Full version: Hur nära lysrören
Alba
Nu börjar det bli trångt om utrymme för fröerna som gror.
Penseerna som nu är ca 5-6 cm höga......hur långt från ett lysrör(höjd) kan jag ha dem utan att det blir för lite ljus.

L36 W 840 står det på lysrören......vet inte om det är styrka eller .....
Betty
10 - 15 cm är rätt lagom.
Alba
OK..........jag hoppades kunna flytta dem längre ner......men då ska jag inte göra det.

Tack för hjälpen.
kajsalota
Jag har läst på flera ställen att dte är lagom med 30-40 cm. Vad gäller? Iofs har jag bara ett lysrör nu.
Gull-Fina
Hej!
Jag har en lampa med lysrör 2X18 W. Avståndet till plantorna håller ung.30 cm. Då har de lite växtutrymme.
Plantorna blir låga och knubbiga. Temperaturen håller 18°. Så snart det är möjligt sätter jag ut plantorna i
inglasat uterum utan extra värme. Om det är kyliga nätter, dock utan frost, så täcker jag med fiberduk.
Gull-Fina i Halland
Henrik_
När jag köpte mitt lysrör fick jag höra att 30cm var lagom och jag tror det är vad de flesta rekommenderar, men jag har även hört den andra varianten på runt 15-20.
Så jag testade helt enkelt lite olika höjder och har kommit fram till att det inte blir någon jätteskillnad
Närmre än 10cm gick inte bra, då brändes plantorna, under 40cm blev de lite rangliga.
Mellan 30 och 15 blev ingen synlig skillnad.

Sen är det ju så att ju närmre man har lysröret ju mindre plantor får man plats med.
Betty
CITAT (Henrik_ @ 03-04-2008, 11:23) *
..../
Sen är det ju så att ju närmre man har lysröret ju mindre plantor får man plats med.

Hur menar du då?
Jag har sparringskenor med lösa hyllplan monterat på en vägg. Under varje hyllplan har jag hängt dubbla 36W lysrör, det översta lysröret hänger i taket ovanför planthyllorna. Ju närmare sådderna jag har hyllor (med lysrör under) desto fler hyllor (med lysrör) får jag plats med. Sen ökar jag avståndet mellan hyllorna allt eftersom plantorna växer till sig och blir högre.

På 10-15 cm avstånd bränns inte några plantor. Ju större avstånd desto mindre ljus och därmed större risk att plantorna ränner i höjden och blir taniga.

Bilden är från förra året, det här årets sådder har inte kommit så där långt i storlek ännu...
[attachment=16253:2007_05_19_005.jpg]
Henrik_
Om plantorna bränns eller inte beror säkert på styrkan i lysröret.. mina plantor har blivit brända vid ett avstånd på 7-8cm.
Självfallet blir det svagare ljus ju längre ifrån man har dem, men 20-30 cm är oftast helt okej.

Det jag menar med att fler plantor får plats är att ytan som blir belyst är mindre ju närmre lysrören man kommer.
Ljuset sprids ju ut som i en konform eller vad man ska säga..
Betty
CITAT (Henrik_ @ 03-04-2008, 19:51) *
...../

Det jag menar med att fler plantor får plats är att ytan som blir belyst är mindre ju närmre lysrören man kommer.
Ljuset sprids ju ut som i en konform eller vad man ska säga..

Jaha, så det var så du menade. Ja i mitt fall spelar ju det ingen roll för mina hyllors bredd är anpassade efter Willabs underbevattningsbrickor, så jag skulle ändå inte fått plats med fler krukor om jag hade ökat avståndet till lysrörena. smile.gif
Betty
Om plantorna bränns eller inte beror säkert på styrkan i lysröret.. mina plantor har blivit brända vid ett avstånd på 7-8cm.

Det kan kanske betydelse, nästa steg blir ju 58W och då kan jag tänka mig att det kanske blir för varmt med så kort avstånd. Hur många Watt har ditt lysrör?
Lady Hamilton
Jag har dubbla 58W rör och jag kan talaom att inte heller de bränner plantorna på ett avstånd på 10 cm (Lysrören går hur bra som hellst att ta på med handen utan att man bränner sig trots att de lyst mååånga timmar) Tror inte heller att de bränner plantorna överhuvudtaget Har varit med fler faldiga gånger att blad råkat växa så pass högt så att det ligger mot lysröret och inte har de blivit bränt Men så klart skall man ju undvika att ha bladen i direkt kontakt med lysrören
Thomas Wahlqvist
Jag har samma erfarenheter som Lady.
ewa zon 3
....Om plantorna bränns eller inte beror säkert på styrkan i lysröret.. mina plantor har blivit brända vid ett avstånd på 7-8cm.....

Har samma erfarenhet som du Henrik att plantorna blir brända om de står för nära lysrören jag är ganska säker på att det har med hur lysrörsarmaturen är konstruerad än olika styrka på lysrören. Styrkan på vanliga lysrör är den samma det är längden som skiljer sig åt och färgtemperaturen dvs varmvit, kallvit, dagsljus mm.

Mina lysrör har kåpor med höglansig metall på insidan som reflekterar ljuset men som också stänger in värmen så att det blir varmare. Men 10-15 cm går bra bara inte de växer upp i armaturen för då blir de friterade. Men 20-30 cm räcker för de flesta sorter.
Jämför mina med bilden på Bettys "öppna armaturer"

[attachment=16304:Lysrörsarmatur.JPG]

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon