Jag är helt ny när det gäller rosor och trädgård, och har övertagit en trädgård som i princip bara var en gräsmatta, eftersom förra ägaren ville ha något "lättskött" (ha ha). Nu håller jag för fullt på med vilda planer och min syster har hjälpt mig med en grundstruktur.
Jag bor i zon 1. Jag har en rabatt som går från norr till söder, läget är alltså öst-västligt för tillfället och har sol hela dagen. Men för att få intressantare struktur på trädgården har vi satt en häck av vintergrön liguster, som rabatten nu befinner sig framför, på sidan som vätter mot öst. Just nu är häcken pytteliten, och det dröjer nog åtminstone fem år innan den blir något att räkna med, men med tiden ska den bli i varje fall 150 cm hög.
Min fråga är, kan Mary Rose trivas framför denna häck, med rakt östligt läge? Jag har läst om det där med 6 timmar sol om dagen, men spelar det ingen roll när de där sex timmarna infaller? Mellan 06.00 och 12.00 kommer där säkert att vara sol, men räknas solen så tidigt på morgonen? Eller menar man med sex timmar exempelvis 10-16?
Hur stor kan Mary Rose tänkas bli här nere? Rabatten är 240 cm bred, och den ser ganska smal ut tycker jag, när jag försöker föreställa mig en stor ros där.
Kan man även klämma in exempelvis en Souvenir de la Malmaison? Eller är den för kinkig? Det finns ju så många vackra rosor! Jag grunnar även på Mme Boll. Vill ha rosa och lila i den rabatten.
Funderar även på Duchesse de Montebello. Blir den för stor? Blir Mary Rose och Duchess de Montebello för stora tillsammans? Ursvårt för er att svara på, kanske, men alla bilder man hittar av rosor är närbilder... det verkar inte vara populärt att fotografera hela rosen så att man får en uppfattning om hur den ser ut i sin helhet. Fram till där gränsen går för skugga från en enorm tujahäck är det ungefär 350 cm. Så man kan säga att utrymmet för rosor är 240x350 cm. Vad får plats? Jag vill nog gärna ha något annat framför, ifall rosorna ser skräpiga ut (hoppas att jag inte gjorde någon arg nu, men jag tycker främst att blommorna lockar).
Tacksam för svar! Jag är bara i början av min karriär