|
Full version: Bostadsrätt
netaave
31-03-2008, 16:49
Vi har bestämt oss för att sälja huset, och börjat se oss om efter ett annat boende mes iaf en liten grön plätt där man kan ha lite växter. Markplan jovisst men har även sett en del bostadsrättshus och funderar på det då. Nu undrar jag vad som gäller när man bosätter sig i en sån, det är ju föreningar, bestämmer mäklaren vem som får ev hus, eller gamla ägaren eller är det föreningen som ska godkänna ny ägare? Har bara bott i hyreslägenhett och eget boende förut så jag har ingen aning. mycket hus för pengarna får man iaf, inte behöver man hålla på med utvändigt underhåll och bara skotta framför sin egen dörr, perfekt för oss nu med våra skavanker. Tror det finns kunskap om detta här på odla.
Aqvakul
31-03-2008, 17:00
Säljaren bestämmer till vilket pris och till vilket vem h*n säljer. Dessutom krävs att föreningens styrelse godkänner köparen som medlem i föreningen. Detta är normalt en formalitet. Föreningen gör en kreditprövning och tillförsäkrar sig att köparen tänker bo i lägenheten. Ev. kan det finnas andra krav i föreningens stadgar av typ minimiålder t.ex. 55 år. Föreningen (styrelsen) kan inte tycka till i största allmänhet om vem man vill ha som medlem i föreningen. Föreningar som har försökt att "välja ut" köpare på det sättet har fått backning i domstol. Normalt så skrivs köpekontraktet så att det gäller under förutsättning att köparen blir medlem i föreningen. Lycka till med ditt borende i bostadsrätt!
Lemonne
31-03-2008, 17:41
Aqvakul har redan svarat på dina frågor, jag ville själv bara rekommendera bostadsrätt som boende. Har själv en lägenhet på markplan med en liten grön plätt utanför som jag får ta hand om plus en inglasad balkong. Det är ljuvligt  Det blir ju aldrig samma oro för oförutsedda utgifter som när man har hus, men man får pyssla och göra om bäst man vill i sin lägenhet (nästan).
netaave
31-03-2008, 18:03
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2008, 18:00)  Säljaren bestämmer till vilket pris och till vilket vem h*n säljer. Dessutom krävs att föreningens styrelse godkänner köparen som medlem i föreningen. Detta är normalt en formalitet. Föreningen gör en kreditprövning och tillförsäkrar sig att köparen tänker bo i lägenheten. Ev. kan det finnas andra krav i föreningens stadgar av typ minimiålder t.ex. 55 år. Föreningen (styrelsen) kan inte tycka till i största allmänhet om vem man vill ha som medlem i föreningen. Föreningar som har försökt att "välja ut" köpare på det sättet har fått backning i domstol. Normalt så skrivs köpekontraktet så att det gäller under förutsättning att köparen blir medlem i föreningen. Lycka till med ditt borende i bostadsrätt! Kreditprövning? Har man hunnit så långt är väl ev lån med banken klara?
Aqvakul
31-03-2008, 18:10
CITAT (netaave @ 31-03-2008, 19:03)  Kreditprövning? Har man hunnit så långt är väl ev lån med banken klara? Föreningen kan nobba människor som slarvat med sina räkningar. Med tanke på att bostadsrätter i dagsläget ofta betinagr mycket stora värden så blir kreditprövningen mindre viktig. Föreningen kan ju alltid sälja lägenheten för att få in icke betalda avgifter.
Man äger inte bostadsrätten, man äger som medlem i föreningen rätten att bo i bostadsrätten. Det är föreningen som äger huset och alltså lägenheten. Lät det underligt eller gick det att förstå?
/Åsa
Helt rätt Gåsis! Det är bl a den omständigheten som gör att myndigheterna aldrig kunnat åsätta varken taxeringsvärde eller förmögenhetsvärde på en enskild lägenhet. Nu är ju detta överspelat men oj så dom har försökt under årens lopp!
Aqvakul
31-03-2008, 18:52
CITAT (Bee @ 31-03-2008, 19:36)  Helt rätt Gåsis! Det är bl a den omständigheten som gör att myndigheterna aldrig kunnat åsätta varken taxeringsvärde eller förmögenhetsvärde på en enskild lägenhet. Nu är ju detta överspelat men oj så dom har försökt under årens lopp! Ditt första påstående stämmer inte! Som bostadsrättsinnehavare får du kontrolluppgift som avser delägarens andel av föreningens förmögenhetsvärde enligt 11 § lagen (1997:323) om statlig förmögenhetsskatt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
31-03-2008, 19:12
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2008, 19:52)  Ditt första påstående stämmer inte! Som bostadsrättsinnehavare får du kontrolluppgift som avser delägarens andel av föreningens förmögenhetsvärde enligt 11 § lagen (1997:323) om statlig förmögenhetsskatt. Alldeles rätt
Förmögenhetsskatten är ju borttagen från och med inkomståret 2007.
Aqvakul
31-03-2008, 20:55
CITAT (Netha @ 31-03-2008, 21:54)  Förmögenhetsskatten är ju borttagen från och med inkomståret 2007. Det är vi helt överens om.
Anna-Karin Lundberg
31-03-2008, 22:09
Jag bodde i bostadsrätt - på markplan. Hade inte köpt om det inte var på marken. Planterade lite men då hängde grannarna över balkongräcket två trappor upp och hävdade att det var orättvist! Varför skulle jag få ha blommor på marken som inte var min? DE kunde ju inte ha blommor! Det här är faktiskt sant! Det blev en del tjafs och de nöjde sig inte med att de fick titta på mina blommor - gratis - fast jag hade betalat för dem. Det slutade med att styrelsen blev inblandad och att jag fick ha blommor - I KRUKOR MEN INTE I JORDEN!!!
Jag hade bara lite sommarblommor och sånt, inte en djungel med träd eller så. Nu bor jag i hus med helt egen STOR tomt och planterar så mycket blommor jag vill!
netaave
31-03-2008, 23:48
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 31-03-2008, 23:09)  Jag bodde i bostadsrätt - på markplan. Hade inte köpt om det inte var på marken. Planterade lite men då hängde grannarna över balkongräcket två trappor upp och hävdade att det var orättvist! Varför skulle jag få ha blommor på marken som inte var min? DE kunde ju inte ha blommor! Det här är faktiskt sant! Det blev en del tjafs och de nöjde sig inte med att de fick titta på mina blommor - gratis - fast jag hade betalat för dem. Det slutade med att styrelsen blev inblandad och att jag fick ha blommor - I KRUKOR MEN INTE I JORDEN!!!
Jag hade bara lite sommarblommor och sånt, inte en djungel med träd eller så. Nu bor jag i hus med helt egen STOR tomt och planterar så mycket blommor jag vill! Men det här är ett bostadsrättshus med trädgård
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2008, 19:52)  Ditt första påstående stämmer inte! Som bostadsrättsinnehavare får du kontrolluppgift som avser delägarens andel av föreningens förmögenhetsvärde enligt 11 § lagen (1997:323) om statlig förmögenhetsskatt. Det här är överspelat men jag vill ändå bemöta det: Ja, man fick en lapp i brevlådan med uppgift om medlemmens andel i föreningens ev förmögenhet. Min pappa bor fortfarande i samma lgh som han bott i sen 1959. Senast kända förmögenhetsuppgift: 421:-. Inte riktigt de beloppen de klåfingriga myndigheterna var ute efter  I övrigt är det som Gåsis sa, man äger endast rätten att bo i föreningen, inte lägenheten i sig.
Om det är en mindre förening innebär det ofta att man sköter vissa sysslor gemensamt. Tex trappstädning, snöskottning, gräsklippning, trädgårdsskötsel och allmänt underhåll av fastigheten. Tyvärr är det ofta ett problem då en del inte klarar det rent fysiskt. Vissa struntar helt i att jobba och det går inte att bötfälla dessa då en brf inte har rätt att ta ut straffavgift. Så är det en liten brf kolla noga vad som gäller där.
Hälsar torvan som kämpat i över 20år i en liten brf
skogstroll
01-04-2008, 08:43
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 31-03-2008, 23:09)  Jag bodde i bostadsrätt - på markplan. Hade inte köpt om det inte var på marken. Planterade lite men då hängde grannarna över balkongräcket två trappor upp och hävdade att det var orättvist! Varför skulle jag få ha blommor på marken som inte var min? DE kunde ju inte ha blommor! Det här är faktiskt sant! Det blev en del tjafs och de nöjde sig inte med att de fick titta på mina blommor - gratis - fast jag hade betalat för dem. Det slutade med att styrelsen blev inblandad och att jag fick ha blommor - I KRUKOR MEN INTE I JORDEN!!!
Jag hade bara lite sommarblommor och sånt, inte en djungel med träd eller så. Nu bor jag i hus med helt egen STOR tomt och planterar så mycket blommor jag vill! Vilka torrisar
Elisabeth-Västkustkolonisten
01-04-2008, 08:43
Jag säger som torvan, kolla noga föreningens stadgar och vad som förväntas av dig.
Jag tycker ju att det kan många gånger vara bättre att bo i en mindre förening, även om det förväntas att man gör vissa grejor. Jag bor i en stor förening där ingen vill göra något och ingen tänker på det att allt kostar när man anlitar folk utifrån och att det är våra pengar.
Speciellt alla ygre som flyttar in här bryr sig inte för fem öre om föreningen. Dom slänger papper, fimpar ja all skit precis där dom går och står. Jag har skött om planteringar här sedan man gjorde om gårdarna men nu ger jag upp.
Elisabeth
Med tanke på det Torvan skriver - du har onekligen en poäng där Torvan. Jag vill ju inte avskräcka Netaave från ett trivsamt boende (för det är det ju!) men hur stor är föreningen? Det finns en magisk gräns för när det är lönsamt att anställa en fastighetsskötare, annars är det medlemmarna själva som sköter underhållet. "Yttre underhåll" skall skötas av föreningen men vilka är det om inte medlemmarna själva? Skall grannen måla mitt fönster eller förväntas jag göra det själv?
För några år sen var vi och tittade på JM:s fina brf-hus nere i Hästevik i Torslanda utanför Göteborg. Det var nog högst 50 hus i föreningen och en del medlemmar hade sålt sina villor för att flytta dit. Det blev bekvämare sa ett av paren vi pratade med. Men vi lämnade aldrig in någon intresseanmälan just för att vi trodde inte det skulle bli bekvämare, bara dyrare.
netaave
01-04-2008, 11:32
Jo vi har redan kollat den där biten i dom föreningar vi är intresserade av, och alla har fastighetsskötare och det enda gemensamma är en årlig städdag där man deltar efter förmåga, som en ordförande sa till mig, kan man inte delta behövs alltid nån som tar hand om fika o korvgrillning, så jag är inte orolig över det, man kan ju alltid baka nåt. Vi flyttar ju bl.a. därför vi har en gigantisk garagenedfart att skotta som vi har problem att klara nu, har också en sluttande tomt som jag numer har svårt att förflytta mig på. Lagom att skotta o lagom att klippa, sen får väl en del växter följa med.  Pallkragarna klarar jag ju också så dom får flytta med. Tycker detta ska bli mkt spännande.
Det är är prövat i domstol numera att man kan ej tvinga folk att arbeta i BR-föreningar....  Men naturligvis får man nog allas blickar på sig om man inte deltar efter förmåga.
skogstroll
01-04-2008, 11:39
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-04-2008, 09:43)  Jag säger som torvan, kolla noga föreningens stadgar och vad som förväntas av dig. Ja absolut kolla stadgarna. I min tidigare Brf:s stadgar stod många märkliga saker. Ventilationssystemet/fläkt/värmeåtervinning var t.ex. bostadsrättsinnehavarens ansvar (antagligen för att systemet var så otroligt dåligt). Sen blev det fuktskador i tvättstugor mm och då var det nån styrelsemänniska som tyckte att vi skulle betala det ur egen plånbok. Som tur är flyttade jag därifrån innan det blev värre. Nu har jag tomtägarföreningen istället med städning och röjning i området  men det brukar vara trevligt med korvgrillning och dricka
Åsa, mälardalen zon 2
03-04-2008, 16:12
Man måste kolla noga vad som är föreningens ansvar och vad som är privatpersonens ansvar. Det här med fuktskador inomhus har varit uppe i PLUS och tydligen är det riktigt att det är privatpersonens ansvar för invändiga fuktskador ej bostadsrättsföreningen, så man bör ha en försäkring just för såna saker annars kan det bli dyrt.
+Något jag har märkt är att de som klagar mest är de som engagerar sig minst i föreningen, i en bostadsrättsförening bör man engagera sig ifall man vill ha inflytande och om man vill försöka ändra något. Är det något man tycker är fel gå på kallade möten, kanske gå med i styrelsen etc. + man måste acceptera att man inte alltid får sin vilja igenom.
+Man bör ta vara på människor som verkligen försöker få föreningen att gå bra och håller området i trim. Kan ge exemplet: Det brukar ofta vara några få som av egen vilja går ut och klipper gräset på gemensamma ytor under sommaren ifall det är en liten förening, ibland med egna gräsklippare dessa bör få mera uppskattning än vad de får. Ibland får de t.o.m skäll ifall de åkt bort och gräsmattorna varit oklippta (ofta av folk som inte gör ett skvatt för föreningen utan bara anser att jobbet ska göras av andra personer)
Aqvakul
03-04-2008, 16:19
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-04-2008, 17:12)  Man måste kolla noga vad som är föreningens ansvar och vad som är privatpersonens ansvar. Det här med fuktskador inomhus har varit uppe i PLUS och tydligen är det riktigt att det är privatpersonens ansvar för invändiga fuktskador ej bostadsrättsföreningen, så man bör ha en försäkring just för såna saker annars kan det bli dyrt.
+Något jag har märkt är att de som klagar mest är de som engagerar sig minst i föreningen, i en bostadsrättsförening bör man engagera sig ifall man vill ha inflytande och om man vill försöka ändra något. Är det något man tycker är fel gå på kallade möten, kanske gå med i styrelsen etc. + man måste acceptera att man inte alltid får sin vilja igenom.
+Man bör ta vara på människor som verkligen försöker få föreningen att gå bra och håller området i trim. Kan ge exemplet: Det brukar ofta vara några få som av egen vilja går ut och klipper gräset på gemensamma ytor under sommaren ifall det är en liten förening, ibland med egna gräsklippare dessa bör få mera uppskattning än vad de får. Ibland får de t.o.m skäll ifall de åkt bort och gräsmattorna varit oklippta (ofta av folk som inte gör ett skvatt för föreningen utan bara anser att jobbet ska göras av andra personer) Känner igen mkt av "problemen". Det är inte alldeles lätt att samverka i en gemenskap. En del medlemmar har kanske inte riktigt insett vad det innebär att bo i bostadsrätt. Vissa tror att det är som att bo i villa, dvs "jag gör som jag vill", medan andra hanterar det som en hresrätt, "någon annan ska fixa det". I själva verket är det ju ett mellanting och fungerar oftast ganska bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|