|
ingrids
01-04-2008, 09:45
Jag beställde massor av lökar och knölar från odla.nu och har väntat otåligt (mycket otåligt) på paketet. Så idag gav jag upp och ringde för att fråga om beställningen kommit bort. Då visar det sig att de faktiskt kollar väderprognosen så att vi norrlänningar inte riskerar frostskadade lökar i brevlådan  "Men nu ser det lovande ut (d.v.s. plusgraderna) så vi börjar skicka på torsdag" Tack för att det finns ansvarsfulla leverantörer med mer vett än en otålig kund  (som ska köpa stora fina krukor i helgen för att kunna förkultivera dahliorna i hallen. Attans också - numer står ju en kattlåda där jag brukar ställa dahliakrukorna. För att inte säga vad kisse gör med mjuk och härlig jord i blomkrukor, får nog fundera vidare på det där...)
Ungefär den 10 maj brukar jag få mina Odla-knölar o lökar. Visst är det tryggt att handla av seriösa företag!
Maria82a
01-04-2008, 13:08
tills de kommer får du väl sysselsätta dig med att kopiera ut bilder på dom och sätta bilderna i blomjord..utan att vattna då...
FAst jag tror nästan början av veckan hade varit bättre, iaf här. Vi skulle visst få aningen kallare i slutet av veckan... Men nog känns det tryggt att de kollar!
ingrids
01-04-2008, 14:20
Betty: 10:e maj! Jag hade bitit ner till nagelbanden om jag fått vänta så länge (och inte kommer våren som beställt heller ... Maria: om jag hade kommit ihåg allt jag beställt hade det varit ett jättebra tips ... Tosan: säg inte så, vi hade ingen snö hela det som borde varit vinter och knappt kallt heller - jag vill inte ha ALLT i efterskott
CITAT (ingrids @ 01-04-2008, 15:20)  Betty: 10:e maj! Jag hade bitit ner till nagelbanden om jag fått vänta så länge (och inte kommer våren som beställt heller ... Maria: om jag hade kommit ihåg allt jag beställt hade det varit ett jättebra tips ... Tosan: säg inte så, vi hade ingen snö hela det som borde varit vinter och knappt kallt heller - jag vill inte ha ALLT i efterskott  Lugn, lugn, det ska inte bli jättekallt. Vi har haft varmt och skönt hela helgen, tom plusgrader nattetid och nån enstaka minusgrad antagligen vid gryningen. Enligt Smhi igår så skulle det bli några grader kallare senare i veckan, typ plusgrader på dagarna och minugrader på nätterna.
vi har äääääntligen fått vår här i blekinge... har varit ute och grävt upp nya grönsakslandet i dag. I bara linne, solbrillor och arbetsbyxor  Och jag väntar också otåligt... fast är rädd att grannens barn (bor i flerfamiljshus, en villa där vi delar på trädgården) ska förstöra alla mina planteringar  de har redan slitit sönder påskliljorna och närapå vält pelargonkrukan ett antal gånger >:(
Lady Hamilton
01-04-2008, 21:19
Jag fick mina i dag!!!  Bor mitt i Sverige (mellan Härnösand o Örnsköldsvik) Nästan vid Högakustenbron
Idag kom ett paket fullsmockat med knölar!
CITAT (Tosan @ 03-04-2008, 11:04)  Idag kom ett paket fullsmockat med knölar!  Men då måste du väl plantera dem i kruker, va besvärligt, hoppas de kommer i början av maj så jag kan gräva ner dem på en gång, glömde skriva att jag vill ha dem senare, nu blir man orolig har inte plats med en massa kruker.
ingrids
03-04-2008, 19:08
Nu har jag fått en mycket lovande paketavi  - och jag kommer att köpa tre stora Lindesbergskrukor på Blomstergården för jag har ändå ingen trädgård i sommar (det gigantiska grävprojektet kommer att starta så fort det bara går och jag kommer inte att kunna stätta något i backen förrän tidig höst).
CITAT (Lillja @ 03-04-2008, 18:33)  Men då måste du väl plantera dem i kruker, va besvärligt, hoppas de kommer i början av maj så jag kan gräva ner dem på en gång, glömde skriva att jag vill ha dem senare, nu blir man orolig har inte plats med en massa kruker. Jodå, de ska krukas... Här hinner inte gladiolusen blomma annars... Synd bara att zinkbaljan som jag ska ha dem i, står under en halvmeter snö full med gammal hopfryst jord, så jag ska prova sätta dem i kartonger eller nåt nu och hoppas att de inte möglar.
CITAT (Tosan @ 03-04-2008, 21:21)  Jodå, de ska krukas... Här hinner inte gladiolusen blomma annars... Synd bara att zinkbaljan som jag ska ha dem i, står under en halvmeter snö full med gammal hopfryst jord, så jag ska prova sätta dem i kartonger eller nåt nu och hoppas att de inte möglar. Plantera dem tillfälligt i urdiskade mjölkkartonger - de möglar inte. (Så gör jag även med klematisarna jag brukar beställa från Estland, man kan bygga på så det blir en två våningar hög tetrakruka för klematisarna gillar inte att man böjer upp deras långa rötter.)
Maria82a
04-04-2008, 11:10
CITAT (ingrids @ 01-04-2008, 10:45)  Jag beställde massor av lökar och knölar från odla.nu och har väntat otåligt (mycket otåligt) på paketet. Så idag gav jag upp och ringde för att fråga om beställningen kommit bort. Då visar det sig att de faktiskt kollar väderprognosen så att vi norrlänningar inte riskerar frostskadade lökar i brevlådan  "Men nu ser det lovande ut (d.v.s. plusgraderna) så vi börjar skicka på torsdag" Tack för att det finns ansvarsfulla leverantörer med mer vett än en otålig kund  (som ska köpa stora fina krukor i helgen för att kunna förkultivera dahliorna i hallen. Attans också - numer står ju en kattlåda där jag brukar ställa dahliakrukorna. För att inte säga vad kisse gör med mjuk och härlig jord i blomkrukor, får nog fundera vidare på det där...) ååh vilka vackra blommor, men för mej blir det nog bara för 175 kr...tänker på att jag inte har så mkt plats och att jag kanske ska odla mer pioner i framtiden..
maramara
04-04-2008, 17:17
CITAT (Tosan @ 03-04-2008, 21:21)  Jodå, de ska krukas... Här hinner inte gladiolusen blomma annars... Synd bara att zinkbaljan som jag ska ha dem i, står under en halvmeter snö full med gammal hopfryst jord, så jag ska prova sätta dem i kartonger eller nåt nu och hoppas att de inte möglar. Det går jättebra att plantera daliaknölar och gladioluslökari ICA eller Konsumkassar av plast för drivning inne. De är lätta att bära ut och in när de ska acklimatiseras till utelivet. När man ska plantera: gräv en stor grop, sätt ner kassen och skär upp den. Rotklumpen hamnar där den ska utan att knölarna och rötterna blir minsta störda. Så gjorde min mamma, så ska jag göra.
ingrids
05-04-2008, 21:52
Nu har jag äntligen lyckats hämta ut paketet - jätteglad men trodde att jag lyckats bättre med färgmatchningen ... Inga foton eller webbilder är ju perfekta men missbedömde varma och kalla rosa/rödtoner. Tog en kvart till att ändra de planerade kruksammansättningarna och inse att jag behöver komplettera en kruka med något blått (typ loblelia) samt ställa den där den inte ställer till de andras färger. Det ger sig - och jag kommer ändå att hinna ändra mig ett par gånger till innan allt är satt (kanske i konsumkassar - ingen dum idé)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|