lynnis
Har en avlång trädgård som är rel smal framför huset. Hade tänkt att runda av den genom att plantera tre syrenplantor i grupp för att ta bort lite av den avlånga känslan. Där mellan skulle jag vilja plantera rosor som blir ca 1,5 m höga som en sammanhängande häck. Läget är söder och jorden är sandig och torr. Det kommer vara ett staket framför. Vill gärna ha vita/cremefärgade rosor. Det viktiga är att dom inte blir jättestor och alltför yvig vilket är risken med rugosa rosorna så vitt jag har förstått. Är det någon som har erfarenhet av Floribunda "Iceberg"? Bilder på ev häcker mottages tacksamt?
Helenavborg
Jag rekommenderar inte att plantera rosor nära syrener. Jag gjorde det misstaget och trots att rosorna hamnade mer än 1 m från syrenerna har jag fått gräva upp och flytta dem. De blev helt invaderade av utlöpare från syrenerna. Om du ändå vill ha rosor där måste du fodra groparnas sidor med s.k. geotextil eller annat material som stoppar syrenrötternas framfart.
renate
Jag har ingen erfarenhet av iceberg,men i torrt och sandigt läge trivs knappas någon ros.Först måste du förbättra jorden med kompost,dynga eller ko på påse.
Kajsa
Det finns en tråd här " Vita rosor " där finns förslag på lite tuffare vita rosor än Iceberg, bor i zon 3 - 4 och här frös den bort ganska fort.
lynnis
Jag får kika på den tråden, bor i zon 1. Undrar om ädelsyren har samma "aggressiva" rotsystem. Någon annan buske som blir högre och kan se fin ut med rosor???
Helenavborg
Det är nog ingen skillnad mellan ädla och oädla syrener när det gäller aggressivitet. Många blommande buskar blommar ju tidigare än rosorna så färgkombinationer behöver du inte tänka på. Titta i Trädgårdslistan (på AoT:s forum) på vilka buskar du kunde plantera där. Om jorden är väldigt sandig skulle jag välja havtorn som har vackra silvergrå blad - mycket vackert tillsammans med rosor. De blir höga, täta buskar som kan beskäras till lämplig höjd och bredd. Havtorn får ju inga blommor men det kanske inte behövs.
embees
CITAT (lynnis @ 30-03-2008, 19:04) *
Har en avlång trädgård som är rel smal framför huset. Hade tänkt att runda av den genom att plantera tre syrenplantor i grupp för att ta bort lite av den avlånga känslan. Där mellan skulle jag vilja plantera rosor som blir ca 1,5 m höga som en sammanhängande häck. Läget är söder och jorden är sandig och torr. Det kommer vara ett staket framför. Vill gärna ha vita/cremefärgade rosor. Det viktiga är att dom inte blir jättestor och alltför yvig vilket är risken med rugosa rosorna så vitt jag har förstått. Är det någon som har erfarenhet av Floribunda "Iceberg"? Bilder på ev häcker mottages tacksamt?

Jag skulle vilja framhålla en kraftig buskros som heter Nevada. Den blommar överdådigt på försommaren och sporadiskt eller hyfsat (om man klipper av utblommade blommor) resten av säsongen. På hösten blir de vita blommorna lite rosafärgade efterhand som temperaturen sjunker.

I stort sett helt bekymmerslös växt. Den borde kunna stå emot syrenernas aggresiva rotsystem, men barriär är ändå tillrådligt.

Jag hade en sådan ros i min förra trädgård och känner nu när jag skriver om den att jag saknar den. Får nog göra en liten inköpsrunda till Flyinge Plantshop i morgon.... innocent.gif

buffy
Nevada är en mycket bra ros som blommar överdådigt om och om igen med ett minimum av skötsel. Den fungerar utmärkt i sandjord + hönsgödsel. Den tar dock mer plats än Iceberg "sidledes" och vissa blomflor kan vara alldeles rosa. Jag vet inte om White New Dawn är lika bra som New Dawn, men om den är det så skulle jag föreslå den till en smal trädgård, ND kan stagas upp till nästan vilket format som helst, men den blir förstås rejält hög (3 meter ca).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon