Full version: Gardenia
Potentilla
Vilken sorts näring vill Gardenian ha, har sett tips på både rhododendrongödsel och orchidénäring. Själv har jag använt Biobact några gånger men vet inte om det är bra.

I övrigt har den uppfört sig som de flesta Gardenior verkar göra. Första floret torkade in och jag plockade bort en massa torra bruna knoppar och blad. Sen växte den till sig och har nu många stora fina knoppar varav en har slagit ut. Men nu börjar bladen gulna och få bruna kanter igen och jag tror att näringsbrist kan vara en av orsakerna. Jag vattnar den uteslutande med regnvatten eller smält snö.

Men, som sagt, vilken sorts näring ska jag ge den?
embees
CITAT (Potentilla @ 31-03-2008, 00:22) *
Vilken sorts näring vill Gardenian ha, har sett tips på både rhododendrongödsel och orchidénäring. Själv har jag använt Biobact några gånger men vet inte om det är bra.

I övrigt har den uppfört sig som de flesta Gardenior verkar göra. Första floret torkade in och jag plockade bort en massa torra bruna knoppar och blad. Sen växte den till sig och har nu många stora fina knoppar varav en har slagit ut. Men nu börjar bladen gulna och få bruna kanter igen och jag tror att näringsbrist kan vara en av orsakerna. Jag vattnar den uteslutande med regnvatten eller smält snö.

Men, som sagt, vilken sorts näring ska jag ge den?

Jag vattnar min Gardenia med vanligt flytande gödning i svag dos, en(1) ml till en(1) liter vatten. Göder vid varje vattning.
Den har enstaka bruna kanter på bladen och det beror oftast på att luften är för torr. Jag duschar den ganska ofta och det är när jag har missat det som det bruna på bladen dyker upp.
Potentilla
CITAT (embees @ 31-03-2008, 07:54) *
Jag vattnar min Gardenia med vanligt flytande gödning i svag dos, en(1) ml till en(1) liter vatten. Göder vid varje vattning.
Den har enstaka bruna kanter på bladen och det beror oftast på att luften är för torr. Jag duschar den ganska ofta och det är när jag har missat det som det bruna på bladen dyker upp.

Vad bra, då fortsätter jag med Biobact då och så får jag bli litet flitigare med duschningen för den har jag slarvat med. Tack för svar!
jahi
Jag kör biobact till min o den trivs med livet.
Visst e de en underbar växt wub.gif
Potentilla
tummenupp.gif
jahi
wub.gif Min har nu två knoppar som slår ut vilken sekund som helst yahoo.gif
Jag e såååå stolt o lycklig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon