jannika
31-03-2008, 09:03
jag har en hushållskompost, med två kamrar. den ena är nästan klar och verkar ha avstannat. den är lite fuktig och luktar gott om jord nu, men det ligger klumpar här och där som är inbäddade i jordbollar. delar man på dem så stinker dem och är uppenbarligen inte fullt nedbrutna... varför är det så?? ska jag göra något för att få igång processen igen?
den andra kammaren jobbar på, med varmt som tecken på att det fugnerar bra. den är nyare och har mycket mer att arbeta med.
jag kan väl inte lägga i mer nya material att bryta ner i den 1a kammaren, då blir det ju aldrig klart! kan man kanske lägga ner den här jorden blandad med dessa klumpar i vanlig jord och ändå använda den? det kan väl inte vara värre än färsk gödsel, elelr??
vore så tacksam för hjälp!
Speciellt när det är kallt så kan det behöva röras om annars kan nog nedbrytningen stanna av.
jannika
31-03-2008, 09:31
det är en kompost som man roterar. så det gör jag en del, iaf några ggr i veckan. kan jag göra något nu när det har avstannat? tillsätta ngt, eller kan man röra igång det igen, så att säga.?
Eva 33c
31-03-2008, 09:35
Jag tror du kan använda jorden ändå. Klumparna innehåller väl något som tog längre tid att bryta ner. Ett annat alternativ är ju att du helt enkelt lägger klumparna i den andra behållaren där du ser att processen pågår. Så bryts de nog snart ned också.
jannika
31-03-2008, 10:00
tack, så klart! så gör jag!! tänkte på det!

lägger över klumparna och sen använder jag resten. det borde nog gå då!
följdfråga: hur mycket kompost vågar man blanda med vanlig (5 för100:-) jord? så det inte blir för starkt, menar jag. 50/50 eller kanske bara 10%?
tack igen!!
Eva i Västerås
31-03-2008, 11:50
Det är inget precisionsarbete, det där med att blanda kompost och jord.
Till tomater och sånt kan du ta ungefär 50/50 matkompost/jord. Dom är ju väldigt näringskrävande.
Trädgårdskompost behöver du gödsla till tomater, ungefär 75% kompost, 25% påsko.
Till grönsaker 25/75 eller 30/70 kompost/jord sådär ungefär.
Till kryddväxter är matkompost nästan för stark, utom till mynta och citronmeliss.
Där får du ta lite, lite.
jannika
31-03-2008, 12:42
nej, det är väl inte exakt, men bra att veta om det ska var runt 10% eller 50%, så det inte blir rent tokigt!
tack för guidelines, då vet jag hur jag ska göra!
tack så mycket, alla!!
MariaKarolina
01-04-2008, 08:10
Jag har mina tomater i växthuseet i 100% kompost och det fungerar utmärkt. Jag gräver ur växthuset (ett litet) på hösten och fyller på med halv komposterad kompost. På våren sätter jag tomaterna. Det brukar komma upp självsådda tomater också från komposten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.