Full version: Mossa i komposten?
Agneta V
Gör det något om det kommer med lite mossa i komposten tro? Eftersom vi har mer mossmatta än gräsmatta så följer det med en del mossa när vi krattar. Jag har hört att en liten bit mossa räcker för att det ska spridas igen.
Nån som vet? thanks.gif
KURT
Normalt säger man att man bör låta rotogräs torka innan man lägger det i komposten. Men när det gäller mossa, så får man bara problem med det om man har dåliga förhållanden för gräs, normalt kan gräset utan problem konkurrera ut mossan. Så det är egentligen inget ogräs.
Agneta V
Tack!
Men jag undrar mest hur det blir om man lägger kompostjorden i rabatterna sen. Vill helst inte ha in mossa där. Gräsmattan tror jag inte vi nånsin får ordning på. Och den är ju i alla fall mjuk att gå på.
Fågelvägen
Jag tror inte mossan överlever i komposten. Och ifall den skulle göra det: I torra och soliga rabatter kommer den ändå inte att trivas.
I fuktiga rabatter på skuggsidan kanske den försöker få fäste. Men mossan är ju betydligt lättare att rensa bort än andra sorters ogräs, så jag har svårt att föreställa mig att det skulle bli problem.

I japanska trädgårdar, där man älskar mossa, rycker man istället upp varje grässtrå som slår sig ner i mossmattan!
Anna-Karin Lundberg
Jag rycker också bort varje grässtrå som kommer på mina mossbeklädda berghällar. De sär SÅ vackra i eftermiddagssol, man vill bara ligga där och krama mossfällen! Mjuk, grön och så vacker!

Det finns mossa i gräsmattan också, men mossan är mjuk, grön och behöver inte klippas. Precis lika bra som tusensköna! Kan inte förstå att man vill ha gräs istället.
Fågelvägen
Hurra Anna-Karin för din positiva inställning till mossan! bravo.gif

Tänk vilken frid som skulle vila över villasamhällena under veckosluten om alla tänkte som du. Nu startar den ena häftiga gräsklipparen efter den andra med arga ljud av stubbar och stenar. Men gräsmatta måste man ha. Och gärna martyrmässigt muttrande om vems tur det är att klippa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon