Full version: Ideer på rabatter?!
BeccyG
Hej! Köpte vårat första hus i november och hon som bodde här innan har inte varit så intresserad av sin trädgård så det finns nästan inga blommor alls eller rabatter. Jag är jätte intresserad av blommor och trädgårdar bara att jag inte kan så mycket än samt har dålig fantasi just nu.=/
Vill nu gräva en snygg rabatt och sätta en massa fina blommor och behöver hjälp!
Platsen jag vill gräva rabatten på är sol/lä sidan på huset och jorden är ganska fuktig.Rabatten skall va ca 5 meter lång tänkte jag.
Nu behöver jah tips på rabatt tips och blomtips!
Mycket tacksam för alla tips!
Åsa, mälardalen zon 2
Vilken växtzon och vilken typ av jord är det?

Upphöjd rabatt säger jag annars, de flesta växter brukar trivas bra och övervintrar bättre i upphöjda rabatter. Så mycket behöver du inte gräva då heller bara ta bort gräs, göra någon slags kant och fylla på med jord (helst inte den där vanliga jorden på påse ifall det är fleråriga växter den innehåller mest torv och torv bryts ner = jordytan sjunker ganska snabbt)
elvisjö
Sök på "mästarrabatten" så får också bra tips.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon