AnnammA
Här kommer en ros med ett älskligt utseende och härlig doft:

"FELICIA"

"Felicia" skapades i Storbritannien innan 1926 av kyrkoherde Joseph Pemberton, men introducerades inte förrän 1928, två år efter Pembertons död, av hans trädgårdsmästare John Bentall. Föräldrarna till rosen var "Trier"(Lambert, Tyskland 1904) - en av de äldsta och mest använda myskroshybriderna inom rosförädlingsarbetet, och tehybriden "Ophelia".
Det är en mycket attraktiv och elegant buskros, som enligt LÅG kan bli 1,8x1,5 m, och har ett kraftigt tätt växtsätt med upprätta till bågböjda grenar. Uppbunden kan den användas som en låg klätterros.
Bladen är dekorativt grågröna och matta till svagt glänsande, och taggarna är få.
Blommorna i knopp är mörkrosa, men som utslagna är de stora, fyllda och tätt packade med en silveraktig rosa ton, med delvis exponerade ståndare.
"Felicia doftar starkt och gott av mysk.
Rosen blommar rikligt från slutet av juni till senhösten, och kan utveckla stora, runda nypon, om blomresterna ej avlägsnas.
"Felicia" kan få lättare svampangrepp, och kan odlas till zon 3.

Min "Felicia" planterades 2005, och växer som en klängros mot ett plank. Dess romantiska utseende och goda doft är en verklig vinst i trädgården, och jag har inte, än så länge, märkt av någon sjukdom på rosen.

Felisoftweb.JPG

Felicia3.JPG

Felicia.JPG
noranettan
Jösses vilka underbara bilder du har på Felicia! Självklart har jag den eftersom jag har ett barnbarn som heter Felicia. Men av någon underlig anledning har jag inga bilder. Säger igen, vilka bilder du har!!!
Thé
Åh, så fin!

Här får man höra om alldeles för många underbara rosor...!
AnnammA
CITAT (noranettan @ 01-04-2008, 09:15) *
Jösses vilka underbara bilder du har på Felicia! Självklart har jag den eftersom jag har ett barnbarn som heter Felicia. Men av någon underlig anledning har jag inga bilder. Säger igen, vilka bilder du har!!!

Jag bugar och tackar för berömmet... blush.gif Alltså, det här med digitalkamera, är ngt av det bästa som hänt mig...Jag har alltid tyckt om att fotografera, så när jag blev med digitalkamera 2006 öppnades nya vägar...
Och, Noranettan, "Felicia" är ju bara en underbar ros!!! wub.gif
Kajsa
Säger som Anette vilka underbara bilder Anna. Och så har Anette Felicia också fast hon bor en zon kallare än mig, inte bra bli så frestad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon