hoyagalning
31-03-2008, 14:24
Jag har blivit med Flammentanz!
Tänkte (till mannens stora förtret) låta den klättra mot garaget i någon typ av spaljé. Men jag tycker att de i affären ser så små och trista ut! Och rangliga! Står de verkligen still om man slår ner dem i backen? Och hur ska man göra för att rädda väggen bakom spaljén? Mannen är ju, som sagt, inte så glad över idén med blommor mot husvägg. Kan man sätta något mellan spaljé och fasad?
ALLA tips och råd mottags tacksamt!
polecat
02-04-2008, 17:35
Jag har en köpt spalje som jag målat samma färg som väggen. På baksidan av spaljen har jag spikat fast några lister ca. 10 cm långa och sedan spikat fast den i väggen. På så sätt har jag fått den en bit ut ifrån väggen.
Jag har likadant projekt på gång. Har funderat sätta armeringsjärn matta( den tunna) mot väggen men vet inte riktigt hur man får den snyggt.
Jag har sett här någon gång likadanna men kommer inte på när och hos vem.
Om ni har bilder på era visa gärna och hur ni gjorde!
Anki
Karrolina
02-04-2008, 19:04
Smart är att sätta krokar som sticker ut från väggen ca tio cm som man hänger upp spaljén på. Då är det lätt att böja ner den om man ska måla och det samlas ingen fukt. Rosen vill ju ändå stå en bit ut från väggen så den kan få tillgång till regnvattnet.
Jag skulle byggt en själv av läkt som målats eller armeringsmatta. Snyggt om man gillar rost..
Jag håller på med att bygga en fristående spaljé bestående av 4 sektioner som står lite vinklade så att det bildas en 1/3 berså.
5 stolpar 75x75 cm 165 cm höga förankrade i marken på betongplintar med fastgjutna järn. Takläkt 4x2 cm monteras längsgående med 4 cm mellanrum ger även ett visst insyningsskydd när klängväxterna är lövfria.
Då jag har svårt att giringsåga vinklarna snyggt började en sektions läkt högst upp, nästa sektions läkt började 4 cm längre ner, de går alltså omblott med varandra. Tredje sektionen högst upp och fjärde som sektion 2. Det ser faktiskt snyggare ut med denna förskjutning.
hoyagalning
11-04-2008, 21:28
CITAT (Karrolina @ 02-04-2008, 20:04)

Smart är att sätta krokar som sticker ut från väggen ca tio cm som man hänger upp spaljén på. Då är det lätt att böja ner den om man ska måla och det samlas ingen fukt. Rosen vill ju ändå stå en bit ut från väggen så den kan få tillgång till regnvattnet.
Jag skulle byggt en själv av läkt som målats eller armeringsmatta. Snyggt om man gillar rost..
Apropå regnvatten: garaget saknar hängrännor. Finns det risk att rosen "dränks" om den står just där regnvattnet droppar ner från taket??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.