CITAT (lynnis @ 30-03-2008, 19:04)

Har en avlång trädgård som är rel smal framför huset. Hade tänkt att runda av den genom att plantera tre syrenplantor i grupp för att ta bort lite av den avlånga känslan. Där mellan skulle jag vilja plantera rosor som blir ca 1,5 m höga som en sammanhängande häck. Läget är söder och jorden är sandig och torr. Det kommer vara ett staket framför. Vill gärna ha vita/cremefärgade rosor. Det viktiga är att dom inte blir jättestor och alltför yvig vilket är risken med rugosa rosorna så vitt jag har förstått. Är det någon som har erfarenhet av Floribunda "Iceberg"? Bilder på ev häcker mottages tacksamt?
Jag skulle vilja framhålla en kraftig buskros som heter Nevada. Den blommar överdådigt på försommaren och sporadiskt eller hyfsat (om man klipper av utblommade blommor) resten av säsongen. På hösten blir de vita blommorna lite rosafärgade efterhand som temperaturen sjunker.
I stort sett helt bekymmerslös växt. Den borde kunna stå emot syrenernas aggresiva rotsystem, men barriär är ändå tillrådligt.
Jag hade en sådan ros i min förra trädgård och känner nu när jag skriver om den att jag saknar den. Får nog göra en liten inköpsrunda till Flyinge Plantshop i morgon....