Full version: Tror ni det går?
Elinzon1-2
Jag vill sååå gärna ha ett växthus, MEN... Trädgården är en villaträdgård på 170 kvm med mycket kringliggande hus. Trädgården är långsmal i öst-västlig riktning och får vad som kan beskrivas som vandrande sol. Mest morgonsol, men beroende på placering eftermiddagssol. Det blir antingen eller smile.gif

Kan jag ha ett växthus alls eller blir det för lite sol? De flesta växter som trivs i trädgården är av modellen halvskugga/skugga. Solälskare göre sig icke besvär, det funkar helt enkelt inte -cry-.gif

Elin
Digger
Kanske kan det vara värt att köpa ett extremt billigt litet växthus som kanske bara klarar en säsong mest för att se om det funkar? Om tomatena överlever kanske det går med ett större? Det sägs att morgonsol är bra för då värmer det på morgonen när det har varit kallt på natten. Själv förde jag solstatistik över olika platser två somrar innan jag slog till, räknar med 6 timmar sol per dag men på vår och höst mindre eftersom en del träd skymmer.
HelenN
Räcker det med 6 timmar sol för ett växthus???

Håller på att planera vart mitt ska stå, och de är ju inte lätt trots stor trädgård.
Digger
Ingen aning men jag har inget alternativ, antingen 6 timmar sol eller ingen växthus alls... crying.gif Problemet är att solen inte kommer runt hörnet förrän ca 10.00 sommartid, inget att göra åt. Jag har alltså räknat ren sol, sen kan det nog bli några solstrålar även på kvällen då den silas genom träd men vet inte om det räknas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon