Cassiopeia
31-03-2008, 22:28
Är lite nyfiken på om någon har gjort en egen variant av självvattnande kruka?
Det finns ju insatser till krukor att köpa men de är ganska dyra tycker jag med tanke på hur enkel konstruktion det är.
Chivvie
01-04-2008, 12:04
Hej!
Här kommer en site på en mycket enkel variant med PET-flaska
http://toppertwo.tripod.com/pop_bottle_pots.htm
Balkong-katti
03-04-2008, 17:50
Hej!
Jag kör också med PET-flaskor fast på ett busenkelt sätt. Det är inte så snyggt, men fungerar perfekt. Jag fyller en flaska med vatten. Vänder den uppochner och trycker fast i blomlådan respektive krukan. När jorden är torr sipprar vattnet ut. En "vanlig" balkonglåda behöver tre stora flaskor för att klara sig i två veckor mitt i sommaren.
Inte så snyggt, som sagt, men billigt och effektivt.
Jag ska prova att gör en självbevattnade kruka till mina änglar i år. Såhär har jag planerat att göra:
Jag ska ta en stor gjutbalja & lägga ett par-tre tegelstenar i botten (för att plasten eller kompostgallret har nåt att ligga på).
Sen ska jag klippa till en rundel av plast, så den går ner i baljan, sen borrar jag hål i plasten så rötterna kan suga vatten, eller också tar jag kompostgaller, men då måste jag har mark eller fiberduk ovanpå för att undvika att få jord i vattnet. Borra ett stort hål till plaströret också!
Sen kapar jag till ett plaströr där jag lätt kan fylla på vatten med kanna eller slang. Längst ner på plaströret gör jag också ett par hål (alltså den änden som ska vara i vattnet), så det inte blir tätt där.
Sen klipper jag till en liten friggolitbit eller tar ett litet flöte och stoppar i plaströret, sen är det ju bara att hälla upp, kanske ....10 liter vatten, kolla vilken höjd flötet eller frigoliten ligger på då, gör ett märke så man vet hur mycket vatten man ska ha i, så inte rööterna står i vattnet.
Sen är det bara att ösa i jord och plantera det man vill ha i.
Sen måste man ju tänka på att man inte ska vattna dessa växter uppifrån för då kan dom ju ruttna, ock så lär man ju ha dem under tak osså!
Såhär kan man ju göra med krukor & hinkar också eller större baljor som jag har tänkt mig.
Usch, vilken komplicerad förklaring va??? haha, inte lätt utan bilder. Men jag ska ta lite kort när jag gör min egen kruka.