Full version: Vad är detta?
anaemia
Hej!

Jag har fått en mystisk krukväxt och undrar om nån vänlig själ skulle kunna hjälpa mig identifiera den. Jag är totalnovis på krukväxter, men eftersom jag har katter som gärna tuggar på saker kan det vara bra att veta om den är giftig eller ej smile.gif

Tack på förhand!
estet
Sök efter Dracena marginata på nätet.
lolo
Ja, visst är det en kantdracena, en mycket vanlig inomhusväxt! Själv tycker jag att den är lättskött, den står helst ljust och vill ha jämn vattning. Däremot tycker den inte om direkt södersol och den får heller inte stå i vatten, då den kan ruttna. Hellre avvakta med vattning vid osäkerhet, alltså! Den vill ha krukutfyllnad, dvs mycket jord kring rötterna! En dusch då och då gillar den!

/Ann-Louise i Umeå
smile.gif
Ella
Min katt tuggade på min kantdracena i vintras när vi var nyinflyttade och hon inte ville gå ut. Katten mådde lika bra för det men växten såg lite ful ut ett tag. Katten går ut och äter gräs nu igen och växten har också återhämtat sig.
anaemia
Tack så mycket! Då vet jag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon