Thé
Hej!

Jag är helt ny när det gäller rosor och trädgård, och har övertagit en trädgård som i princip bara var en gräsmatta, eftersom förra ägaren ville ha något "lättskött" (ha ha). Nu håller jag för fullt på med vilda planer och min syster har hjälpt mig med en grundstruktur.

Jag bor i zon 1. Jag har en rabatt som går från norr till söder, läget är alltså öst-västligt för tillfället och har sol hela dagen. Men för att få intressantare struktur på trädgården har vi satt en häck av vintergrön liguster, som rabatten nu befinner sig framför, på sidan som vätter mot öst. Just nu är häcken pytteliten, och det dröjer nog åtminstone fem år innan den blir något att räkna med, men med tiden ska den bli i varje fall 150 cm hög.

Min fråga är, kan Mary Rose trivas framför denna häck, med rakt östligt läge? Jag har läst om det där med 6 timmar sol om dagen, men spelar det ingen roll när de där sex timmarna infaller? Mellan 06.00 och 12.00 kommer där säkert att vara sol, men räknas solen så tidigt på morgonen? Eller menar man med sex timmar exempelvis 10-16?

Hur stor kan Mary Rose tänkas bli här nere? Rabatten är 240 cm bred, och den ser ganska smal ut tycker jag, när jag försöker föreställa mig en stor ros där.

Kan man även klämma in exempelvis en Souvenir de la Malmaison? Eller är den för kinkig? Det finns ju så många vackra rosor! Jag grunnar även på Mme Boll. Vill ha rosa och lila i den rabatten.

Funderar även på Duchesse de Montebello. Blir den för stor? Blir Mary Rose och Duchess de Montebello för stora tillsammans? Ursvårt för er att svara på, kanske, men alla bilder man hittar av rosor är närbilder... det verkar inte vara populärt att fotografera hela rosen så att man får en uppfattning om hur den ser ut i sin helhet. Fram till där gränsen går för skugga från en enorm tujahäck är det ungefär 350 cm. Så man kan säga att utrymmet för rosor är 240x350 cm. Vad får plats? Jag vill nog gärna ha något annat framför, ifall rosorna ser skräpiga ut (hoppas att jag inte gjorde någon arg nu, men jag tycker främst att blommorna lockar).

Tacksam för svar! Jag är bara i början av min karriär smile.gif
svennis
Kan man även klämma in exempelvis en Souvenir de la Malmaison
Klart du skall ha den o Mme Boll, Comte de Chambord,
Ligustern behöver väl inte bli så hög o tät, har bara ytliga rötter.
St.. Nicholas?
Kör till Cedergren, det brukar bli en upplevelse yes.gif
AnnammA
CITAT (svennis @ 31-03-2008, 15:18) *
Kan man även klämma in exempelvis en Souvenir de la Malmaison
Klart du skall ha den o Mme Boll, Comte de Chambord,
Ligustern behöver väl inte bli så hög o tät, har bara ytliga rötter.
St.. Nicholas?
Kör till Cedergren, det brukar bli en upplevelse yes.gif

Det var längesedan vi var där...Är det fortfarande så mysigt gammaldags där???

PS! Holyanna, du bor ju i en bra zon att prova det mesta!!! Kör på Svennis linje! DS.
Thé
Tack för svar, svennis. Ligusterhäcken ska bli hög och tät för att man inte ska se hela trädgården på en gång...

Menar du att man får in både Mary Rose, Souvenir de la Malmaison och Mme Boll på den ytan? Plus något annat litet framför?
svennis
Det är bara att plantera, det som inte blir bra kan man väl ta bort senare.

Louise Odier kan bli bra, Vår börjar bli friskare med åren. Tar aldrig bort några löv.

Cedergrens, påå Råå är sig likt o Krister ger värdefulla råd. Värt pengar.
Kontoret, i röda ladan, finns allt gammalt samlat. Rekommenderas yes.gif
Thé
CITAT (svennis @ 31-03-2008, 16:13) *
Det är bara att plantera, det som inte blir bra kan man väl ta bort senare.

Ja, det är det kanske! Som nybörjare vill man ju att allt ska bli rätt (och perfekt! rolleyes.gif ) från början. Det står i LÅG att Souvenir de la Malmaison kräver "optimala odlingsbetingelser", så det är kanske dumt att börja med den.

CITAT (svennis @ 31-03-2008, 16:13) *
Louise Odier kan bli bra, Vår börjar bli friskare med åren. Tar aldrig bort några löv.

Den verkar bli väldigt stor, men tack för tipset!

Egentligen letar jag kanske efter ljusrosa rosor som trivs i halvskugga, men alla jag hittar blir väldigt stora. Verkar inte finnas några små.
Catarina z2
Jag är också nybörjare & ska väl inte ge råd (än). Men vill bara tipsa dig om Austin rosor, min korta erfarenhet är att de blir små buskar ca 1m höga. Å det finns hur många underbara ljusrosa & rosa som helst.

Vad svamligt mitt svar blev. Jag menade att du skulle välja fler Austinrosor. Men som Kajsa skriver nedan så blir de större i din zon (något jag inte tänkte på, utan bara såg fördelen att de inte borde frysa ner). Ursäkta för mitt svammel & lycka till med att välja rosor.
Kajsa
Mary Rose är en ovanligt tuff zon 5 ros och blir i min zon 3 - 4 /1.20 - 1.5 m, den fryser aldrig ner här, så räkna med en rejäl buske där du bor. Louise Odier har jag lagt in bilder på i en annan tråd här ikväll.
Thé
Tack, då vet jag att den nog blir stor. Jag får väl försöka välja bland mina kandidater, i så fall. Det hade nog ändå inte gått att klämma in fyra rosor där.

De jag väljer mellan är:
Duchesse de Montebello
Mary Rose
Mme Boll
Souvenir de la Malmaison

Det lustiga är att jag borde välja Duchesse de Montebello eftersom den kan klara lite skugga, men de andra verkar så himla fina också. Och de andra blommar lite mer kontinuerligt.

Ja, ja, välkommen till rosornas värld smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon