Koriander
Jag är helt ny inom pallkrageodling och tänker testa att odla i sand och gräsklipp enligt en metod som en man i Sundsvall testat fram under många år. I år har jag dock bara kommit så långt att pallkragarna är på plats (med markväv under) och de flesta är nu fyllda med sand. Återstår alltså gräsklippet och - förståss - växterna! Eftersom jag kom igång så sent kommer jag bara att påbörja planteringen av ett jordgubbsland i höst.

Till våren ser jag fram emot att sätta potatis, morötter m m.

Är det någon här som har erfarenhet av odling i sand och gräsklipp? Några tips?
Ingrid på Västkusten
Tyvärr inte - men det är ingen skillnad på att odla i pallkrage med sand elelr i upphöjd bädd med sand å gräsklipp som Nils Åkerstedt beskriver i sina böcker å föredrag.
Så det SKALL nog bli enormt bra detta ;-)) fast första månaden efetr plantering måste man ju vattna extra mycket.

Hälsar ingrid
ariana
För 30år sen hände mig detta
första nyinköpta två tomatplantor typ bifftomat
satte dem ililla trädgården där jorden var sand
var bara där på helgerna
var lite fundersam hur det skulle gå utan vatten
så ja la dit gräset som blev--- slådde med lie
min förvåning när jag lyckades stora röda och fina helt på friland
ja hade kanske läst det nånstans
men jag var helt nybörjare------hade nog mycket tur den gången
men det har blivit sand ibland sen dess

men ha ingen jord med då blir det oftast sämre

så jag tror det går bra för dig

biggrin.gif unsure.gif unsure.gif huh.gif
sebraab@mail.bip.net
smile.gif jag har växthus och odlar tomater och gurka och detta år har jag fått mycket tomater och gurkor. jag använder gräsklipp på jorden omkring plantorna och det har växt otroligt. jorden har jag köpt som plantjord och jag har blandat med hästgödsel.
vad menas med pallkrage?
mvh
sven
Susanne i Linköping
Här är en länk till en tidigare tråd i ämnet:
vad är pallkragemetoden för nåt?

och en länk direkt till en sida med bilder på pallkragarna (samma länk finns i ovannämnda tråd):
http://www.ltemballage.se/kragar.asp
ariana
jag har gödslat med gräsklipp på blommorna i sommar även på terrassen i krukor alltså
därför har det gått bra med vattning ibland när vi varit borta ett par dar
o det har växt otroligt ohmy.gif rolleyes.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon