Hej!
Såg till min förskräckelse igår att det växer hundratals (!) pyttesmå svampar i min sådd, ser ut som små bruna knappnålshuvuden... De blir snabbt större ser det ut som. lobelian växer på men hur gör jag nu när jag vill plantera om?
lobelian är sådd i gamla mjölkförpackningar - kan det vara det i kombination med att de stått 1,5 månad? Vad ska jag göra - hur vet jag om det inte sprider sig till annat? Så kan jag ju inte ha det i växthuset i sommar! Har haft något liknande, enstaka exemplar i stenmjölet i växthuset tidigare, men bara plockat bort dem.
Försökte söka men hittade inte någon som beskrev det jag har. Är det fel på jorden - men det är bara två av 6 förpackningar som drabbats hittills. Inte övertäckt men står i ca 15 grader under lysrör.
Hjälp!
Det är ganska vanligt, ofta har man värmebehandlat jorden för att avdöda alla ogräsfrön, då minskar mikrofloran och en enstaka art kan då tillfälligt ta dominera och ta över. Man kan inte göra mycket åt det och det brukar inte vara något större problem.
hej
jag tycker att skick till dig vad du ska göra för att ska du bi fri från svampen,
Mögel! Tag en halv kapsyl Atamon (saftkonserveringsmedel) till två liter vatten och vattna försiktigt på det vita, så försvinner det snart.
Har haft samma problem med mögel andra år, men i år har jag värmt upp såjorden i ugnen till 100 grader i en halvtimme så i år har jag inget mögel sett.
Lycka till, H: Bassam
CITAT (Bassam @ 01-04-2008, 22:14)

hej
jag tycker att skick till dig vad du ska göra för att ska du bi fri från svampen,
Mögel! Tag en halv kapsyl Atamon (saftkonserveringsmedel) till två liter vatten och vattna försiktigt på det vita, så försvinner det snart.
Har haft samma problem med mögel andra år, men i år har jag värmt upp såjorden i ugnen till 100 grader i en halvtimme så i år har jag inget mögel sett.
Lycka till, H: Bassam
Svamp som bildar fruktkroppar i form av storsvampar är INTE mögel!!!!!
Vad kan det vara då? Jag tänker nog slänga hela alltet för det ser så otroligt äckligt ut så jag får rysningar... Får köpa lobelia i box i år.
Provade att plantera om de sådder som inte hade svamp, ska se om det försvinner. Men delar av jorden är ju med i omplanteringen, så...
Tack för svar - någon annan som vet om detta kan sprida sig, till exempel i ett växthus?
Piccante
02-04-2008, 11:03
CITAT (frugb @ 02-04-2008, 10:16)

Vad kan det vara då? Jag tänker nog slänga hela alltet för det ser så otroligt äckligt ut så jag får rysningar... Får köpa lobelia i box i år.
Provade att plantera om de sådder som inte hade svamp, ska se om det försvinner. Men delar av jorden är ju med i omplanteringen, så...
Tack för svar - någon annan som vet om detta kan sprida sig, till exempel i ett växthus?
Det Kurt menade var nog att dina svampar är just- svamp. Mögel är iofs även det svampar men av ett annat slag som inte bildar fruktkroppar.
Tror inte risken är så stor att de sprider sig ohejdat till växthuset. När du planterar om så gör rent krukorna för säkerhets skull så det inte är svampsporer kvar på dem.
Jag hade svampar såsom du beskriver i en inomhuskruka i vintras, de dog lika fort som de kom upp. Min gissning var, för lite näring i jorden men framförallt för torrt och varmt för dem!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.