Thé
Som ni märkt planerar jag för fullt en ny rabatt, och leker nu med tanken på att sätta alla fyra rosor jag väljer mellan:

Duchesse de Montebello (1,2 m bred)
Mme Boll (1,2 m bred)
Mary Rose (1,2 m bred)
Souvenir de la Malmaison (0,7 m bred)

Frågan är nu hur tätt man ska sätta dem? Kanske en dum fråga, men jag vet som sagt inget än. Är det finast om de rör vid varandra lite? De tre första i listan ska stå längst bak i rabatten. Kommer de att växa in i varandra om man sätter dem med exempelvis 1 meters mellanrum (förutsatt att de blir så stora som angetts)? Eller är det för tätt?

Souvenir de la Malmaison tänkte jag sätta snett framför Mary Rose och Mme Boll, räcker det med en halvmeter mellan? Eller ska man ta mer?

Jag har letat efter info, men kände ändå att jag måste fråga...
Kajsa
Jo det är fint om rosorna nuddar varandra, men du kanske vill ha liljor eller perenner emellan då lämnar du plats för dom.
Mme Boll, Mary Rose, Duchesse de Montebello blir alla ca 1.5 m höga, men öka avståndet lite.
Helenavborg
Jag brukar addera halva bredden på den ena rosen och halva bredden på den andra (läser om höjd och bredd i rosböcker) om jag inte vill ha perenner mellan rosorna.
Thé
Tack!

Då vet jag vad jag har att gå efter. Mycket att lära så här i början... confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon