Vi har ett ganska stort häggmispelträd på vår tomt som vi ska ta ner
- nu undrar vi hur det är att elda häggmispel i kamin? (vi har precis installerat den och inte hunnit testa den än - men än så länge har vi bara skaffat björkved till vår vedbod.....)
Är det ok att spara de grövsta grenarna eller är det lika bra att köra det till tippen? Vi vill ju inte att kaminen ska bli sotig och ful.
Annars får vi väl ge det till någon som inte är lika rädd om sin kamin.
Sotig blir den av en björkvedsbrasa åxå!
Jan af Lisö
12-08-2003, 12:33
Veden skall väl torka något år innan man kan bränna det, annars så brinner det dåligt med lite eld, lite värme, mycket sot & mycket rök.
De grova grenarna skall man klyva till mindre klabbar - det blir det bästa ved av det.
Vad jag vet så är det bara ek man skall elda försiktigt med pga högre värmeinnehåll och garvsyra.
Det brukar finnas instruktion till nya kaminer och spisinsatser hur man ställer in luft-intagen för normal förbränning och hur mycket ved som får brännas per timme utan att man riskerar kaminens överlevnad. Om du inte har instruktionen, kräv att den som sålde kaminen fixar en instruktion åt dig. Ofta måste man elda försiktigare de första gångerna.
Jag installerade i våras en spis-kassett i mitt sommarhus och då blev det på en gång ett "nytt", bättre, varmare, torrare och mysigare hus. Nu är det kul att vara där även om vädret inte är helt perfekt !!!!
kerstine
13-08-2003, 08:16
spar grenarna tills de torkat och elda dem sen. jag skulle sparat allt utom riset.
allt sotar, men lövträd ger lugnare eld och skönare brasa. Förutsatt att veden är torr förstås. Kaminen får man rengöra med ugnsrengöring med jämna mellanrum hur man än gör.