Blå Cikoria
Hej!
En stilla förfrågan: Mina Kumquats har fått en chock i vinter efter att jag inte tagit tillräckligt hand om dem. De har stått i ett för kallt uterum, och grenarna har frusit och blivit alldeles torra. Efter att jag tagit in dem och beskurit dem börjar de nu skjuta nya skott till min glädje. Jag trodde de var helt döda. Men somliga av skotten kommer vid roten. Finns det något tips ni kan dela med er av om detta, finns det någon teknik man kan använda för att få skotten att komma upptill och inte nedtill?

//BC
ingrids
Hej, är det rotskott du får eller nya grenar långt ner på stammen? Nya grenar där det tidigare suttit blad är ganska vanligt, vilket det ju ofta gjort längre ner på stammen. Något du kan test är bryta av bladskaft på ställen i toppen där du vill ha nya grenar, för mig har det funkat bäst strax innan beskärning.
Blå Cikoria
CITAT (ingrids @ 31-03-2008, 13:22) *
Hej, är det rotskott du får eller nya grenar långt ner på stammen? Nya grenar där det tidigare suttit blad är ganska vanligt, vilket det ju ofta gjort längre ner på stammen. Något du kan test är bryta av bladskaft på ställen i toppen där du vill ha nya grenar, för mig har det funkat bäst strax innan beskärning.

Skotten kommer långt ned på stammen i ett fall och i ett annat direkt från en rot som ligger i luften. Inga skott kommer på de gamla grenarna eftersom de är döda. Ska jag ta bort det "rotskottet", eller förtar man plantans chans att komma tillbaka då? confused.gif
ingrids
Hm, så allvarliga skador är lite utanför min erfarenhet. Men en fundering är om till och med övre delen av stammen dött och det nya du får helt enkelt kommer från de levande delarna. Har du kollat hur mycket du får kvar om du skär bort allt dött? Om du lämnar det nya nederst på stammen kan du nog ta bort rotskottet (eller låta det växa till sig och få två kumquats genom att dela nästa gång du planterar om).
Jag misstänker att du kan behöva bygga upp en helt ny form på din skadade planta, kanske mer som ett flerstammigt träd. En del träd gillar inte att vara utan toppskott (centralt skott som växer rakt uppåt) och det kan påverka hur det går.
Lycka till!
Bassam
Hej
Jag tycker att säga , vi kan inte vakna döda delar så ta bort alla döda delar och behåller de som har liv.
Lycka till, H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon