Full version: Tre fina luktpioner?
Paeonia Lactiflora
Hej, jag heter Helen (fast det användarnamnet var redan upptaget smile.gif ) och hoppas att jag postar i rätt avdelning.

Hur som helst, i höstas tröttnade jag på all kirskål och lätt lägga kullersten på en del av tomten för att slippa rensa. Sparade dock några "hål" där jag nu funderar på att sätta pioner. Jag är inget pionproffs och skulle därför uppskatta tips på tre stycken inte alltför "svåra" luktpioner, stadiga och inte alltför höga. Fantiserar om en vit, en ljusrosa och en lite mörkare rosa där en gärna får vara Sarah Bernhardt.
torvan
Hej Helen och välkommen hit! Jag är ingen expert på pioner men
tänk på att föröka hitta pioner med spridning på blomningstiden.
Annars är det härliga över alldeles för fort. torvan
embees
CITAT (Paeonia Lactiflora @ 31-03-2008, 23:13) *
Hej, jag heter Helen (fast det användarnamnet var redan upptaget smile.gif ) och hoppas att jag postar i rätt avdelning.

Hur som helst, i höstas tröttnade jag på all kirskål och lätt lägga kullersten på en del av tomten för att slippa rensa. Sparade dock några "hål" där jag nu funderar på att sätta pioner. Jag är inget pionproffs och skulle därför uppskatta tips på tre stycken inte alltför "svåra" luktpioner, stadiga och inte alltför höga. Fantiserar om en vit, en ljusrosa och en lite mörkare rosa där en gärna får vara Sarah Bernhardt.

Det finns en vit med enstaka små röda streck gömda (man får leta efter dem shy.gif ) mitt i bland krusidullerna med en magisk doft. Den heter Festiva maxima. Den rekommenderas varmt!
Paeonia Lactiflora
Tack så mycket för bra tips! Hittade några bilder av Festiva Maxima på nätet, och den såg fanstastisk ut. Dessutom finns den på Rångedala plantskola, som jag passerar på väg till landet. Där kallar de den Bondpion förresten. Inte för att det spelar någon roll om den doftar underbart utan att för den skull heta luktpion smile.gif.

Sarah B. står som senblommande & Festiva M. som tidig/mellan så det verkar ju också bra. Återstår bara att hitta ytterligare en rosa som matchar...

/Helen
MammaMattsson
CITAT (Paeonia Lactiflora @ 01-04-2008, 23:46) *
Tack så mycket för bra tips! Hittade några bilder av Festiva Maxima på nätet, och den såg fanstastisk ut. Dessutom finns den på Rångedala plantskola, som jag passerar på väg till landet. Där kallar de den Bondpion förresten. Inte för att det spelar någon roll om den doftar underbart utan att för den skull heta luktpion smile.gif.

Sarah B. står som senblommande & Festiva M. som tidig/mellan så det verkar ju också bra. Återstår bara att hitta ytterligare en rosa som matchar...

/Helen

Okej,

En rosa med doft då, antar jag?

Förslag från mig är att du kanske vill ha en litet annorlunda sort?
Det finns en enkel rosa, som doftar vidunderligt som heter "Nymphe", titta på den här: http://www.pionexperten.se/product_info.ph...;products_id=88
Eller en annan favorit hos mig, "Bowl of beauty" som doftar ganska svagt, men himmelskt: http://www.pionexperten.se/product_info.ph...;products_id=91
Bowl of beauty brukar finnas hos de flesta handelsträdgårdar, och mitt exemplar blommade med fyra blommor redan året efter planteringen. Rekommenderas varmt!

Vill du ha dubbla blombomber så är "Edens Perfume" otroligt god i doften och den doftar mycket den fyller ett rum om du bara har en blomma, se här:
http://www.pionexperten.se/product_info.ph...;products_id=38
En annan favorit är "Dr. Alexander Fleming" doftar gott.. http://www.pionexperten.se/product_info.ph...products_id=261

Vanligare förekommande hos butiken är annars "Sarah Bernhardt" som också doftar kanon, http://www.pionexperten.se/product_info.ph...;products_id=51
Och, som en spetsbomb, är Mrs. Franklin D. Roosevelt, doftar godis! http://www.pionexperten.se/product_info.ph...;products_id=67

Du ser i länkarna om de blommar tidigt eller sent. Bara några förslag...
ingrids
Skulle ändå vilja ha en annan åsikt än torvan när det gäller blomtid - i en stor rabatt skulle jag hålla med men tre pioner (om jag fattade rätt) blir maffigare om de blommar tillsammans. Många pioner är riktigt snygga gröna buskar när de blommat klart. Med lite sibirisk vallmo och annat kan man ju få blomning i kullerstenarna när pionerna gjort sitt.
Själv planerar jag stora pionrabatter som blommar tidigt och samtidigt och liljor som tar vid efter midsommar - massverkan med andra ord.
renate
Det är svårt om man väljer 3 st,då är det snyggast att de blommar ungefär samtidigt.det gör de flersta luktpionerna.Men de vanliga bondpionerna är också vackra,Festiva maxima och den knallröda som jag har många av.De blommar tidigt och blir inte så höga som luktpionerna.Jag har bara två sorter av bondpion,men många luktpioner som blommar lite senare.

[attachment=16213:Pionrabatt_igen.JPG] de röda bondpionerna

[attachment=16215:PICT0021.JPG] Festiva maxima jag tror det är den men är inte säker.
Paeonia Lactiflora
Tack tjejer för ännu fler förslag! På något sätt får jag för mig att ni tycker att tre pioner är typ 97 för få eller något sådant wink.gif! Men någonstans måste man ju börja. Sarah B. hade jag själv tänkt från början och nu känner jag mig alltmer övertygad om att det måste bli en Festiva Maxima. Insåg nyss att man kan söka i forumet, på pion fick jag 16 sidor(!) med träffar, och Festiva M. tycks vara en favorit hos många.

Tror inte jag vill ha en enkel (lite underligt för när det gäler dahlior gillar jag bara de enkla), men Bowl of Beauty har jag sett på nätet tidigare och den är läcker. pionexperten.se verkar vara en bra länk överhuvudtaget.

Kanske kan den tredje helt enkelt få bli en bondpion? Jag kände bara till röda bondpioner (hmm - ingen expert som sagt wink.gif), men nu har jag insett att det även finns rosa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon