Krokodilen
Naturupplevelse före frukost: Kommer ner i köket halv sju och tittar som vanligt ut genom fönstret för att se vilka fåglar som är igång och äter frukost i trädgården. Får se ett rådjur som står och betar på gräsmattan. tummenupp.gif Stod en lång stund och tittade. Rådjuret lyfte på huvudet ofta och tittade sig omkring. Efter en stund gick det i sakta mak över den låga stenmuren över till grannen.

Jag vet att trädgårdsägare förväntas avsky rådjuren som äter upp blommorna, men så långt har jag inte sjunkit ännu :-) Trots att dom ätit upp våra gula krokusar - men det kom upp nya krokusar. Jag tycker det är en underbar naturupplevelse med alla fåglar och andra vilda djur inpå knuten. (Där vi bodde förut fanns det bara utsläppta tamkaniner och deras avkommor samt harar och skabbrävar. Mindre kul.)

Tala om för mig varför du gillar rådjur eller andra vilda djur i trädgården! (Jag vill inte veta om du avskyr dom, dom argumenten hör jag till leda tack vare mina trädgårdsälskande arbetskamrater.)
kram2.gif

PS. Förklaringen till vad rådjuret åt fick jag av maken: Han hade spillt ut fågelfrö igår!
Lars-Olof Arvids
Jag tycker att rådjur är väldigt vackra och trevliga djur. Det är så roligt att se dem komma fram och äta av äpplena jag lägger ut åt dem utanför köksfönstret. Så långt som möjligt försöker jag leva MED naturen, inte mot den. Därför har jag inga växter som är så dyrbara att det skulle vara katastrof om rådjuren tog dem. Det viktigaste i min naturträdgård är en äng med övervägande vilda svenska ängsblommor, även om en del med annat ursprung också finns där. En gång låg en ung älgtjur och vilade på ängen, ca 15 meter från mitt hus. Det var spännande!

Olle
Krokodilen
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 01-04-2008, 10:48) *
Jag tycker att rådjur är väldigt vackra och trevliga djur. Det är så roligt att se dem komma fram och äta av äpplena jag lägger ut åt dem utanför köksfönstret. Så långt som möjligt försöker jag leva MED naturen, inte mot den. Därför har jag inga växter som är så dyrbara att det skulle vara katastrof om rådjuren tog dem. Det viktigaste i min naturträdgård är en äng med övervägande vilda svenska ängsblommor, även om en del med annat ursprung också finns där. En gång låg en ung älgtjur och vilade på ängen, ca 15 meter från mitt hus. Det var spännande!

Olle

Jag såg bilderna i din tråd från 27 mars nu. Wow! Jag var tyvärr inte lika snabb med kameran i morse.

Maken har lagt ut äpplen till koltrastarna i vinter. Det som blivit över när solen gått ner tror vi att rådjuren ätit upp.
rahmat2
Den vilda faktorn i dem, att de är vilda, gör det hela mycket spännande för mig oavsett vad de har ställt till med. Jag vill bekanta mig med deras vilkor. Hur lever dem? Vad äter dem? etc. Gillar bäst att se dem under vinter trekvartsåret
skogstroll
nä det är svårt att tycka illa om dem även om de glatt knipsade av grönkål i höstas smile.gif
Gossen Ruda
Jag såg "mitt" rådjurspar igår igen, lyckligtvis på andra sidan vägen där jag slängt ut äpplen till sidansvansarna tidigare så jag hyser inget agg mot dom just nu. rolleyes.gif
Gunilla T
Klat jag gillar rådjur - ser dem varje dag. Just nu håller en flock på ca 12 st till här nedanför vårt hus. I morse stod tre stycken ca 15 meter ifrån mig när jag gick på hundpromenad. Höll koll på oss hela tiden men sprang inte iväg. Vi har vant oss vid varandra - även hundarna. Ända sedan mina hundar var små har jag talat om för dem att det är mattes bambin och hundarna bryr sig inte.

Jag säger nog som Olle - försöker leva med naturen och inte emot och det går alldeles utmärkt. De rör inte min trädgård??? Jag är väldigt aktsam över allt som lever - räddar minsta lilla mask om jag kan och vänder skalbaggar på rätt köl som tippat omkull yes.gif

Det är ju jag som är inkräktaren!
Jan Lindgren
Hej Gunilla!
Inte är du en inkräktare. Det är sannolikt att människan kom före rådjuren till Sverige.
MVH
Jan Lindgren
Gossen Ruda
CITAT (Jan Lindgren @ 02-04-2008, 09:51) *
Hej Gunilla!
Inte är du en inkräktare. Det är sannolikt att människan kom före rådjuren till Sverige.
MVH
Jan Lindgren

Långt före, under sista istiden. Människan följde den vikande iskanten norrut och jagade säl mm. Fast då hade man inte några trädgårdar.
Gunilla T
CITAT (Jan Lindgren @ 02-04-2008, 09:51) *
Hej Gunilla!
MVH
Jan Lindgren

Klart jag är inkräktare rolleyes.gif - varken rådjuren eller jag bryr sig om vem som kom först, jag klampar ju omkring i deras matplats och sovrum varje dag. Djuren får ju ta det som blir över, om det blir något över, när människan brer ut sig. Men vi gillar varann och jag försöker visa den respekt som jag kan...

Förresten Jan, hur har det gått med dina Rhododendron när kylan kom?
skogstroll
CITAT (Gunilla T @ 02-04-2008, 13:04) *
Klart jag är inkräktare rolleyes.gif - varken rådjuren eller jag bryr sig om vem som kom först, jag klampar ju omkring i deras matplats och sovrum varje dag. Djuren får ju ta det som blir över, om det blir något över, när människan brer ut sig. Men vi gillar varann och jag försöker visa den respekt som jag kan...

Fint skrivet tycker jag, precis min åsikt kram1.gif
HelenN
Eftersom jag bor i skogen så är jag glad över alla djur jag kan eller får se.

Rådjuren är väldigt skygga för det stryker omkring en massa varg & lodjur här också.
När vi flyttade hit för 3 år sedan så var det små flockar på 5-6 rådjur, men idag kommer det kanske 2 på sin höjd....bara ibland.
Min sambo är jägare, så han la ut morötter & halm förra vintern, men denna vintern har han inte behövt att mata pga vädret.

Men när rådjuren är här så älskar de att äta upp mina blåklockor & mina rudbeckior!
Anna-Karin Lundberg
Jag gillar att se de vilda djuren så länge de är vilda. Det är spännande och en upplevelse som inte alla får vara med om. Men jag gillar inte när de vilda djuren inte längre är vilda utan står och mumsar ur blomkrukor på trappen eller när räven går in i farstun och bajsar. När man möter rådjur i trädgården och går mot dem och de inte backar förens man är några meter ifrån är de inte längre vilda för de har lämnat sin naturliga livsmiljö i naturen.
När jag själv går i skogen och ser rådjur, hjort, älg och bäver är det en helt annan sak, där är jag i deras marker och de bjuder på en upplevelse. Det ÄR skillnad på att sitta på en bergknalle och se rådjuren beta i flock och på att jaga dem från sina söndertrampade och uppätna odlingar.

Tycker jag som har högt staket och fyra hundar i älskad trädgård - men gillar vilda djur och naturupplevelser.
gunvor
Mina staket är hundsäkra från insidan och rådjurssäkra från utsidan - massor av Troaxstaket. Vill inte ha in dom på tomten - dom är ju fulla av fästingar!
Dom är vackrast på avstånd - diskuterade just rådjur i morse och vi var lite oeniga i frågan om hur länge är dom dräktiga och när "valpar" dom?
Whiskuchi
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 13-04-2008, 12:42) *
Men jag gillar inte när de vilda djuren inte längre är vilda utan står och mumsar ur blomkrukor på trappen eller när räven går in i farstun och bajsar. När man möter rådjur i trädgården och går mot dem och de inte backar förens man är några meter ifrån är de inte längre vilda för de har lämnat sin naturliga livsmiljö i naturen.

Precis. Det brukade vara tre rådjur här som inte var ett dugg rädda. De knallade omkring i trädgårdarna mitt på dagen och åt upp alla blommor, och sprang man ut för att köra bort dem kunde man komma jättenära innan de sprang. Dessutom kom de tillbaka efter bara någon minut.
Nu har jag inte sett dem på ett tag, de kanske var för orädda och gick för nära en jägare?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon