|
Full version: Grill-tider!
Chamomille
31-03-2008, 16:51
Under sommarhalvåret gör vi av med massor av tändvätska. Hittade på Rusta för 19.90 tror jag. Rätt så billigt. Använder ni andra något annat att tända kolen med, eller är tändvätska det bästa? Vad använder ni?  Edit: Kol eller briketter? Och varför?
Jag har en sån där el-grej, har haft den i många år, funkar bra tycker.
CITAT (Chamomille @ 31-03-2008, 17:51)  Under sommarhalvåret gör vi av med massor av tändvätska. Hittade på Rusta för 19.90 tror jag. Rätt så billigt. Använder ni andra något annat att tända kolen med, eller är tändvätska det bästa? I använder ni?  Vi har en sån där mojäng...hmmm vad heter dom nu då... som en stor gaffel som man sticker ner i kolen och pluggar in i eluttaget, värmen från den antänder kolen och ja..sen funkar det precis som vanligt, ingen tändvätska behövs alltså alls. Kan fråga min man vad den heter om du inte förstår riktigt vad jag menar.
CITAT (Mollis @ 31-03-2008, 17:55)  Vi har en sån där mojäng...hmmm vad heter dom nu då... som en stor gaffel som man sticker ner i kolen och pluggar in i eluttaget, värmen från den antänder kolen och ja..sen funkar det precis som vanligt, ingen tändvätska behövs alltså alls. Kan fråga min man vad den heter om du inte förstår riktigt vad jag menar. Det var en sån jag menade, tycker den är bra.
Chamomille
31-03-2008, 16:59
Är det samma "el-grej" ni menar? Det verkar ju praktiskt. Vad kostar en sån?
CITAT (Chamomille @ 31-03-2008, 17:59)  Är det samma "el-grej ni menar? Det verkar ju praktiskt. Vad kostar en sån? Det säkert samma vi menar, den kostar inte mycket, kan fråga min man när han kommer..
Aqvakul
31-03-2008, 17:02
Elektrisk grilltändare fungerar utmärkt och kostar strax under hundralappen.... http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=233452
CITAT (Lillja @ 31-03-2008, 18:01)  Billig, 100kr ungfär. Ja nåt sånt var det, man tjänar in alla tändvätskeflaskor rätt snabbt tror jag...
Chamomille
31-03-2008, 17:04
Tack för alla svar. Ska genast inhandla en sådan. Även om jag tycker att det hör till med lite doft av tändvätska...
swetrot
31-03-2008, 18:03
Elektrisk grilltändare med 1m kabel... Låter inte så smart, om man nu inte har eluttag framdraget till grillen. Jag har prövat en del alternativa metoder att tända en grill.
- Ett par värmeljus som tas ur sitt metallhölje och sätts ned i briketterna fungerar, men tar lite tid.
- Tidningspapper (för att få fart på elden) och matolja är också en metod som fungerar.
- Att klassiskt göra upp en eld med mindre kvistar etc och sedan lägga på briketterna när det börjar ta sig är också en fungerande metod.
Och jag föredrar briketter framför kol. Har man dessutom en grill med lock så att glöden kan kvävas så sparar man mycket bränsle mellan gångerna. Det räcker med att fylla på med några få briketter varje gång. Det går också fortare att få bra grillglöd med briketter som redan varit glödande en gång.
Aqvakul
31-03-2008, 18:06
CITAT (swetrot @ 31-03-2008, 19:03)  Elektrisk grilltändare med 1m kabel... Låter inte så smart, om man nu inte har eluttag framdraget till grillen. Jag har prövat en del alternativa metoder att tända en grill.
- Ett par värmeljus som tas ur sitt metallhölje och sätts ned i briketterna fungerar, men tar lite tid.
- Tidningspapper (för att få fart på elden) och matolja är också en metod som fungerar.
- Att klassiskt göra upp en eld med mindre kvistar etc och sedan lägga på briketterna när det börjar ta sig är också en fungerande metod.
Och jag föredrar briketter framför kol. Har man dessutom en grill med lock så att glöden kan kvävas så sparar man mycket bränsle mellan gångerna. Det räcker med att fylla på med några få briketter varje gång. Det går också fortare att få bra grillglöd med briketter som redan varit glödande en gång. Har använt elektrisk grilltändare i cirka 10 år utan problem. Använder en jordad förlängningssladd för utebruk. Har svårt att tänka mig ett bättre alternativ.
Chamomille
31-03-2008, 18:14
Tack för ytterligare tips. Flytande syre verkar ju effektivt  , fast jag vill nog behålla grillen.  Sen har jag inget utrymme att förvara det i...Hur kallt?
Vi har en...hm...sorts plåtburk med ett handtag på. Man häller i lite kol eller briketter uppifrån och så stoppar man tidningspapper nerifrån i botten som man tänder på (inga kemikalier). Man ställer det hela på gallret och det går rätt snabbt att få glöd. Den häller man sen ut i grillen och börjar grilla. Vi köpte den på B&W för en herrans massa år sen. Naturskyddsföreningen har också sålt den. Men vad den heter.... ja, inte vet jag  Men att den är miljövänlig, det är den. Och bekväm, man behöver aldrig fundera över om man har tändvätska hemma och så drar den ingen ström.
rahmat2
31-03-2008, 18:49
Brukar använda nåt som heter tändbitar. De är i fast och inte vätskeform. Vet inte hur miljöfarliga de är.
Chamomille
31-03-2008, 19:15
Tackar för tipsen
rahmat2
31-03-2008, 19:20
För all del!
miljöfriend
04-07-2011, 11:22
CITAT (Chamomille @ 31-03-2008, 17:51)  Under sommarhalvåret gör vi av med massor av tändvätska. Hittade på Rusta för 19.90 tror jag. Rätt så billigt. Använder ni andra något annat att tända kolen med, eller är tändvätska det bästa? Vad använder ni?  Edit: Kol eller briketter? Och varför? Jag tänder grillen med BRA MILJÖVAL klassat tändpapper. Ibland kombinerar jag tändpapper och ett tändrör. Det är både en snabb och miljövänlig metod. Till sånt som skall grillas länge använder jag briketter. Till korv och dylikt går det bra med kol. Ibland kan man blanda 1/3 briketter med 2/3 kol. Då får man snabbt en glöd och som håller länge. Tändröret fylls med briketter eller kol eller en blandning av båda och ställs på gallret till grillen. Locket fäller jag upp som vindskydd. Under tändröret placeras ett ark tändpapper som jag vinklat som ett V med toppen uppåt. Mitt för ett hål river jag lite i papperet för att lätt kunna tända det. Papperet antänds. Efter 20 - 25 minuter börjar briketterna bli klara då de fått den rätta grå färgen. Det är bara att hälla över briketterna till grillen och börja grilla.
miljöfriend
04-07-2011, 11:31
CITAT (rahmat2 @ 31-03-2008, 19:49)  Brukar använda nåt som heter tändbitar. De är i fast och inte vätskeform. Vet inte hur miljöfarliga de är. De som jag har kommit i kontakt med är petroleumbaserade (paraffin) och ger ett nettoutsläpp av växthusgasen CO2.  Ett kg tändpåsar ger enligt Macoma Miljöutredningar ett nettoutsläpp av c:a 3,3 kg CO2.
malcolm
04-07-2011, 11:44
CITAT (swetrot @ 31-03-2008, 19:03)  Elektrisk grilltändare med 1m kabel... Låter inte så smart, om man nu inte har eluttag framdraget till grillen. Jag har prövat en del alternativa metoder att tända en grill. . Hört talas om skarvsladd? Jag har en kabelvinda från ÖoB, enkel att rulla ut och in. Har haft eltändare i flera år och det är helt suveränt, när jag är ute med kanoten och skall grilla använder jag dock traditionell tändvätska till campinggrillen men har funderat på sådana där tändblock.
Christa
04-07-2011, 15:05
Det finns massor med saker som är avsedda att tända med. Har dom inte i huvudet och vi har inte grillat på flera år så jag kan inte rekommendera något särskilt. Var man köper sådant vet jag inte heller men där de säljer kol och annat kan man ju kolla vad det finns för tändalternativ. Tändvätska är i alla fall  Någon av grannarna använde det igår kväll när det var svag vind mot vårt håll. Höll på att storkna och blev tvungen att gå in efter en stund.
Kryddan03
04-07-2011, 18:49
CITAT (miljöfriend @ 04-07-2011, 12:22)  Jag tänder grillen med BRA MILJÖVAL klassat tändpapper. Ibland kombinerar jag tändpapper och ett tändrör. Det är både en snabb och miljövänlig metod. Till sånt som skall grillas länge använder jag briketter. Till korv och dylikt går det bra med kol. Ibland kan man blanda 1/3 briketter med 2/3 kol. Då får man snabbt en glöd och som håller länge. Tändröret fylls med briketter eller kol eller en blandning av båda och ställs på gallret till grillen. Locket fäller jag upp som vindskydd. Under tändröret placeras ett ark tändpapper som jag vinklat som ett V med toppen uppåt. Mitt för ett hål river jag lite i papperet för att lätt kunna tända det. Papperet antänds. Efter 20 - 25 minuter börjar briketterna bli klara då de fått den rätta grå färgen. Det är bara att hälla över briketterna till grillen och börja grilla. Spam? Gräva fram en 3 år gammal tråd för att göra "reklam" för tändpapper (alla tändpapper med Bra miljöval tillverkas av samma företag...) Hur som. Själv använder jag tidningspapper i tändröret. Varför köpa nytt när man kan återvinna? Och inte tusan tar det så lång tid som 20-25 minuter för att få bra glöd...
bergvallmo
05-07-2011, 07:48
För något år sedan fick vi en flaska konjak som ingen av oss tyckte om. Den använde vi till slut då vi gjorde upp eld
malcolm
05-07-2011, 07:54
Jösses! Märkte inte att tråden var från 2008... En gång köpte jag en slags "miljövänlig" tändvätska som var baserad på rapsolja, det var bara det att den rykte något förskräckligt så grannen kom springande och trodde det var eldsvåda. Behöver jag tillägga att jag hällde ut det kvarvarande...
miljöfriend
05-07-2011, 08:48
CITAT (Kryddan03 @ 04-07-2011, 19:49)  Spam? Gräva fram en 3 år gammal tråd för att göra "reklam" för tändpapper (alla tändpapper med Bra miljöval tillverkas av samma företag...)
Hur som. Själv använder jag tidningspapper i tändröret. Varför köpa nytt när man kan återvinna? Och inte tusan tar det så lång tid som 20-25 minuter för att få bra glöd... Det är utmärkt med tidningspapper. Hur som. Det finns minst 10 olika tändmedel / tändsätt som inte är baserat på petroleumbaserade råvaror. Och det stämmer som du säger att tändningen går fortare, speciellt om man använder grillkol. Inte visste jag att det fanns så gamla trådar på det här forumet. Välj det miljövänliga sätt som passar dig bäst. Konstigt att inte är fler än ett företag som tar fram tändprodukter med BRA MILJÖVAL. Det kanske krävs en del av tillverkaren för att få produkterna klassade som BRA MILJÖVAL. Hur som, så är det bra för konsumenterna och klimatet.
miljöfriend
05-07-2011, 09:01
CITAT (malcolm @ 05-07-2011, 08:54)  Jösses! Märkte inte att tråden var från 2008... En gång köpte jag en slags "miljövänlig" tändvätska som var baserad på rapsolja, det var bara det att den rykte något förskräckligt så grannen kom springande och trodde det var eldsvåda. Behöver jag tillägga att jag hällde ut det kvarvarande...  Inte heller jag märkte att det var en gammal tråd. Men eftersom utvecklingen går vidare så tror jag inte att det vi skriver blir en upprepning av vad som tidigare har skrivits, Beträffande val av tändmedel så ger alla petroleumbaserade (paraffin) ett nettoutsläpp av växthusgasen CO2 (enl. Macoma Miljöutredningar). Även tändvätskan med rapsolja består av c:a 50 % vanlig tändvätska. Hur som. Det finns minst 10 olika tändmedel / tändsätt som inte är baserat på petroleumbaserade råvaror. Välj det miljövänliga sätt som passar dig bäst.
*Stintan*
05-07-2011, 09:15
CITAT (miljöfriend @ 05-07-2011, 10:01)  Inte heller jag märkte att det var en gammal tråd. Men eftersom utvecklingen går vidare så tror jag inte att det vi skriver blir en upprepning av vad som tidigare har skrivits, Beträffande val av tändmedel så ger alla petroleumbaserade (paraffin) ett nettoutsläpp av växthusgasen CO2 (enl. Macoma Miljöutredningar). Även tändvätskan med rapsolja består av c:a 50 % vanlig tändvätska. Hur som. Det finns minst 10 olika tändmedel / tändsätt som inte är baserat på petroleumbaserade råvaror. Välj det miljövänliga sätt som passar dig bäst.  Nog sjutton märkte du att det var en urgammal tråd eftersom du letade upp den istället för att skapa en ny. Märkligt sätt att presentera sig på . Har du något mer intresse än hur man tänder en grill? Odling t.ex.?
Eltändare skit bra. tar aldrig slut billigt ryker inte
Huggorm
05-07-2011, 17:53
Själv använder jag inte kol, utan björkved när jag grillar. Tändes med tidningspapper precis som i kaminen.
Kryddan03
05-07-2011, 18:51
CITAT (miljöfriend @ 05-07-2011, 09:48)  Det är utmärkt med tidningspapper. Hur som. Det finns minst 10 olika tändmedel / tändsätt som inte är baserat på petroleumbaserade råvaror. Och det stämmer som du säger att tändningen går fortare, speciellt om man använder grillkol. Inte visste jag att det fanns så gamla trådar på det här forumet. Välj det miljövänliga sätt som passar dig bäst. Konstigt att inte är fler än ett företag som tar fram tändprodukter med BRA MILJÖVAL. Det kanske krävs en del av tillverkaren för att få produkterna klassade som BRA MILJÖVAL. Hur som, så är det bra för konsumenterna och klimatet.  Då du skrev om briketter var det naturligtvis det jag refererade till... Hur är det på Hammarö nuförtiden? Går det så dåligt att ni måste dyka upp överallt på nätet för att marknadsföra era produkter? Annars finns det en mailadress till Odla.nu längst upp. De är säkert villiga att sälja dig en annonsplats till höger på sidan...  Odlar du något mer än tändpapper, förresten?
miljöfriend
10-07-2011, 09:54
CITAT (*Stintan* @ 05-07-2011, 10:15)  Nog sjutton märkte du att det var en urgammal tråd eftersom du letade upp den istället för att skapa en ny. Märkligt sätt att presentera sig på .
Har du något mer intresse än hur man tänder en grill? Odling t.ex.? För övrigt så tycker jag inte att ditt sätt att presentera dig på var särskilt trevligt. Jag googlade på "tändvätska senaste dygnet" och fick då upp denna gammla tråd och jag märkte inte att den var gammal. Beträffande odling så odlar vi i rätt så stor skala. Vi har 20 odlingsbäddar á 1,2 x 3,6 m, två växthus 20 fruktträd och mycket annat. Jag är mycket intresserad av odling, det intresset överträffar t.o.m. "hur man tänder en grill".
*Stintan*
10-07-2011, 11:00
CITAT (miljöfriend @ 10-07-2011, 10:54)  Jag googlade på "tändvätska senaste dygnet" och fick då upp denna gammla tråd och jag märkte inte att den var gammal. Beträffande odling så odlar vi i rätt så stor skala. Vi har 20 odlingsbäddar á 1,2 x 3,6 m, två växthus 20 fruktträd och mycket annat. Jag är mycket intresserad av odling, det intresset överträffar t.o.m. "hur man tänder en grill". Kollar man inte när och vad som skrivits tidigare så kan man ju knappast räkna med att få några färska uppgifter om man är ute och letar på nätet. Jag tror ändå att det var gratisreklam du ville lägga in. Bra miljöval och det bästa för klimatet vore väl att skippa grillningen helt.
CITAT (*Stintan* @ 05-07-2011, 10:15)  Har du något mer intresse än hur man tänder en grill? Odling t.ex.? Halaj! Försynt fråga: Vad odlar du själv? //T
*Stintan*
10-07-2011, 23:32
CITAT (Tapio @ 11-07-2011, 00:04)  Halaj!
Försynt fråga: Vad odlar du själv?
//T Antagligen mer än du nånsin kommer att hinna med i ditt liv.
CITAT (*Stintan* @ 11-07-2011, 00:32)  Antagligen mer än du nånsin kommer att hinna med i ditt liv. Halaj! OK, jag fattar. Say no more. Du har ett par blomkrukor på fönsterbrädan I köksfönstret. //T
*Stintan*
11-07-2011, 05:11
CITAT (Tapio @ 11-07-2011, 00:50)  Halaj!
OK, jag fattar. Say no more. Du har ett par blomkrukor på fönsterbrädan I köksfönstret.
//T Såklart att jag har blommor på fönsterbrädan i köket.
miljöfriend
11-07-2011, 06:50
CITAT (*Stintan* @ 10-07-2011, 12:00)  Kollar man inte när och vad som skrivits tidigare så kan man ju knappast räkna med att få några färska uppgifter om man är ute och letar på nätet. Jag tror ändå att det var gratisreklam du ville lägga in. Bra miljöval och det bästa för klimatet vore väl att skippa grillningen helt. Du kanske kollar upp saker bättre än jag gjorde. Beträffande klimatet så finns det massor med åtgärder som man kan göra om man vill. Detta med gratisreklam tycker jag att du kan ta upp i en egen tråd. Söker man på senaste dygnet så räknar man inte med att få flera år gamla uppgifter. Har du något trädgårdsintresse är du bara ute efter att leta fel på andra?
miljöfriend
11-07-2011, 06:56
CITAT (Kryddan03 @ 05-07-2011, 19:51)  Då du skrev om briketter var det naturligtvis det jag refererade till... Hur är det på Hammarö nuförtiden? Går det så dåligt att ni måste dyka upp överallt på nätet för att marknadsföra era produkter? Annars finns det en mailadress till Odla.nu längst upp. De är säkert villiga att sälja dig en annonsplats till höger på sidan...  Odlar du något mer än tändpapper, förresten? Är detta reklam?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|