Full version: Chilifrågor
Sunbleed
Jag har precis sått mina chili-fröer (orange Habanero, starkt ska det vara,) och undrar lite angående hur man gör sen:

I vissa trådar verkar det som att man ska knipsa av första blomskottet, är detta bra?

Vissa förespråkar att ansa dem tidigt, för att få en mer buskig planta. Gör det att dessa blir överdrivet stora på djupet och bredden?

Jag kommer säkerligen ha fler frågor sedan, jag återkommer då!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag beskär inte chili någonting och det går superbra, de buskar sig ändå, kvistarna grenar sig hela tiden naturligt. Det jag dock brukar göra är att plocka bort de första frukterna och låter plantan växa till sig ordentligt då brukar skörderesultatet för plantan bli något högre än om man hade låtit de första frukterna sitta kvar och ta kraft från plantan.
Piccante
tycker växtsättet varierar ganska mycket mellan olika sorter. Jag har några chili som pga av utrymmesbrist stod lite trångt och mörkt och blev bara "pinnar", efter beskärning grenade de sig och blev snyggare. Men vissa sorter blir naturligt buskiga och kompakta så jag skulle lugna mig tills du ser hur plantan blir.
Pata
De flesta knipsar av de först blommorna/frukterna. Det första blommorna kan ta energi från plantan vilket gör att man får en mycket liten planta. Själv har jag inte tidigare knipsat av blommor eller frukter och det har fungerat bra för mig, men då finns som sagt risken för en dvärgchili.

Här en bild på en chili som troligtvis skulle blivit högre och buskigare om jag knipsat den första frukten.

Obs! Detta är ett undantag för mig, nästan alla andra chilipeppar har växt bra trots att jag inte tagit bort första blommorna/frukterna. Jag odlar ganska många sorter per år.

Lycka till med Habaneron

/Patrik
Sunbleed
Tack för hjälpen wink.gif. Nu har Habaneron varit i jorden i fem dygn, och jag väntar med spänning!
Sunbleed
De var snabba minsann. De dök upp under natten, det blir alltså sex dygn. Än är de bara pyttepyttesmå, men de kommer nog växa snabbt. 2 av fyra frön har grott än.

Hur är det med näring och sånt? Behöver jag gödsla dem om några månader? Vad gödslar jag med?
skogstroll
Grattis! mina vill inte alls suck... måste fått en taskig påse
Sunbleed
Varifrån har du fått dina?
Preussen
gällande gödsling så behöver dina chinense gödslas. själv gödslar jag med flytande blomstergödning och det går alldeles utmärkt, jag sätter mina plantor i påskogödsel i kruka och sen i djupbädd. själv undviker jag att gödsla när plantan ska sätta till frukt för då använder den sig av gödningen för att sätta mer blad.
skogstroll
CITAT (Sunbleed @ 02-04-2008, 22:53) *
Varifrån har du fått dina?

Köpt på Weibulls på Sveavägen i Stockholm men de kommer från Örtagården ursprungligen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon