Laban
Har läst lite här på forumet om att odla i pallkrage och det verkar vara ett bra sätt för mig att odla. Jag har aldrig odlat något mer än tomater och förra året physalis i kruka så jag har massor med frågor innan jag kommer igång.

Använder man en eller två pallkragar på höjden?

Hur mycket jord går åt till en pallkrage?

Duger vanlig planteringsjord eller ska det vara något mer i?

Jag har fått tag på gamla pallkragar. Vad målar jag med? Jag tänker mig att de ska vara svarta. Efter att jag har målat har jag förstått att jag ska sätta plast för att skydda mot fukten. Det brukar stå om byggplast men måste det vara det eller går det med typ svart sopsäck?

När är det dags att plantera ut det man försått inne? Man är ju lite ivrig att komma igång :-)

MariaS
Beroende på rotdjup på växten, kan man välja 1 - 3 kragar.
En krage sväljer ca 150 liter jord (=5 säck)
Jag fodrar mina pallkragar med markduk för vägbyggen (sorkförebyggande) innan jag fyller på med jord. Ganska snart har grödorna vuxit till sig, så målning är onödig. I alla fall jag kör mina kragar á naturelle. Annars är det väl OK med vanlig vattenbaserad utefärg.
Jorden jag använder brukar vara ko på påse 5 för 100 kvaliteten. För morötter och lök, blandar jag även i en tredjedel dräneringssand.
Vissa grödor bör du vänta med till i början på juni innan du sätter ut. Annars brukar man kunna så vissa sallatssorter direkt just nu, liksom morot och sättlökar.
Kolla vad som står på fröpåsarna. Det finns mer än man tror.
Laban
Tack för svaret. Nu har jag bestämt mig för att göra två stycken odlingar som är 2 st pallkragar höga. Jag tänker måla dem utvändigt med vanlig utomhusfärg och struntar i att måla dem invändigt. Det gör inget om de ruttnar fort då jag ändå kommer göra nya planteringar inom ett par år när vår tomt börjar ta form.
telli

Ruccola och squasch är roligt i pallkrage för de växer så snabbt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon