gunirene
31-03-2008, 13:55
Hej
Jag köpte en liten planta av Cymbidium erytrostylum på Orkidehuset i Danmark. Enligt dem så skulle det ta flera år innan denna planta kunde blomma. Nu har jag haft den i 15 år och den har växt sig str ohc harlånga gröna blad. Vad skall jag göra för att få den att blomma. Har fått tips om att plantera ut den i sommar. Är det ett bra tips. Tacksam för råd.
Orkidétjuven
31-03-2008, 16:00
Cymbidium är lite svårblommad, men mycket hänger ihopp med tempraturen, de vill gärna ha en lägre temp under viloperioder och så, men självklart i kobination med rätt vattning och ljusmängd.
Har du haft den så länge och den mår bra så trivs den nog bra, men jag kanske skulle prova sänka tempen mer?
Och prova ställa ut den utomhus.
Hur står den annars?
kolla den här länken lite. kan ge ett hum
http://www.krukväxter.com/Cymbidium.php
Jag har min Cymbidium ute under sommaren och i pannrummet(utan panna)på vintern,ca 7°-10°.Det finns ett fönster och så har jag en energisparlampa tänd under den mörkaste tiden,har även pelargoniorna där.Jag köpte plantan blommande 2004 och den blommar vart annat år här.I år blommar den.
[attachment=16079:PICT0005.JPG]
Orkidétjuven
01-04-2008, 10:44
Snyggt
Sussie F-Flower
01-04-2008, 11:30
Så här står det om Cymbidium i Orkidéboken jag köpte när jag var på Orkidéföreläsning med Arne Kastberg.
# Denna vinterblommande orkidé finns i två huvudgrupper: Minicymbidium och Storblommig Cymbidium.
Den finns i många olika färgnyanser då dessa sorter korsats mycket. Mycket vanlig snittorkidé då den har lång hållbarhet.
Rumsplacering:
Placera Cymbidiumen ljust, detta är viktigt för att få blomning. Under sommarhalvåret bör Cymbidiumen ställas utomhus för att på så sätt få nattsänkning vilket befrämjar blomningen. OBS! Tages in på hösten innan frosten kommer.
Temperatur:
Under vinterhalvåret, vilket är blomningstiden, är bästa temperaturen 14-17 grader. Ju varmare plantan står desto snabbare blommar den över. På sommarhalvåret då plantan står utomhus kan temperaturen på natten gå ner till 5 grader. Småbladiga Cymbidium vill ha det lite varmare. Det finns också rena arter som vill ha det jämnvarmt.
Vattning:
Då Cymbidiumen är en kraftigt växande orkidé behöver plantan mer vatten, speciellt under vår och sommar då tillväxten sker skall komposten hållas fuktig. Vintertid skall komposten torka upp mellan vattningarna. Duscha gärna men akta så vatten blir stående i bladvecken.
Gödning:
Ge gödning varannan gång under tillväxtperioden och sparsammare på vintern. Använd orkidé´gödning.
Omplantering:
Cymbidiumen tycker om att stå trångt. Omplanteras när plantan är "på-väg-ut-ur-krukan-själv". Omplanteras efter blomningen.#
Hoppas att detta är en liten vägledning.
En annan sak som Arne tipsade om var att nattsänkningen skulle pågå ungefär två månader för riklig blomning.
Mvh. Lycka till!
gunirene
02-04-2008, 18:04
Tack för svaren.
Jag har ett fönster mot norr och där har jag placerat mina orkidéer. Inga problem med blommor på de övriga men denna Cymbidium bara växer. Jag skall pröva med att flytta ut den i sommar. Det skall bli spännande och se om det lyckas.
Tack för tipset om länken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.