Full version: Louis Odier
hoyagalning
Igår råkade en Flammentanz och en Louis Odier hamna i shoppingvagnen... Det var rena rama impulsköpen kan jag säga! Köpte Louise Odier helt på måfå.

Någon som har erfarenhet av henne? Tips? Trix? Vet inte ens var hon ska få bo?
Kajsa
Louise Odier blir stor med åren, bor i zon 3 - 4, det är en tuff zon 5 ros som aldrig frusit ner här. Har min i ett varmt söderläge, det sägs att den får en del sjukdomar vilket inte min fått, jag gödslar varje vår med kogödsel och vattnar vid torka, blir 2 - 3 m hög, doftar starkt, blommar långt ut på hösten. En underbar ros.

Eva 33c
Jag gillar också Louise, men här i zon 5 fungerar hon mest som en rabattros. Dvs hon fryser ner helt varje vinter (någon enstaka gren kan övervintra en varm vinter) men eftersom hon blommar på årsskotten så funkar det ju i allafall.
renate
Jag önskade mina 2 Louise Odier var så stor och fin som din Kajsa,mina får alltid svartfäcksjuka på sommaren,först blommar de underbart men sedan är det klippt men de återhämtar sig alltid lite senare.Jag gödslar med hästgödsel och lite benmjöl.Den ena har växt bra förra sommaren den andra flyttade jag och den har inte växt till sig så bra än.Plantera så soligt som möjligt i bra jord.

Louise Odier Louise Odier överraskade med en underbar blomning denna sommaren

hoyagalning
Ni är ena riktiga pärlor, vet ni det?

Vilka härliga bilder på Louise! Hoppas jag lyckas med min! Bor i zon 4. Hade tänkt syd-västläge. En fråga till:

Ska hon ha klätterstöd av någonting eller fungerar hon som fristående buske? Har ni era i rabatt eller ensam?
Kajsa
Räkna med att du behöver stöd, den kan dra iväg med 2 m långa skott. Har du en skyddad plats så är det att föredra, än en blåsigt fritt läge i zon 4, men du har ändå en zon i frysmarginal.

Vilken läcker bild renate, mmmm
AnnammA
CITAT (Kajsa @ 31-03-2008, 21:47) *
Louise Odier blir stor med åren, bor i zon 3 - 4, det är en tuff zon 5 ros som aldrig frusit ner här. Har min i ett varmt söderläge, det sägs att den får en del sjukdomar vilket inte min fått, jag gödslar varje vår med kogödsel och vattnar vid torka, blir 2 - 3 m hög, doftar starkt, blommar långt ut på hösten. En underbar ros.

Ja, vilket bamseex, Kajsa wub.gif !!!
Vår trädgårds Louise O, är väl inte så stor, men blommar ändå rätt så bra, och vuxit till sig efter en släng av svartfläcks, som hon fick för ett par år sedan. Och det tog nog lite på hennes livskraft.
Men de sista åren har hon mått bättre, och på väg upp igen.
För några år sedan var det ett reportage i AoT ifrån Linköping eller Norrköping, där man hade låtit Louise klänga på en mindre rosbåge mitt i en rabatt, och det tyckte jag var en intressant lösning - mycket vackert dessutom! Då behöver man två ex och en mindre båge/ställning att binda upp vid...

LouiseO3.JPG

hoyagalning
Är Louise Odier en buskros eller klätteros?
renate
Louise Odier är en buskros men kan bli stor som Kajsa visa,det är ett praktexemplar.Mina är buskrosor varav den ena liten,har flyttat den hösten 06.
Virriz
CITAT (Kajsa @ 31-03-2008, 21:47) *

[img]http://www.odla.nu/forums/uploads/1192295516/gallery_276_1250_61189.jpg[/i

Underbara bilder!! rose.gif
Jag har bestämt mig för att det blir två Louise i år till landet. Och jag håller på och förbereder plats åt dem så får vi hoppas att de blir så där stora och vackra!!
Kajsa
Det känns lite sorgligt att den är uppgrävd och halva roten gick av i vår, då vi ska ha en ny uteplats där. Planterad i grönsakslandet och i sommar får vi se om den någonsin hämtar sig, kommer inte flytta den en ggn till. Vid nya uteplatsen ska jag ha två klätterrosor troligen Kanadarosorna John Davis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon