Vilken höjd på pallkragarna tycker ni är den bästa för att gardera sig för att morötter, sallad, rädisor, persilja, dill ska trivas - sen vill man ett annat år ha sånt som kräver annan höjd. Vilka grönsaker anser ni behöva mer utrymme neråt. Gräsmattan ska vara kvar med markduk har jag förstått. Någon som har nån idé få upp en planka litegrann, kan man bygga med tegelstenar (ihopcementade) som en underdel, (ram)om man inte vill bygga en bred bräda på den redan befintliga brädan, ser framför mig bilder snyggt som lyxiga växthus ser ut.
Jag är ingen expert, men med markduk under skulle jag göra pallkragarna två ramar höga eller mer. Inte mindre.
puskas5
24-04-2008, 19:17
Jag har med framgång odlat dill, persilja, sallad, ruccola, squash, bönor, bondbönor och till och med potatis i en enkel pallkrage så det räcker långt för många grönsaker. Jag har markduk under.
Dito Verde
24-04-2008, 20:18
Jag gräver ut under pallkragarna så att det blir djupt. Det funkar bra. Jag odlar både palsternacka och morötter som blir fina. Potatis icke att förglömma.
Jag har en enkel krage till ärtor, bönor, sallat och rädisor och en dubbel till morötter.
Jag har pallar under och markduk på dem, för att slippa div gäster i kragarna + att det blir varmt fortare.
Tack för svaren. Jag har gjort lådor, pallkragar som inte är så höga och tänkt att jag senare kan göra till fler kragar till dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.