AnetteG
Är det någon som har erfarenhet av Hobbydrivhus.se? De har superfina 8 kantiga växthus, både i plast och glas till mycket bra priser. Skulle vilja veta om de är något att ha innan jag beställer.
m.öland
har beställt ett, de är sexkantiga inte åttakantiga. Det skulle ha kommit i mitten av mars, men jag väntar fortfarande, hoppas det kommer i veckan. Någon annan som beställt därifrån?
AnetteG
hej m.öland

Har du fått hem ditt växthus fråb hobbydrivhus nu ? Vilken variant valde du med glas, härdat glas eller plast på väggen ? och varför Verkade växthuset bra?
Är det till ock med upsatt ?
Många frågor... hoppas du har lust att svara
m.öland
Nej jag har faktiskt inte fått växthuset än, men efter samtal igår från fraktbolaget, ska det komma på mån eller tisdag. Det skulle ha kommit i mitten av mars, så det är mycket försenat. Jag valde paviljong 500 med plast i taket och vanligt glas på väggarna. När växthuset kommer ska vi lämna in det för lackning i svart, jag tror det blir jättesnyggt. Vi har gjort grunden och gjutit en sockel i leca sten som vi ska måla svart och svartgrå byasten innuti. Jag valde detta pga att det var plast i taket och glas på väggarna, storleken jag ville ha närmare 15 m2 i alla fall inte under 10m2, och priset var tilltalande och höjden både på sidorna och i nock, jag vill också att växthuset ska vara ett smycke i trädgården därför denna form. Vi får väl se om det lever upp till mina förväntningar. Har haft ett 10m2 "vanligt" växthus från willab där jag bytte ut taket till plast och hade kvar väggarna i glas, jättebra tyckte jag.
AnetteG
Jag beställde också modell 500 men med härdat glas.
Har barn hemma som älskar att spela brännboll och fotboll så jag tyckte det var säkrast....
Jag fick leveranstid v 19, så jag hoppas att det kommer då och inte blir försenat som ditt.

Låter bra med dina erfarenheter från Willabväxthuset med glas på väggen och plast i taket. Jag är lite orolig att det blir problem med glaset men jag vill hemsk gärna kunna sitta där med ett glas vin i handen och titta på när tomaterna mognar och det känns ju inte kul att inte kunna se ut då.

Låter smart att lämna in profilerna för lackering, vilken sorts företag ska göra det åt er och framförallt är det dyrt. Låter underbart med svart och så mörk sockel och stenläggning.
m.öland
idag fick jag det. Nu ska det bara in för lackning och sättas ihop.
m.öland
[attachment=18074:IMG_1996.jpg]
Nu är det färdigt (nästan färdigt på bilden) Jag måste säga att även om jag fick vänta och servicen inte var den bästa så är jag mycket nöjd med växthuset, vilken kvallitet.
susanneedgren
Åh vad fint det blev. Var det lätt att montera?
m.öland
ja det tycker jag. Jag och min man började fredag kväll och var färdiga söndag middag med avbrott. Det svåraste var nog att ta sig in i embalaget med glas. Nu ska vi lägga gråsvart byasten i huset och fylla på med sten och grus utvändigt. Vi har vid vårt förra hus monterat ett willabväxthus och det var likvärdigt fast detta var av bättre kvallitet. Klart prisvärt. En annan fördel var att det var hela rutor, inga skarvar som kan få alger.
Knytt
Jättefint! biggrin.gif
AnetteG
Jättefint m.öland!
Det blev kanonfint med svart.

Jag fick mitt växhus bara två dagar senare än utlovat.
Så nu ska det upp i helgen. Monteringsanvisningen på 14 sidor verkar ju lite avskräckande. Vet du om det är någon större skillnad på de två som finns på hemsidan (för Paviljong 500 och för "nya" paviljong 500). Den för "nya paviljong 500" är ju på danska och inte helt lätt att förstå i alla delar. Måste det egentligen inte finnas en svensk version?
m.öland
Det är den nya 500 man ska gå efter, den på danska, men man har mycke nytta av den andra då mycket är lika och man kan läsa på svenska. Sidan 14, med att sätta glasen var inte svårt, silikona ställ glasen på plats och knäpp dit listerna. Däremot var taket lite knöligare, vi satte dit takskivorna och sköt upp mitten listen. Det viktigaste är att allt är vågrätt från början, var noga med att grunden är rak. Lycka till i helgen. Takskivorna ska förresten tejpas och det tog jättelångtid så det kan man ha förberett innan.
m.öland
AnetteG har du fått upp ditt växthus än? Bilder vore kul.
AnetteG
Hej

Nu är också mitt växhus på plats sedan några veckor.
Har dock inte mäktat med att lägga plattor på golvet och som en ram runt så där är bara täckväv just nu.

Njuter dock för fulla muggar, nu är nästa projekt att inhandla ett bord och några stolar så att jag kan sitta där med ett glas vin i handen och se när allt växer.
m.öland
Vad fint, lycka till med dina odlingar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon