Full version: kolonichock
lenai
Gillar ni kolonirörelsens grundidé, att de som inte har råd att skaffa sommarhus, ska få en möjlighet att odla? I så fall kanske ni kan tänka er att stödja oss Stockholmskolonister. Här har nämligen politikerna tänkt höja arrendena med 500-600 procent, ett första steg mot marknadsanpassning alltså. Konsekvensen blir att många ensamstående föräldrar och många pensionärer tvingas lämna sin lott av ekonomiska ksäl. Än så länge gäller marknadstänket bara STockholm, men jag blir inte förvånad om det sprider sig.
Stöd oss genomatt skriva på och sprida den namninsamling som några kolonister startat . Här är länken:

hälsn
lena

http://www.namninsamling.com/site/list.asp?id=2739

torvan
Nu har jag skrivit på biggrin.gif Är själv koloniägare men vet inte om
vi kommer att få dessa höjningar. Vårt arrende ligger på över
6000:- om året så det skulle bli en fin höjning det...
Vårt problem är att Stockholm Stad vill sälja ut området till oss.
Låter kanske som en bra affär men hur det ska gå till praktiskt
kommer att bli vårt stora problem. Vi har de som sitter med
livstidsarrenden och bara betalar nån hundralapp om året. Det
är gamla människor som kanske inte har råd med ett köp och
en höjning av hyran utan blir tvingade därifrån. Visserligen tycker
jag att arrendet ska vara samma för alla men att dessutom köpa
loss blir nog en omöjlig utgift för många. Torvan
bear
CITAT (lenai @ 30-03-2008, 21:15) *
Gillar ni kolonirörelsens grundidé, att de som inte har råd att skaffa sommarhus, ska få en möjlighet att odla? I så fall kanske ni kan tänka er att stödja oss Stockholmskolonister. Här har nämligen politikerna tänkt höja arrendena med 500-600 procent, ett första steg mot marknadsanpassning alltså. Konsekvensen blir att många ensamstående föräldrar och många pensionärer tvingas lämna sin lott av ekonomiska ksäl. Än så länge gäller marknadstänket bara STockholm, men jag blir inte förvånad om det sprider sig.
Stöd oss genomatt skriva på och sprida den namninsamling som några kolonister startat . Här är länken:

hälsn
lena
http://www.namninsamling.com/site/list.asp?id=2739

Skulle vara intressant att veta nuvarande arrendeavgift i Stockholm före ev höjning.

Har kolonistuga sedan knappt 20 år i Göteborg vi betalar ca 5500 kr/år medlemsavgift till föreningen + vår elförbrukning.

Av dessa 5500kr/år går gissningsvis 2 000 - 2 500/år till arrendeavgiften resten skall ju täcka övriga driftskostnader.

Tror många blandar i hop medlemsavgift och arrendeavgift......

Vi har löpande 25-års kontrakt som löper ut 2013 då får säkert vi också rejäla höjningar.

Förfasar mig MER över prisutvecklingen av stugorna i området kolonikänslan är ju som bortblåst blir ju mer ett centralt sommarstugeområdet.

Angående ensamstående mammor o pensionärer som inte kan behålla sin stuga tror jag snarare att problemet är att vilka av dessa grupper har möjlighet att skaffa en stuga här.

Trots prisutvecklingen på senare år är det inga problem att sälja sin stuga snarare tvärtom.

Försöker länka till en aktuell annons på blocket.........

http://www.blocket.se/vi/15664418.htm?ca=15_s

torvan
Vi betalar 6250:- i arrende+2400:-till föreningen. Priserna på kolonistugorna i
Stockholm är mycket olika. Våra säljs på öppna marknaden vilket gör att dom
kostar 5-650 000:- just nu. Annars tror jag att dom flesta kolonier har en begränsad
föräljningssumma i innerstaden.
Pga av att våra säljs öppet och till höga priser+det nära läget till stan så har vi
också fått många nya som köper det som sommarstuga. Hela kolonitanken håller
på att försvinna då många inte har ett odlingsintresse.
Det märktes tydligt på sista årsmötes där majoriteten vill leja bort nästan allt arbete
som vi förut skött gemensamt. Men har man köpt huset för 500 000:- och har våra
höga avgifter så blir det stor kostnad att leja bort jobbet. Dessutom är det trevligt
att jobba gemensamt för området. Torvan
bear
Tack för informationen "torvan"........hittade en annan diskussion i ämnet här

http://www.koloniliv.se/6000_157_chockhojning.htm

Pirum
Galet med denna prisutveckling, som drabbar odlingsintresserade. Bättre om byggnader på lotten förbjöds,undantaget skjul med mark (jord) eller grus som golv kanske.
Wilmer
Tur man inte bor i Stockholm... sweatingbullets.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon