte trädet överlever?

Kan det vara så att det i stället skjuter rotskott?

Har flera alar som sågats ner och dom har skjutit rotskott så dom är som buskar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (mrmi @ 30-03-2008, 18:24) *
Du tror inte trädet överlever?

Kan det vara så att det i stället skjuter rotskott?

Har flera alar som sågats ner och dom har skjutit rotskott så dom är som buskar.

besvarade du inte nyss din egen fråga ??

trädet kommer inte bli snyggt . bättre att såfall ta veck dom helt och plantera en ''buske'' som tål att stå fuktigare . som ev ockås tål att beskäras ned i en kullform när så passas .
Madeleine1
Jag ska inte svära säkert, men det ser nog ut som att de båda alarna som är mest framträdande på bilden sågats rakt av tidigare en bit över marken och att det är därför de svarat med långa raka skott rakt upp mot himlen (som vattenskott i ett äppelträd - svar på för hård beskärning - kompensation för förlorad bladmassa). Al har vanligtvis en genomgående stam och jämn fördelning av grenar runt stammen (Vollbrecht, Beskärningsboken). Kan bli riktigt vackra träd, tycker jag!

Jag tvivlar starkt på att du kan få dessa "snyggare" med hård beskärning och jag vet inte hur man skulle bära sig åt för att snygga till dem med lätt beskärning, om det ens är möjligt.

Så... en variant kanske kan vara att såga ner dem jämns med backen, då skjuter det antagligen ett gäng nya skott. Spara ett eller ett par av dessa och låt det bli ett nytt en- eller flerstammigt träd, men sen bör du nog låta trädet växa fritt. Oskuret är bäst. Blir det för stort tar du bort det helt.
Fågelvägen
På din bild ser alarna mest ut som ett exempel på felaktig beskärning för länge sedan. Kanske någon hade försökt hamla dem och sedan gett upp. Jag är ganska säker på att de överlever om du sågar ner dem. Det värsta som kan hända om du ingriper är väl att resultatet blir fult och du måste ta bort träden helt? Och i så fall plantera några nya träd som betonar bäcken.

Du skrev inte om det är klibbal eller gråal? Jag har enbart erfarenhet av klibbal, som växte i ett strandområde. De hade kapats ungefär 10-30 cm från marken och utvecklade sig till mycket livskraftiga breda buskar. Med den form de fick tror jag inte det skulle ha gått att välja ut och släppa fram några nya stamträd.
Cilla
De här träden är toppkapade tidigare och det är därför de växer med flera toppar från ett och samma ställe. Att kapa dem igen ger ingen större skönhet och framför allt ännu sjukare träd.

Vill du hellre ha buskar här - fäll träden och plantera buskar. Alar är träd som vill ha stam med krona, och alen vill dessutom växa med genomgående stam som oftast inte behåller grönska långt ned.

Om jag inte minns helt fel - gråalen är duktig på att skjuta rotskott vid hård beskärning eller fällning utan ringbarkning, medan klibbalen inte har samma rotskottsbildande förmåga.
Gossen Ruda
Vet inte vilken alsort jag har erfarenhet av men enligt min mening duger dom inte för vanlig beskärning, dvs dom går inte att forma pga långa enstaka skott. Däremot kan man kapa dom långt ner och få en buske. Dom brukar tåla det mesta. Inga rotskott men däremot mängder med stubbskott. Dessa växer ca en meter om året och bildar en grön kudde. När dom blivit för höga kan man kapa dom igen. Att efter en nerkapning få upp en stam är svårt men det kan kanske gå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon