|
Järfälla
31-03-2008, 16:28
Klotrobinia är för liten (men en klar favorit).
Klotpil är jättefin, men jag vet inte om det har törstiga rötter, som annan pil?
Klotlönn har jag aldrig sett. Sen var det väl något med lönnar, någon sjuka?
Klotkörsbär går tyvärr bort, då det inte passar i färg mot huset.
Finns det fler att välja på?
Dvs ett klotformat medelstort träd, som gärna får ha fin höstfärg eller annat.
Vet inte om det finns någonstans (bok eller hemsida) där träden är uppdelade efter dess form på kronan??? (Typ pelarformad, buskig, hängande osv.)
Jag tycker klotpilar är mycket fina, eftersom kronan är mycket mindre än vanliga pilar så får de inte heller så stort rotnät. Även kompakta klotformade hagtorn är mycket vackra.
Fågelvägen
31-03-2008, 18:41
Jag tycker klotpilar är fantastiska små träd om man söker något som växer klotformat - helt utan beskärningsbesvär. De blir vackrast i fullt solsken och tål att växa i en ganska torr sluttning, dvs. de är antagligen mindre törstiga än pilar i allmänhet. Med tiden blir de alldeles utsökta klätterträd med kraftiga grenar på låg höjd. Bin och humlor gillar klotpilens blommor - mycket surr på försommaren. Men någon vacker höstfärg blir det inte.
Är klotrobinian taggig som den vanliga robinian (pseudoacacia)? Vår granne har den vanliga, ett riktigt stort träd som gör rotskott (fröplantor?) med otäcka taggar. Inget trevligt träd i en barnfamilj.
Jag har ett klotkörsbär som är ympat på en stam av näverhägg(tror jag). Du skriver att det inte passar i färg med huset, men mitt klotkörsbär är grönbladigt och har små vita blommor på våren. Det växer väldigt snyggt och har alltså ingen speciell färg som sticker ut. Det borde matcha med grönt till vilken husfärg som helst. Jag är också glad för klotformade träd och har även en klotlönn som växer till sig. Har inte haft problem med sjukdomar på den än. Klotrobinia kan bli ganska stora om man köper en med hög stam. Jag har sett stora i offentlig miljö. (ett hyreshusområde i närheten av där jag bor) Läste i en trädgårdsbok att klotrobinia "Umbraculifera" är tagglös och har en bollformad krona ympad på stam, höjd 4-5 m, zon 2. Jag tror jag ska skaffa ett sådant träd.
Hälsningar Betula
Järfälla
01-04-2008, 10:34
Ja, vitblommande går utmärkt, men inte ljusrosa eller starkt rosa. Betula: Vet du sortnamnet på det vitblommiga klotkörsbärsträdet? Gjorde en sök. hittade Prunus eminens 'Umbraculifera' serrula, som bara blir 2 m i kronan, höjd 3 m, den var ympad på Glanskörsbär. För litet tyvärr! En annan, Prunus fruticosa 'Globosa', var ympad på fågelbär, vilket innebar att det blir rotskott.
Men båda kanske går att få ympade på annan stam?
Fågelvägen: Ang klotpil och att det blir kraftiga stammar på låg höjd... Hm, jag vill nog ha "enstammigt högt upp", dvs att stamhöjden är hög. Det ska stå 3 på rad, med 7 m mellanrum mot framsidans väg. Ska se ut som barn tecknar, "rak stam och boll"... ni vet... Det är nordöstläge, men full sol, för de står så långt från huset.
Lönn finns i klotform, Acer platanoides 'Globosum'. Det finns några olika sorter. Man får räkna med ca 6 meters höjd och ungefär samma bredd i slutstorlek. Sjukdomar har lönn som många andra träd, de senare åren dock inga som dödar träden utan svamp som vi hoppas jkommer och går, bl a mjöldagg och tjärfläcksjuka. 
ingrids
01-04-2008, 12:23
En liten titt på splendor plants, som i sin lista anger kronform, får mig att misstänka att du fått tips på de flesta träd som växer klotformigt av sig själva. Bollpil säljs uppstammade också, det högsta jag sett på Zetas är 180 cm.
Järfälla
01-04-2008, 14:02
Utmärkta bilder på Klotlönn, tack!
Då står det mellan Klotlönn och högt uppstammad Bollpil.
Om jag inte hittar ett vitblommande klotkörsbär som blir högre än 3 m (även högre än 4-5 m, de måste bli högre än 2-våningshuset), och är ympad på ej rotskottskickande stam.
Cilla, får Bollpil lika bred krona som Klotlönn?? (Hittar bara höjden, 7-9 m.)
Läste att man ev får "hålla på stamma upp" Bollpilen lite i takt med att kronan blir högre. Låter kanske onödigt att välja pilen då...
Detta med träd är så assvårt, man vill ju verkligen välja rätt. De ska ju stå så länge, man vill ha alla aspekter solklart för sig...
Till Järfälla Jag är en sån där slarvig en som köper en växt och tar bort etiketten och sparar den "på ett säkert ställe". Har jag tur har jag lagt den i "lådan i trädgårdsförrådet" bland alla andra etiketter och lappar. Jag har varit och letat efter namnet på mitt vitblommande klotkörsbär, men kan tyvärr inte hitta den. Du har nog rätt i att det är ympat på ett glanskörsbär för stammen är jättevacker. Och så flagar barken i snygga rullar. Det blir inga riktiga körsbär heller utan bara små, små frukter som fåglarna tar innan jag hinner se dem. Trädet är inte så jättehögt och vad jag förstår har du ett högre hus. Själv har jag enplans och då är det ok med lite mindre träd. Hälsningar Betula
CITAT (Järfälla @ 01-04-2008, 15:02)  Utmärkta bilder på Klotlönn, tack!
Då står det mellan Klotlönn och högt uppstammad Bollpil.
Om jag inte hittar ett vitblommande klotkörsbär som blir högre än 3 m (även högre än 4-5 m, de måste bli högre än 2-våningshuset), och är ympad på ej rotskottskickande stam.
Cilla, får Bollpil lika bred krona som Klotlönn?? (Hittar bara höjden, 7-9 m.)
Läste att man ev får "hålla på stamma upp" Bollpilen lite i takt med att kronan blir högre. Låter kanske onödigt att välja pilen då...
Detta med träd är så assvårt, man vill ju verkligen välja rätt. De ska ju stå så länge, man vill ha alla aspekter solklart för sig... Hej, ja, man får räkna med ungefär samma sluthöjd och bredd på de här två men jag själv upplever klotlönnarna som lite större. Iallafall har jag sett fler exemplar som är lite större. Dessutom är det mycket lättare att beskära en pil än en lönn, dvs lönnen gillar det inte medan pilen gör det. Alla bollformer skapar mycket kompakt skugga under sig när den vandrar med solen över marken, det ska man komma ihåg. Ett större träd har visserligen större skuggområde, men inte så kompakt som en bollform. Jag har nog upplevt klotlönnaras skugga som mer kompakt, men det är en liten gradskillnad jämfört med klotpilen. Uppstamningen är det inga problem med - man tar bort de grenar man tycker sitter för lågt bara. Men pil kan man göra det från vårvinter till tidiga hösten, med lönnen gör man det från midsommar till tidiga hösten.
Jag har sett några klotlönnar som delvis reverterat tillbaka till vildtyp? Då sticker det i väg en ny topp på dem!
Ja, jag har också sett det, men mest på unga klotlönnar. Kanske sker det på äldre också men då är ju redan formen gjord och mycket kompakt så en och annan lite spretig gren märks inte så mycket. Kan desutom tas bort i JAS.
Lönnar är ju annars också mycket nogranna med sin yttre kron-silhuett. Det är en fröjd att ligga och titta på en friväxande, frisk lönn från sidan. Som om det putsat sig själv i yttre kronan!
Stabilitetsmässigt är lönnar imponerande också. Så perfekt de löser utmaningarna att kunna vara tung både på bredden och höjden - ser man in i kronan är sidogrenarna ingenjörsmässigt planerade.
Lönnar är mycket pedantiska träd och inget där sker av en slump. Ingen människa kan göra en lönn tillnärmelsevis lika stark och vacker som lönnen själv!
De senaste åren har ju lönnar haft problem med bladmögel, det verkar främst drabba blodlönnar (inte konstigt), men jag har även tyckt att det varit vanligare på klotlönnar än på andra lönnar?
Jag tycker att lönn generellt varit mer mottagliga för bladsvampangrepp i de områden jag besöker regelbundet - Sörmland och Uppland. Har inte sett att klotlönnar varit mer drabbade, men å andra sidan är de inte så vanliga heller så mitt referensmaterial är så litet.
Ju tätare en lönn är desto bättre klimat borde det bli för svamp. Å andra sidan finns det få träd som kan se så sorgliga ut ochdessutom bli så vindskadade som urglesade lönnar, så det är nog inget alternativ.
Vi får hoppas på en sämre sommar för svamparna!
Järfälla
07-04-2008, 09:31
Klotlönnbilderna gjorde jag bestämde mig. Men sen tvekar jag ang svampangreppen. Hur ser den ut då? Risken är ju att detta pissväder är här för att stanna... Det är inte min tomt, så jag vill gärna inte rekommendera något som inte funkar heller...
När jag läser lite mer om dem verkar det som klotlönnen inte får fullt lika bred krona. Bollpilarna blir ju ENORMA efter 20 år!
De kommer att stå i nordöstra kanten av en tomt, med bara gata och allmänning på andra sidan (dvs gör inget att skuggan blir kompakt). Men lite av morgonsolen på den sidan försvinner nog när kronorna tagit sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|