vesuvia
31-03-2008, 09:59
[attachment=16040:katusblomman.JPG][attachment=16039:kaktusblomma1.JPG]Jag har en kaktus? som nu är på väg med en blomma, någon som vet namnet på denna?
Denna blomma mår inte bra nere i mitten eller rättare sagt jag är tvungen att ha den stöttad eftersom den blivit så tung i toppen. Är det någon som vet vad jag skall göra med den, eller den kommer att dö för mig när den blommat färdigt?
Väntar nu på att blomman skall slå ut, verkar som att blommorna blir åt det orange hållet.
Mvh Karin
Cassiopeia
31-03-2008, 10:41
Nämen, det ser ju ut som en Sebraaloe / Zebraaloe. Sådan har jag med men min har aldrig blommat. Tycker det är en ganska bökig växt just för att de knappt har något rotsystem och så blir de tunga = de lutar åt alla möjliga håll.
Här står det lite om dem:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sebra-aloe
vesuvia
31-03-2008, 13:45
Jovisst är det en sebra aloe, det har jag nu kollat på den länk som jag fick.
Jag tackar så hemskt mycket för detta svar. Denna jag har, har även miniatyrblommor eller vad det nu skall föreställa djupt nere i bladvecken, det är fransiga vita små saker. Ingen aning om vad detta är jag trodde hela tiden att det var det som var aloens blommor men det var inte fallet som det nu visat sig.
Stämmer helt med att den har ett svagt litet rotsystem och är tung för övrigt, läste att man kan ta toppsticklingar på denna så hmmm...
Mvh Karin
Ojj! Din sebra-aloe ser ju nästan helt ut som en hyacint på första bilden, fast orangea blommor!
Åhh så fin den är.. Har också en sådan, men inte behagar den att blomma ...
Har dock en annan sort aloe som blommar och blommar, har exakt likadana blommor som din zebra aloe ..
Cassiopeia
31-03-2008, 20:58
Sebra-aloen verkar yngla av sig rätt bra. Min mammas krukor fullständigt svämmar över av sidoskott.
Jag har inte provat att ta toppstickling men det vore ju inte dumt att få ner höjden på den jag har för just nu står den upp endast med hjälp av grillspett i trä. *s* Frågan är hur det kommer se ut på det som blir kvar när man tagit toppen...
vesuvia
01-04-2008, 07:56
Gomorron!
Jo det skulle vara något ett grillspett som stötta hmm... varför inte just nu så har jag min sebraa Aloe lutad mot fönsterkarmen. Sidoskott har jag däremot inte sett på denna. Aloen växte förra året med hälften efter att jag planterat om den, alltså den var bara hälften så stor som nu, den knakade i väg som en raket.
Däremot har jag en hel del av en annan variant av aloe, korta smala blad och lite mörkgrönare i färgen dessa ynglar av sig som bara den, dessa får periodvis även blommor på långa stänglar nästan decimetern långa med en liten vit vippa i änden dvs. miniatyrer av aloens blomma.
Mvh Karin
Har man för mullrik jord till Aloe-plantor, får de gärna dåliga rotsystem och vill tippa. Dessutom får de svårt att sätta "barn" i sån jord.
det bästa är att blanda lika delar sand/grus och jord, eller gärna mer sand än jord.
För att få en Aloe att blomma, vill den stå svalt på vintern. 10-15 grader under den mörka perioden. Kan funka med ett kallt fönster (ej dragigt). I februari, börjar man sen att ta fram sina Aloe i varmare temperatur igen och de svarar genast med att blomma med dessa fantastiska hyacintliknande stavar. Blomfärgerna kan variera från gult, orange till rött, beroende på Aloe-art.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.