Cassiopeia
Jag har tittat på massa bilder av Prickblad och Silverkalla och jag har läst att de är lika varandra, men ingenstans har jag läst hur man skiljer dem åt. Hur vet man vilken som är vilken?
Jag har något av dem men jag vet inte vilken, är det en Prickblad så åker den ut eftersom vi både har katt och småbarn, men en Silverkalla kan få bo kvar.
Betty
Silverkalla (Aglaonema commutatum)
och Prickblad (Dieffenbachia)
Cassiopeia
Jo, jag har som sagt sett bilder på dem, men eftersom bladens mönster kan vara väldigt olika så är det hopplöst att jämföra. Min ser inte ut som någon av dem.
Betty
Ojdå, så giftig prickbladet var då! blink.gif Visste jag inte... Hade en sån när barnen var små men den fick nån sorts ohyra, trips tror jag, så den åkte ut. Om du är osäker så tycker jag du ska slänga alternativt ge bort den där blomman du har. Vill du gärna ha en Silverkalla så köp en - men var noga med att du får en växt med vetenskapliga namnet Aglaonema commutatum.
Cassiopeia
Men det måste ju gå att se skillnad på dem på något sätt... jag vill veta hur.
Tosan
Men kan du inte lägga in en bild på den du har så finns det säkert nån här som kan ge besked
Cassiopeia
Jodå. smile.gif Har haft bild på den här förut och då sa en Prickblad och en annan Silverkalla. Får hoppas på bättre tur denna gång. smile.gif

Orkidétjuven
Det där är är ett prickblad! Dieffenbachia "sterling" heter den! Eller iaf väldigt lik sterling.
Sussie F-Flower
Håller med Orkidétjuven!
Sterling hit och sterling dit..... har jag ingen aning om... giggle.gif
Bara prickblad....
Cassiopeia
Ja det ser ju misstänkt likt ut. Då åker den ut. Plats för en till hoya, vad ledsen jag blir...... naughty.gif
Tosan
Ja, jag vet bara att det inte är en silverkalla!
Christoffer
Själv tycker jag att silverkallan inte har lika breda blad som prickbladet, och jag uppfattar de också som något spetsigare, tunnare och elegantare.
vesuvia
Hej Christoffer!

Håller med dig angående att silverkallans blad är smalare och spretigare, prickbladen/prickblad jag haft har varit bredare i bladen än silverkallan jag skulle vilja påstå att silverkallan även vill spreta styvare rakt uppåt med sina blad närmast det man kan kalla för stammen.

Mvh Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon