dallepistolen
Jag har försått persilja, tomater, gurka, broccoli, blomkål, paprika mm i drivhus inne. Ska man kanske inte förså i drivhus inne? Det växer så det knakar tänkte så det inte växer för fort kan inte stjälkarna bli klena och långa? E helt nybörjare på detta. Hoppas det inte e nån fara sad.gif
Eva 33c
Problemet med all innesådd är att få balans mellan temperatur och ljus. Värme signalerar oftast tillväxt, men är ljuset för dåligt blir växterna rangliga och tunna. Ljuset utomhus på sommaren är mycket bättre än vilket fönster eller lysrörsljus som helst. Därför blir plantorna finaute även om det är varmt.
Inne kan man ge extraljus, men måste som regel ändå kompensera ljusbristen med lite lägre temperaturer för att undvika att växterna drar i väg på höjden och blir smala och rangliga.
Ett drivhus inne är bra för att få fröerna att gro, men när de kommmit igång ska man ta av locket och sänka temperaturen om man kan. Mycket blir ju kompromisser av olika slag, men i slutändan brukar det gå vägen ändå. Man lär sig efterhand. Olika växter är också olika känsliga.
dallepistolen
CITAT (Eva 33c @ 01-04-2008, 10:29) *
Problemet med all innesådd är att få balans mellan temperatur och ljus. Värme signalerar oftast tillväxt, men är ljuset för dåligt blir växterna rangliga och tunna. Ljuset utomhus på sommaren är mycket bättre än vilket fönster eller lysrörsljus som helst. Därför blir plantorna finaute även om det är varmt.
Inne kan man ge extraljus, men måste som regel ändå kompensera ljusbristen med lite lägre temperaturer för att undvika att växterna drar i väg på höjden och blir smala och rangliga.
Ett drivhus inne är bra för att få fröerna att gro, men när de kommmit igång ska man ta av locket och sänka temperaturen om man kan. Mycket blir ju kompromisser av olika slag, men i slutändan brukar det gå vägen ändå. Man lär sig efterhand. Olika växter är också olika känsliga.

Tack för ditt svar. Tycker du jag ska ta ut dom ur drivhuset nu? Dom ser rätt rangliga ut
åke
Hej!
Efter det att fröna grott skall man ställa plantorna så ljust som möjligt och sänka temperaturen på
natten. Får plantorna stå för varmt under natten blir plantorna långa och gängliga. Jag försöker hålla
12-15 grader på natten och 20 grader på dagen.

Åke
Eva 33c
CITAT (dallepistolen @ 01-04-2008, 10:32) *
Tack för ditt svar. Tycker du jag ska ta ut dom ur drivhuset nu? Dom ser rätt rangliga ut

ja, stasa på att "avvänja" dem. Ta av locket en stund på dagen till att börja med kanske. På några dagar kan du nog vänja dem att vara utan lock. Sen är det alltså ljust ljust ljust och helst lite svalare som gäller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon