jannika
30-03-2008, 17:57
dessa klimatändringar är tokiga! jag har förkultat en massa inomhus, men vågar inte odla ute, det är nog frost på natten ibland....
hur har ni gjort? har ni sått något? gror det?
*sugen på att sätta igång*
Dito Verde
30-03-2008, 18:05
Har sått spenat ute i en pallkrage och den tittar upp nu. Lade ett fönster över lådan, vet inte om det påverkade.
Och jag är irriterad över att inte ha kommit igång - det var påsken som var tanken, åtminstone skulle jag då ta bort vintertäckningen och kratta till landen och lägga fibervävför att värma upp .... sen blev det ju som det blev med den saken i iskylan. Och nu visar det det sig att det dröjer tre veckor tills jag hinner åka ut till landet där jag odlar.
Men då! Då ska det petas ner lite av varje, fröpåsarna är många i år. Och här i stan tröstar jag mig med att heja på potatisen på förgroning och titta till mina frösådder av luktärt, grönkål, bryssel och tagetes.
Vad snabba ni är. Jag har tänkt så först om två veckor. Zon tre Östergötland.
Eva 33c
31-03-2008, 09:39
Och jag är glad om jag hinner så före midsommar...
Eller, att så ute ligger fortfarande låååångt fram i tiden här. Om jag kan så i mitten på maj så känns det tidigt... Jag har lerjord och bor i zon 5.
Fast förra året minns jag att jag kunde gräva gropar i slutet av april, fast inte i lerjorden då. Så vem vet, inte mycket tjäle i år tror jag.
Jag skall köpa färdiga plantor till balkongen;Pelargoner och Fuchsia. I mina rabatter ute tänker jag så Krasse,Solrosor och Ringblommor.
Elinzon1-2
23-04-2008, 10:00
Hej.
Jag bor i Göteborg, zon 2.
Hittills har jag satt ut små fördrivna krasse och riddarsporre i rabatten som klarat sig. I pallkragen har jag 20 cm höga, förkultiverade sockerärtor och igår direktsådde jag persilja. Till helgen skall de fördrivna tomaterna (frilands "Moneymaker") ut i sin krage och med dem lite tagetes och solrosor av en låg modell. Det mesta står ute redan över natten på skyddad plats under plastskydd. Som lägst har de klarat nollgradigt och ser ok ut.
Jag är ganska elak mot mina plantor, men jag har platsbrist inne och dålig rygg, så de får tåla bristen på intagning över natten. De klarar mer än man tror men växer självklart långsammare.
Lycka till med din odling!
Elin
Solstorm
23-04-2008, 18:24
Sådde förra veckan i pallkrage. Rädisorna hade tittat fram igår.
Jag sådde 2 sorters plocksallat, rädisor, sockerärtor, morötter, dill, persilja och salladslök för nån vecka sen. Plocksallaten och rädisorna har grott hittills
I söndags sådde jag ärtor och bondbönor i skyddat läge zon 3
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.